Betfor: Snittad eller pelleterad?

Jusst nu har ja pelleterad, men ja ska sluta med den, för ja har hört att det ska vara dåligt. Peletterad mat är svår att smälta även när den är uppblöt... Nån annan som har hört samma som jag??
 
Jag använder snittad eftersom den sväller fortare, och jag behöver inte blötlägga så långt i förväg.
 
Pelleterad, eftersom hästen gillar pelleterad betfor och jag inte har några problem med lång blötläggningstid. :)

Mvh Huntress
 
Jag använder pellets, för att min häst tycker om det och så behöver jag inte åka iväg och handla lika ofta för säcken rymmer 40 kg istället för 30 kg.
 
Strimlad betfor använder jag. Mirage tycker att det är mums och enligt mänskliga tester smakar den strimlade mycket godare än den pelleterade så jag fortsätter med strimlad. Ger ändå inte för att "fodra" med det utan mest för att få i mineraler och liknande.
 
snittad har jag aldrig hört men jag antar att det är samma sort som strimlad.
Jag använder mig av strimlad eftersom att den sväller snabare än den pelleterade varianten. den pelleterade varianten måste ligga i vattnet i mins fem timmar (om vattnet är kallt) för att den ska ha svullit upp ordentligt, och man måste använda så himla mycket vatten så det är svårt att veta hur mycket man måste ha för att det ska hinna svälla klart.
 
har alltid använt snittad.. har aldrig sett pelleterad (än)
 
spelar ingen roll, näringsmässigt är det detsamma, nackdelen med pelleterad är ju den långa svällningstiden. men å andra sidan är den kompaktare=större vikt, mindre volym=färre varutransporter0bra för miljön.
 
Använder strimlad. Hade pelleterad ett tag men tycker strimlad fungerar bättre, lättare att hantera och behöver inte lika mycket tid. Har hört att de ska smaka mer men om det är sant har jag ingen aning om. :)
 
Använder den pelleterade då den tar betydligt mindre plats i tunnan och jag inte har några problem med lite längre blötning. Snitseln känns känsligare för fuktig miljö (även om man har den i plasttunna med lock).
 
den pelleterade betforn ser på ett ungefär ut som tillexempel krafft groov fast med en lite mörkare färg, är väll relativt bra om man tänker på att det går åt mindre av den (om man tillexempel har flera hästar som ska ha det eftersom att man behöver använda mindre för att komma upp i samma mängd efter det att procesen är klar).
däremot så tycker jag att det tar för lång tid (iaf för oss som blöter den på eftermiddagen och ger på kvällen), den pelletarde ska ju som sagt var ligga i blöt i iaf minst fem timmar om vattnet är kall, den är desutom svårare att få helt färdig utan det blir lätt hårda kärnor i den och den blir mera "smullig" efter det att den har svällt klart än vad den strimlade blir.
(den strimlade ser även fräschare ut, om jag får säga det själv :rofl:)
 
Använder inte betfor själv men har varit i kontakt med mängdutfodring av båda sorter.

den snittade/strimlade har sina fördelar i att den är lätt och tar kortare tid på sig att svälla, samt att den smakar godare.. MEN den dammar mer (sött damm, smakar gott) så det blir mer skitigt av denna..

den pelletterade är lättare att hantera när man väger upp foder och så dammar den såklart inte.. hållbarheten är längre om klimatet är lite fuktigt..

lilla listan:
Kallt vatten
Pellet: 5 h
Strimlor: 2½ h

Varmt kranvatten
Pellet: 4 h
Strimlor: 40 min

Kokande vatten
Pellet: 30 min
Strimlor: 5 min
 
*lånar knapp*

Mina pelleterade betfor svällde ihop till en stor pelletklump pga fukt... det var typ omöjligt att använda det, så jag föredrar strimlor
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 429
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp