Betfor, vad är skillnaden?

bejkonfis

Trådstartare
Är det någon skillnad mellan betfor i pelletsform och vanliga strimlor? Bortsett från färgen på säckarna :crazy:

Sv: Betfor, vad är skillnaden?

Betfor ska ju blöttläggas, har för mig att det bara är den i strimlor som ska det.. Men jag kan ha helt fel, jag är nybörjade på ämnet ;)

Båda ska blötläggas.

I mitt stall har stallägaren frångått betforpellets då man upplevde att det svällde sämre, ojämnare och krävde längre tid. Dvs man var nog oroliga för att de skulle eftersvälla mkt i magen och/eller orsaka foderstrupsförstoppning. Jag har dock ingen egen erfarenhet av pelletsbetfor men försåtr inte riktigt varför den skulle vara bättre än strimlorna :confused:

Jag har testat pellets men föredrar strimlor. Tycker det ser fräschare ut.
Har för mej att pelletsen behöver längre tid att svälla om jag inte minns fel.

Båda ska blötläggas.

Tror att pelletsen tar minst 2 timmar medan vanliga strimlor tar 1 timme (denna info står på säckarna)

Pelletsen är drygare, kan inte säga hur mycket men min uppfattning är att 1dl pellets motsvarar MINST 2dl strimlor.

Har för mig att de inte har samma energiinnehåll. När vi jämförde var det något som gjorde att jag valde strimlorna men mins inte vad för det var längesedan.

Näringsmässigt är det ingen skillnad, bara att den pelleterade tar längre tid att svälla vid blötläggning.

Pelletsen är drygare, kan inte säga hur mycket men min uppfattning är att 1dl pellets motsvarar MINST 2dl strimlor.

Det är det jag hört också. En säck pelleterat väger 40 kg och en strimlad 25 kg, och dom är (vad jag kunde se) lika stora volymmässigt.

Nästan all pelletsform på foder eftersväller!! Jag skulle aldrig våga ge mina hästar betfor i pelletsfom då man aldrig kan vara riktgt säker på att det är klart!!
Jag jobbade i ett stall förut där dom använde betför i pellets form och dom blötla det med varmtvatten på morgonen och så fick dom det på kvällen och lika så blötla dom det på kvällen till dom hästar som skulle ha betfor på morgonen..
Sen är det juh konserverings medel i pellets för att de ska kunna hålla formen.

Va????
Konserveringsmedel brukar ju vara för färskhållbarheten, och det trodde jag inte var något stort problem med torkat foder? :confused:

Är det verkligen sant?

Betforpellets tar MYCKET längre tid att blötlägga, iom att det är så hårt sammanpressat. Flera timmar mot den strimlade som tar en halvtimme...

Jag tyckte mig även uppleva en annan detalj när jag använde pellets, nämligen att det lilla grus som ofta finns i säckarna, och som sjunker till botten bland strimlorna, ligger inkapslad i pelletsen och inte sorteras ut på samma sätt. Provsmakade själv, och det knastrade gärna lite i tänderna...:o

Den pelletterade betforen är även mer finfördelad och blir nästan som gröt när den svällt, den strimlade är mer i stora bitar.

Nästan all pelletsform på foder eftersväller!! Jag skulle aldrig våga ge mina hästar betfor i pelletsfom då man aldrig kan vara riktgt säker på att det är klart!!
Jag jobbade i ett stall förut där dom använde betför i pellets form och dom blötla det med varmtvatten på morgonen och så fick dom det på kvällen och lika så blötla dom det på kvällen till dom hästar som skulle ha betfor på morgonen..

Det går alldeles utmärkt att känna efter med fingrarna om det finns några hårda knutor kvar :)

Jag tycker själv att snitslarna är mycket godare, trevligare textur att tugga på. Hästen äter gärna vilket som.

Betforpellets tar MYCKET längre tid att blötlägga, iom att det är så hårt sammanpressat. Flera timmar mot den strimlade som tar en halvtimme...

-

Den pelletterade betforen är även mer finfördelad och blir nästan som gröt när den svällt, den strimlade är mer i stora bitar.

--

Vad har ni haft för pellets egentligen???

Blötläggningstiden är längre ja, men blöter man i VARMT vatten är det försumlig skillnad.

Det är jättelätt att se till att den är färdigsvälld, det är bara se till att den inte vill ha mer vatten.

Och det blir inte gröt, utan om man blöter pellets och sen spolar av dem i durkslag t ex så är det EXAKT samma strimlor som det strimlade uppblötta blir.

Varit lika oavsett vilket 'märke' av pelleterade betfor jag gett.

Och det är inte konserveringsmedel i pellets generellt. Däremot nästan alltid melass (undantag finns, omelasserat lucern/betfor sväller fortare med, då man slipper lösa upp melassen som är bindemedel först)

Jag ger när jag ger betfor pellets, det är mycket lättare att mäta upp tillförlitlig giva. Dvs 1 dl pellets väger lika varje gång, medan det diffar mer med strimlor. Här är pelletsen billigare med, konstigt nog.

Hästarna märker ingen skillnad, de äter lika gärna strimlor som pellets.

Dock, jag skulle INTE ha pellets om jag inte hade eget stall. Det är så lätt hänt att nån tar fel och tror det är vanliga pellets och ger torrt - och det är riktigt illa.

kl

Jag har provat bägge varianterna och tycker att båda funkar ok.

Pelletsen är ju mkt lättare att hantera, lätt att mäta upp och blir inte så sammanpressad som den strimlade blir. Jag avskyr att stå och karva och skrapa med skopan i vanliga strimlade betforen.

Tycker inte att det skiljer så mkt i blötläggningstid att det spelar roll, mitt får alltid stå i flera timmar innan fodring ändå.

Dock verkar hästarna tycka bättre om den strimlade betforen varför vet jag inte?

Vad har ni haft för pellets egentligen???

Blötläggningstiden är längre ja, men blöter man i VARMT vatten är det försumlig skillnad.

Vet inget om pelletsen men vill bara göra en liten parentes när jag ser er skriva varmt vatten - Tänk på att inte ta varmvatten direkt ur kranen vilket jag sett att många gör, det är både bakterier och metaller och inget att ge sina djur. Ta kallvatten och värm upp. Bara ett tips

kl

pelletsen är lättare att få i skopan :P

Vet inget om pelletsen men vill bara göra en liten parentes när jag ser er skriva varmt vatten - Tänk på att inte ta varmvatten direkt ur kranen vilket jag sett att många gör, det är både bakterier och metaller och inget att ge sina djur. Ta kallvatten och värm upp. Bara ett tips

Varför skulle det vara bakterier i kranvattnet menar du? Samma sak med metaller? *nyfiken*

Vi har egen brunn, så vattnet går i samma rör oavsett om det är varmt eller kallt, skillnaden är att det varma går vägen via varmvattenberedaren. Den håller 65 grader om jag inte minns galet, och vi har tappvatten på minst 55 grader direkt ur kran. Nu vet jag inte om alla bakterier dör av det, men det garanterar t ex - ihop med att varmvattenberedaren är liten - att vi inte kan ha/få legionellabakterier i vattnet (de som ger sjukhussjukan).

(Ang just legionella: Risk för smitta undviks om hela vattenvolymen i varmvattenberedaren håller en hög temperatur och utgående vatten från beredaren inte understiger 60 °C. Om temperaturen vid tappstället är minst 50 °C kan bakterierna inte växa till på vägen från varmvattenberedaren till tappstället. http://www.solvicon.se/solutions-se/hygine-se/legionella_allmaninfo.htm)

Däremot använder jag t ex aldrig varmt kranvatten till någonting som djur/människor ska få i sig om det inte blir speciellt varmt vatten ur kranen.

Min far lärde mig det att det är i beredaren som bakterier gror, dessutom är det ofta kopparrör draget i vvb. Man kan exvis inte använda vatten som går genom kopparrör till saltvattensakvarier då det blir avfällingar som är giftiga, tänkt då på hur mycket kopparavfällingar det finns i en äldre vvb?!

Jag spolar alltid en stund först med kallvatten just för att det sitter inrotat i huvudet på mig. Hade det inte varit farligt att ta varmvatten direkt ur kranen skulle ju tom landstinget ta varmvatten direkt till modersmjölkers./vällingen och det skulle aldrig falla en förälder in att göra det eller hur?

Men till sina djur verkar folk strunta i att det inte är bra. Nu menar inte jag mitt inlägg som en pekpinne till dig utan mer en påminnelse till alla som använder varmvatten direkt ur kranen.

Varför skulle det vara bakterier i kranvattnet menar du? Samma sak med metaller? *nyfiken*

Vi har egen brunn, så vattnet går i samma rör oavsett om det är varmt eller kallt, skillnaden är att det varma går vägen via varmvattenberedaren. Den håller 65 grader om jag inte minns galet, och vi har tappvatten på minst 55 grader direkt ur kran. Nu vet jag inte om alla bakterier dör av det, men det garanterar t ex - ihop med att varmvattenberedaren är liten - att vi inte kan ha/få legionellabakterier i vattnet (de som ger sjukhussjukan).

(Ang just legionella: Risk för smitta undviks om hela vattenvolymen i varmvattenberedaren håller en hög temperatur och utgående vatten från beredaren inte understiger 60 °C. Om temperaturen vid tappstället är minst 50 °C kan bakterierna inte växa till på vägen från varmvattenberedaren till tappstället. http://www.solvicon.se/solutions-se/hygine-se/legionella_allmaninfo.htm)

Däremot använder jag t ex aldrig varmt kranvatten till någonting som djur/människor ska få i sig om det inte blir speciellt varmt vatten ur kranen.

Fast sjukhus har HELT andra varmvattensystem än en vanlig villa, och därför risken är större där för t ex legionella.

Och ja, en beredare KAN vara rena paradiset för bakterietillväxt, men det beror ju på. En beredare som håller 45 grader, får tempfall med jämna mellanrum, inte töms/rengörs etc den vetefan om jag ens skulle vilja dricka kallvatten ur den kranen. Legionella t ex växer gärna vid packningar etc med. Medan en beredare som har andra temp, förutsättningar och sköts på annat vis är rena gobiöknen för bakterier.

Så t ex att tycka att jag (sa inte du gjorde det) struntar i mina hästar för jag tar hetvatten ur kranen åt dem (de får samma hetvatten i drickvattnet vintertid) är ju att bli väl onyanserad. Vi har som sagt egen brunn, en välkontrollerad beredare som omöjliggör för legionella att överleva, inte kopparrör samt en bar bit över 'säker temperatur' hela vägen i varmvattensystemet. Vattnet provtas ur brunn flera gånger/år och ur kran 1 gång/år.

JAG använder för övrigt utan minsta problem eller rädsla hett vatten ur kranen för sånt JAG ska stoppa i mig med.

På t ex jobbet skulle jag dock aldrig ens överväga att använda varmvatten till någonting, då det är helt annat system och helt andra förutsättningar - även om vi har en kokhet beredare och skållhett tappvatten i kranarna. Men där kommer vattnet via kommunala vattenledningar innan det når beredaren, och vattnet är såvitt jag vet aldrig provtaget. Aldrig under de 3½ år jag jobbat där i alla fall.

Den pelleterade är mycket lättare att ta upp med skopan:)

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 273
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej, såg att Chia de Gracia kommit med nån ny produkt som heter Mash the pony. Jag har dock inte hittat utfodringsrekommendationer.Blev...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta in Milou på dietfoder. Jag har köpt en sort som heter weight management satiety veterinary men hittat en modell...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka