Betfor utfodringstillfälle

M

_Mimmii_

när ska man egentligen ge betfor? just nu får min häst det på morgonen men är de ngn idé? eftersom att det är snabb energi känns det som om det försvinner då under dagen! är det bättre att ge det efter ridning kanske? alltså för återhämtning.

hur gör ni? :bow:

Sv: Betfor utfodringstillfälle

putt!

ngn här måste väl ge betfor?

Betfor innehåller inte så mycket snabb energii. Eftersom det består mest av fibrer är det mest långsam energi det är frågan om. Jag ger lite betfor tre gånger om dagen till mina.

Kul om ”snabb energi” bara försvann! Då kunde man äta godis och dricka läsk utan att bli tjock.

Men dessutom är det som FA skriver att betfor mest innehåller nyttiga långverkande fibrer som göder de snälla bakterierna i tarmen. HH

Jag ger betfor vid det mål som kommer näst efter att jag varit i stallet, alltså på kvällen oftast.

Vill undvika lång blötläggningstid om jag kan, och det finns ingen anledning att hålla på och trixa med "snabb energi" och sådant på en vanlig ridhäst.

Tror att det måste till lite mer än betfor för att få 'rätt energi vid rätt tidpunkt', som möjligen kan vara aktuellt på en högpresterande tävlingshäst.

Kan det inte vara så att om en häst får mycket (alltså inte några nävar) betfor på kvällen, så blir de "oroliga" i boxen? Jag bara spekulerar för jag känner folk som inte ger på kvällen av just den anledningen... Kanske inte att hästen blir helt till sig, men tex får svårare att vila ut (jämför med om vi skulle sätta i oss nåt hekto godis innan vi gick och la oss).

Om vi nu ska hamna långt off topic så är nog inte betfor eller godis ngt bra insomningsmedel men det kan vara ett bra sömnmedel (dock vill jag inte rekommendera 1 kg godis för att somna av andra skäl)!

Den blodsockertopp som kommer ur melassdelen av betfor eller ur socker i godis o läsk gör en kortvarigt pigg. Har man ätit rejält mkt melass eller godis kommer sen en kraftig trötthet efter blodsockertoppen pga av att det aktiverade insulinet ofta skjuter över målet och forslar bort allt socker från blodet.

En häst är inte skapt att sova en viss tid på natten och vara vaken oavbrutet på dagen så det skälet att undvika betfor på kvällen duger inte. HH

När mina tävlingshästar gick tuffa meeting gav vi ibland betfor mellan klasserna för att få i dom snabb energi samt att de fick i sig vätska.

Sen finns det ju även fler fördelar att fodra med betfor, vanligtvis ger jag det en gång om dagen.
Nu när jag bara har unghästar som inte rids så äter dom inget betfor endast kraft groov, mineraler, vetegrodsolja samt lite "hälsokost" för människor såsom psyllisfrön till ena hästen och vetegroddar för magen och fibrerna =) samt att psyllisfrön skall rensa spottkörtlarna :) Det har funkat jätte fint på hästarna, de är alla blanka och fina i sina vinterpälsar och välmående.

Lite för mycket info för tråden :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka