Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Betfor och vetekli är mycket bra fodermedel för att få upp hull och bibehålla muskler på svårfödda hästar. Näringsämnena är mycket lätta för hästen att ta upp. Jag kör bara på vetekli, betfor och soja till mina på grund av den gamla hästen jag har. Han klarar inte längre att ta upp särskilt mycket näring ur höt (av samma anledning fungerar inte heller lucern) och får därför en ganska ansenlig mängd betfor, vetekli och soja (600g, 400g, 200g torrvikt av respektive per dag). Det har fungerat mycket bra på honom som alltså kan anses som en mycket svårfödd häst. Vissa hästar kan bli lösa i magen av stora mängder betfor, men de allra flesta mår utmärkt på foderblandningen (dessutom är det mycket billigt). betfor har hyggligt med calcium medan vetekli har hög halt av fosfor. På grund av fosforhalten ska man inte ge för mycket vetekli. 100g/100kg häst och utfodringstillfälle brukar man säga.det låter ju bra, ska få hem en häst som är lite svårfödd och äter
både vetekli och betfor idag. så sa en vän till mej att det ska man inte blanda, men kunde inte svara på varför......
Ja, precis. Energi finns i grovfodret, betfor och vetekli och oljan men i olika mängder. Betforn, veteklin och oljan är alltså "kraftfodret" i det här sammanhanget. Värdena på grovfodret avgör hur mycket tillskott av energi och/eller proteinfodermedel man behöver ge och i vilken form (sorry Lovisaeleonora om det blev lite kaka på kaka...)Både betfor och olja är ju energifoder.
MEN glöm inte att räkna på foderstaten så det blir en bra fördelning. Allt handlar egentligen om grovfodret. Det kraftfoder som fungear med mitt hö kan bli en ren katastof med ditt.
Det blir nog bra men det beror ju mkt på behov och hövärden.
Tänk på att kli kalkar ur skelettet och bör därför få extra kalk.
foderkalk? 1 tesked/matsked kanske.. beror på hur mkt kli.