betfor och vetekli ?

kandahar

Trådstartare
det var någon som sa till mej att man inte kan ge både betfor och vetekli till hästen, någon som vet vad det grundar sej på eller om det kanske inte alls är så ?

Sv: betfor och vetekli ?

Hej!

Klart du kan ge båda två, det dom troligtvis menar är att det är onödigt. Antingen vill du höja energin i fodret och ger betfor eller så vill du ha mer protein och då är det kli som passar bättre.

Båda ska ju vara bra för magen så för det orsaken är det ju lite onödigt att ge båda.

Kanske så dom menar?

/ lavinia

Hejsan!

Jag har precis (idag) köpt hem vetekli, betfor och lusernpellets till min åring då jag blev tipsad om dessa tre foder då hon är tunn över revbenen.

Dock så vill hon inte alls käka det :angel: Lite irriterande faktiskt.

Men har jag gjort ett onödigt köp med då? :confused:

Nej det är jättebra fodermedel som är bra för hästens mage. Jag har alltid gett mina hästar betfor och vetekli blandat, och de är superfina.

det låter ju bra, ska få hem en häst som är lite svårfödd och äter
både vetekli och betfor idag. så sa en vän till mej att det ska man inte blanda, men kunde inte svara på varför......:grin:

det låter ju bra, ska få hem en häst som är lite svårfödd och äter
både vetekli och betfor idag. så sa en vän till mej att det ska man inte blanda, men kunde inte svara på varför......:grin:
Betfor och vetekli är mycket bra fodermedel för att få upp hull och bibehålla muskler på svårfödda hästar. Näringsämnena är mycket lätta för hästen att ta upp. Jag kör bara på vetekli, betfor och soja till mina på grund av den gamla hästen jag har. Han klarar inte längre att ta upp särskilt mycket näring ur höt (av samma anledning fungerar inte heller lucern) och får därför en ganska ansenlig mängd betfor, vetekli och soja (600g, 400g, 200g torrvikt av respektive per dag). Det har fungerat mycket bra på honom som alltså kan anses som en mycket svårfödd häst. Vissa hästar kan bli lösa i magen av stora mängder betfor, men de allra flesta mår utmärkt på foderblandningen (dessutom är det mycket billigt). betfor har hyggligt med calcium medan vetekli har hög halt av fosfor. På grund av fosforhalten ska man inte ge för mycket vetekli. 100g/100kg häst och utfodringstillfälle brukar man säga.

Senast ändrad:

skrev en ny tråd, kanske var onödigt då, så testar och ser om jag får svar här.
Får teroligen hem en svårfödd häst och tänkte ge han vetekli, betfor och olja, är de bra då? Och i vilken mängd? Han är över 1.60 mkh och jag kommer rida 6 dagar i veckan. Behöver han mer energigivande foder oxå? Han är pigg och har mkt egen motor. Tacksam för svar! Har innan bara haft hästar som varit helt tvärtom!

Det blir nog bra men det beror ju mkt på behov och hövärden.

Tänk på att kli kalkar ur skelettet och bör därför få extra kalk.

okej, så kalk till det. Men ger just den "foderblandningen" någon direkt energi eller ska jag ge honom ex havre eller liknande också?

Både betfor och olja är ju energifoder.

MEN glöm inte att räkna på foderstaten så det blir en bra fördelning. Allt handlar egentligen om grovfodret. Det kraftfoder som fungear med mitt hö kan bli en ren katastof med ditt.

Både betfor och olja är ju energifoder.

MEN glöm inte att räkna på foderstaten så det blir en bra fördelning. Allt handlar egentligen om grovfodret. Det kraftfoder som fungear med mitt hö kan bli en ren katastof med ditt.
Ja, precis. Energi finns i grovfodret, betfor och vetekli och oljan men i olika mängder. Betforn, veteklin och oljan är alltså "kraftfodret" i det här sammanhanget. Värdena på grovfodret avgör hur mycket tillskott av energi och/eller proteinfodermedel man behöver ge och i vilken form (sorry Lovisaeleonora om det blev lite kaka på kaka...)

Det blir nog bra men det beror ju mkt på behov och hövärden.

Tänk på att kli kalkar ur skelettet och bör därför få extra kalk.

Vilken typ av kalk ger man sin häst och vilken mängd pratar vi om på ett ungefär (när det gäller för att "kompensera" vetekli) ? *nyfiken*

Kan inte ge betfor till mitt fullblod för hon blir alldeles lös i magen :crazy:
Men när hon är tunn som hon ibland blir när det är vinter och om hon rids mkt så får hon lusern och det funkar super :)

Hur mycket kalk man ska ge beror på hur mycket som fattas när man räknat klart. Just sådan rena tillskott tycker jag man ska ha koll på så det inte blir helt galen fördelning.

Jag ger - om det behövs - foderkalk

foderkalk? 1 tesked/matsked kanske.. beror på hur mkt kli.

det har jag aldrig hört. vi ger hästarna både betfor o vetekli, för att magen ska må bra.

Tänkte skriva nästan detsamma, där får ju en del av hästarna som stannar "godismat" som består av betfor, vetekli och korn. Mina hästar är tokiga i det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 690
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar