Betfor-Pellets eller "vanlig" form?

T

Tajtish

Vad är bäst tycker ni att ha? Betfor i sk. "vanlig" riven form i "den gröna betforpåsen" eller den som finns i pellets form? Vilken av dom är billigast och är det någon skillnad på inehållet? Pellets formen tycker inte jag verkar vara särskilt vanlig, är det något speciellt företag som säljer det och vilket i såna fall? :confused:

Sv: Betfor-Pellets eller "vanlig" form?

Det kommer nog från samma företag. Jag köpte min pelleterade från granngården. Tror inte det var nån större skillnad på priset. Jag föredrar den i pelletsform. Innehållet är nog detsamma, men pelletsarna blir till småbitar när den är uppblött... Har dock hört att det finns sand i den pelleterade och att sanden som finns i den strimmlade påsen ligger nere på botten... Är man orolig för sanden kan man alltid slå över betforn i ett durkslag och sköjla bort ev. sand.

Senast ändrad av en moderator:

Har pelletsform för den räcker längre, och kostar mindre. Men måste blötläggas längre såklart. Det är samma företag.

Vi har pelletsen. Eftersom vi blötlägger på morgonen är det inga bekymmer med tiden, och den är betydligt billigare än den strimlade.

Det enda som är bra med snitseln är att säcken är så lätt och hanterbar :-), annars tycker jag att pelletterna är bättre att hantera. Jag lägger i blöt dagen innan så jag har inte heller problem med den längre svällningstiden.

vet nån hur mkt vikt skillnad det är på den pelleteade o den strimmlade. vi köpt pelletsen ett bra tag nu men så råkade vi köpa fel säck häromdagen. vad väger 1 l strimmlad? det måttet vi använder (tror det är en l) väger pelletsen 0,4 kg, har inte orkat ta in strimmlat o väga..

Jag vet inte vikten, men man får ge bra mycket mer strimlat än pellets för att komma upp i samma svällda mängd.

Förr fanns densiteten angiven på sockerbolagets hemsida (danisco.se?).

Om jag kommer ihåg rätt så var det 340g/l för snitseln och 625 g/l för pelletsen (det är iaf vad jag räknar med när vi byter sort i stallet).

/trassel

Funderar på vad det är för bindmedel i pelleterad betfor (någon som vet). Själv var jag på kurs för ganska länge sedan med en djurvårdare från Helsingborg som pratade om detta med pelleterad hästmat. Hon sa att hon varit med ¨på många operationer där man spolat metervis med tarmar som varit fulla med bindmedel. Efter det använder jag så lite pelleterad mat som möjligt. Åtminstone på min gamle som jag vet har lättare att få kolik.

Jag använder vanlig eftersom jag tror att fibertrådarna är längre i den. Och så ser det smarrigare ut, också! :d

Att förhindra kolik som är orsakat av bindmedel är lätt fixat med 1 - 2dl Raps Olja i maten. :rofl:

Har aldrig behövt oroa mig för kolik sen jag började ge oljan till mitt gamla hbl :bump:

Inte är det väl billigare med pelleterad, iaf inte på Granngården här. Man måste ju se på kilopris!

Jag har kört med pellets länge men köpte strimlad nu sist. Det är jobbigare att ta ur säcken med strimlad ;) annars tycker jag det ser godare ut :d.

Jag har strimlad betfor till min häst ,tyker den är bättre än pellets och våra hästar gillar den strimlad bättre:d

Kul att höra andras åsikter om saker och ting.. :D

Oftast är det melass som är bindemedlet i pelleterat foder. Melass är för övrigt oftast bindemedel till müsli också.
// Linda

Ja, vilket innebär att den säcken tar slut fortare, och jag får köpa mer oftare! ;) Dessutom är pelletsen billigare/kg än strimlad, där vi köper den.

Jag föredrar en peletterade varianten. Tycker den är mycket smidigare och hålla på med. Enda nakdelen är att det tar längre tid att svälla den, men det är sånt man får ta :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 930
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar