betfor till fång häst?

L

lilly08

är det bra el dåligt att ge en häst som har haft fång ofta betfor? då menar jag ca 1-2dl per dag?

Sv: betfor till fång häst?

Min fångpålle får betfor typ en näve betfor varje dag för att skölja ned mineralerna med. Han har inte reagerat nå på det. Har läst här på buke att det är bra grejer i betforn. Bra för pållens mage!

Finns några andra trådar där det har disskuterats...

Jag har hört delade meningar om just detta. Själv ger jag min fånghäst (shettis) en liten näve betfor morgon o kväll, blandat med müsli. Jag har inte märkt att hon reagerat annorlunda eller haft problem med magen så jag tror inte att det är någon fara så länge man inte "övergöder" dem med det ;)

är det bra el dåligt att ge en häst som har haft fång ofta betfor? då menar jag ca 1-2dl per dag?
Jag skulle absolut INTE ge betfor till en fånghäst.
En fånghäst med återkommande återfall skulle jag inte riskera att ge betfor.
Varför kan inte hästen klara sig utan betfor???

Har hästen känslig tarmflora försök stabilisera upp den med tex Probimin som återställer en störd tarmflora.
Hade jag en fånghäst skulle jag alltid ha en burk hemma,så man kan ge direkt om hästen visar minsta tecken på störd tarmflora,byte av foder ,stress osv.

Fast betforn är ju positiv för en stabil och välmående tarmflora, så det skulle väl mycket väl kunna vara bra för en fånghäst att äta betfor.

tycker också att det borde finnas annat att blanda ut mineralrna med än betfor te en fånghäst.. Även fast du häller av vattnet där melassen finns så finns det ju ändå spår kvar av melass i betforen.

Jag tycker ju att det är bättre o ge en mag o tarm kur som stabiliserar tarmfloran igen, men det e min åsikt:laugh:

man kan tydligen hälla ut allt vatten där melassen samlas i, jag personligen hade köpt Kwik beet där man garanterat vet att det inte finns ett spår av melass i

tycker också att det borde finnas annat att blanda ut mineralrna med än betfor te en fånghäst.. Även fast du häller av vattnet där melassen finns så finns det ju ändå spår kvar av melass i betforen.

Jag undrar hur många av alla fånghästar som verkligen skulle bli sämre av att få i sig några extra sockermolekyler. Om man har en häst som är insulinresistent så bör man antagligen vara försiktig men kanske inte med så pyttesmå mängder som det antagligen handlar om.

Jag undrar hur många av alla fånghästar som verkligen skulle bli sämre av att få i sig några extra sockermolekyler. Om man har en häst som är insulinresistent så bör man antagligen vara försiktig men kanske inte med så pyttesmå mängder som det antagligen handlar om.

men pyttesmå mängder varje dag= blir efter ett år ganska mycket, speciellt om det är en häst med återkommande fång!!!!!!

Finns annat som är bra också för magen med fibrer som INTE innehåller melass!!!!!!!!!!

Betfor är bra mat till en fånghäst.
Min erfarenhet är att fånghästar mår bättre utan betfor i dieten.
Vissa individer mår inte bra av det .Så jag skulle inte rakt av rekommendera att ge en fånghäst betfor oavsett mängd.

Förutom att vissa individer inte tål betfor så gäller det att mkt nogrann foderhygien vid utfodring av betforn.
Det förekommer tyvärr att betfor får jäsa för länge och bli dålig ibland vid varm årstid,vintertid kan uppblött betfor frysa till lite också,vilket inte gynnar tarmfloran positivt.Ibland verkar disken av hinkar och diverse omrörningsredskap va ingrodda med gammal skit..:crazy:
Men de flesta är väl nogranna,men jag har sett en hel del genom åren..
Sen är det ju frågan om vilka mängder man ger..har sett foderstat på en b-ponny en gång där den fick enorma mängder betfor..när betforn togs bort fick inte hästen fånganfall längre.

En fånghäst med försvagat lamellhorn/deformerade hovar är i stor risk att åka på rötangrepp i hovarna,också där har jag sett ett samband med mkt betfor=mer röta.
Men det är bara min personliga erfarenhet av de hästar jag verkat/skott genom åren.

Betfor kan va ett bra foder till hästar men vanliga fritidshästar med kanske för bra hull klarar sig utmärkt utan betfor osv.
Men alla har vi olika erfarenheter.
Det viktigaste är att komma ihåg att alla hästar är individer och skall behandlas där efter.
Tyvärr tycker jag det är vanligt att många trycker i hästarna för mkt slafs och krafs,ibland gör det mer skada än nytta tyvärr.
Det är lätt att fodra ihjäl en häst av missriktad välgärning.:cool:

Alla fånghästar är tyvärr inte utredda och om man inte vet om hästen är insulinresistent eller inte är det bättre att utesluta betfor för säkerhets skull.
även små mängder kan för en redan mkt sjuk häst "få bägaren att rinna över."

Det som blir kvar när man utvunnit socker ur betorna är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen för en fånghäst. Visst, man häller sedan på melass i betforen, men sockret är i enkel lättuptaglig form.

Dåligt foder har ju ingenting med själva betforens effekt att göra. Det är ju den mänsklig handens fel. Skämt/dåligt foder ger man ju knappast.

Det som blir kvar när man utvunnit socker ur betorna är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen för en fånghäst. Visst, man häller sedan på melass i betforen, men sockret är i enkel lättuptaglig form.

Dåligt foder har ju ingenting med själva betforens effekt att göra. Det är ju den mänsklig handens fel. Skämt/dåligt foder ger man ju knappast.

jovisst,, betforn e ju bra i sig,, men det finns ju sockerrester kvar i betforn,, du kan ju aldrig få silat bort allt el!!

men sockret är i enkel lättuptaglig form.
,,, på vad sett då??

varför ska då inte en diabetiker socker då?? (de flesta iallafall)

men pyttesmå mängder varje dag= blir efter ett år ganska mycket, speciellt om det är en häst med återkommande fång!!!!!!

Vad gör det om det blir ganska mkt eller rättare sagt lite mer än pyttelite - på ett helt år?

Det som är farligt för en fånghäst är att den kan bli akut sjuk pga olika anledningar som ex för mkt fruktan eller stärkelse i fodret. det är ju inte så att ngt samlas i kroppen på ngt sätt. jag förstår inte alls hur du menar.

Sedan kan jag hålla med L Skutt om att det är många hästar där man inte vet hur pass känsliga de är. Men egentligen finns det vad jag vet inte ngt visat samband mellan för mkt socker av den sort som finns i betfor och fång.

KL

Det lustiga är att jag har stött på många som är livrädda för att ge betfor till sin häst gladeligen köper något av de 3 ggr så dyra specialfodren för fånghästar. Dessa innehåller i de fall jag har räknat på lika mkt eller mer av stärkelse och socker än vad betfor innehåller socker.
Betfibern är ju också fri från stärkelse och fruktan.

HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar