L
lilly08
är det bra el dåligt att ge en häst som har haft fång ofta betfor? då menar jag ca 1-2dl per dag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle absolut INTE ge betfor till en fånghäst.är det bra el dåligt att ge en häst som har haft fång ofta betfor? då menar jag ca 1-2dl per dag?
tycker också att det borde finnas annat att blanda ut mineralrna med än betfor te en fånghäst.. Även fast du häller av vattnet där melassen finns så finns det ju ändå spår kvar av melass i betforen.
Jag undrar hur många av alla fånghästar som verkligen skulle bli sämre av att få i sig några extra sockermolekyler. Om man har en häst som är insulinresistent så bör man antagligen vara försiktig men kanske inte med så pyttesmå mängder som det antagligen handlar om.
Min erfarenhet är att fånghästar mår bättre utan betfor i dieten.Betfor är bra mat till en fånghäst.
Alla fånghästar är tyvärr inte utredda och om man inte vet om hästen är insulinresistent eller inte är det bättre att utesluta betfor för säkerhets skull.Jag undrar hur många av alla fånghästar som verkligen skulle bli sämre av att få i sig några extra sockermolekyler. Om man har en häst som är insulinresistent så bör man antagligen vara försiktig men kanske inte med så pyttesmå mängder som det antagligen handlar om.
Det som blir kvar när man utvunnit socker ur betorna är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen för en fånghäst. Visst, man häller sedan på melass i betforen, men sockret är i enkel lättuptaglig form.
Dåligt foder har ju ingenting med själva betforens effekt att göra. Det är ju den mänsklig handens fel. Skämt/dåligt foder ger man ju knappast.
men pyttesmå mängder varje dag= blir efter ett år ganska mycket, speciellt om det är en häst med återkommande fång!!!!!!