Betfor + och -

G

Goldi

Jag skulle vilja veta för-och nackdelar med att ge betfor. Om någon har lite mer kunskap om detta.

Sv: Betfor + och -

+
Fiberrikt
Billigt
Smakligt

-
Proteinfattigt

Jag ger gärna betfor, men då jag har en lättfödd, lågpresterande häst och (ofta) ett halvkasst hö finns det sällan plats för betfor i foderstaten. Jag behöver proteinfoder med minst lucernvärden.

Förutom någon dl möjligen, men det gör ju varken till eller från, annat än för att blanda ut andra tillskott i...

Men det är ju inget specifikt för Betfor, det går ju att blöta upp vilket foder som helst för att "lura" i hästen lite extra vatten.

En stor fördel med betfor som nog de flesta inte känner till är att den har en "buffrande", utjämnande effekt i tarmfloran som håller magen mer stabil. Just sockerbetsfibrer används även i de speciella mag-tarmfoder som finns för våra hundar och katter just för att hjälpa till att hålla magen i trim.
Detta kan var bra att tänka på om man tex står i större stall där man har flera partier med grovfoder tex.

Har egentligen inte heller något behov av betforen rent foderstatsmässigt sett men slänger ändå ditt några hekto för att förhoppningsvis hjälpa magen lite. :)

betfor ger man ju hästen mest för att dom tycker att det är gott och för att lura i dom vitaminer mm. om hästen inte vill dricka brukar man lura i den vatten genom att hälla i mer vatten i betforen :bow: ..

Nja, stämmer det? På mina påsar står det 50g smrp. Och energin ligger på 12Mj tror jag, en kvot på strax över 4 alltså. Inget att para ihop med ett grovfoder med en låg kvot alltså.

Jag tog ur en tabell. Sen tror jag många tror att det bara är socker i betfor, men så är det ju inte.

Nej, att det bara är socker är inte sant. Se mitt tidigare inlägg ang dess hälsosamma effekt.
Tror nog på vad tillverkaren garanterar då de uppgifterna kontrolleras, alltså 50g. :)

Fördelar:
* Tas upp i tarmsystemet på samma sätt som grovfoder.
* Omvandlas till fettsyror i tarmen på samma sätt som grovfoder, dvs hästen går på en fettbaserad foderstat, vilket leder till mindre slaggprodukter (fler försök ska göras enl SLU) så som mjölksyra mm.

Nackdelar:
* Låg kvot mellan energi och protein.
* Tar upp stor volym pga behovet att blöta upp det.

//Alice

betfor ger man ju hästen mest för att dom tycker att det är gott

Du kanske gör det, men inte "man"...;)

Betfor har långt fler fördelar än att bara fungera som godis, det tror jag att många vet om.

betfor 70, havre 87, Krafft grund 80 på proteinet, så inte är det såå lite

70?
Är det inte snarare 50-60? Minns inte just nu iofs...:D

Det ger iaf alldeles för mycket energi "på köpet" (= låg kvot) för att fungera för de hästar jag hittills utfodrat. Inte ens havre funkar speciellt bra att höja proteininnehållet då, utan mer koncentrerat foder måste till.

Hej

Jag kan bara tala om en nackdel och
det är att det är mycket finkornig sand och det är
också mycket grövre grus och det förekommer stenar
i betforn. Det är inte bra för magen och tarmarna men
man kan undvika det om man öser upp ur hinken med
ev handen, och låter bli att ta det som är på bottnen
av hinken.

M.I

Fördelar: Har ungefär samma sammansättning som gräs, dvs. mycket socker och fibrer. Fungerar jättebra om man vill tillföra energi i foderstaten. Bra för mikroberna i magen =) Bra sätt att lura i hästar vätska om de dricker lite dåligt. Bra att blanda medicin, mineraler osv. i.

Nackdelar: Innehåller lite väl mycket "grus" i botten på säcken, därav ger jag aldrig bottenskrapet. Melassinnehållet i betfor är också mer eller mindre rent socker, och det kan "sätta sig lite i huvudet" på en del hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka