betfor och vetekli ?

Sv: betfor och vetekli ?

Tänk på att kli kalkar ur skelettet och bör därför få extra kalk.

Bara om hästen inte får tillräckligt. Kli tillför fosfor som hästen behöver. Är balansen bra kalkas inget skelett ur.

Att ge kli och betfor tillsammans är ju utmärkt eftersom kli är fosforrikt och betfor är kalkrikt. Kompletterar varandra alltså.

Ja, min gubbe fick godismat (betfor, vetekli) när han var inlagd på Ultuna en vecka pga svår kolik.
Ska därför alltid ge honom en giva betfor och vetekli varje dag, året runt, även på betet.

Om man inte vet om kvoten är bra. Skadar det att ge extra kalk?

Tänkte på att alla inte analyserar och därför inte vet hur värdena i höt ser ut.
Man kan ju då inte räkna på bara betfor och kliets värden.

vetekli väger typ inget och det är ovanligt med stora givor. om hästen får annat foder som innehåller mkt kalcium tex lusern och betfor är risken att den får för mkt fosfor minimal.

jag har alltid gett mina hästar vetekli, det är dagens favoritmål! dom verkligen älskar det! :d dessutom väldigt praktisk att blanda tillskott i. dom skulle bli dödligt förnärmade om gröten uteblev. :p

KL

Jag har en ponny på 20 år som i våras fick fång. men nu ahr jag fått igång henne. har hört att lucern ska vara fångvänligt och bra för att hjälpa till med att bygga muskler och få in magen lite. Är lucernpellets så fångvänligt som de säger och hru ska jag vänja in, hur mycket ska jag ge? Brukar itne slänga till hästen något extra men det känns som om hon skulle behöva det nu. :crazy:

Lusern är bra mat till fånghästar av flera olika anledningar. Det innehåller bra proteiner och mineraler vilket behövs för att bygga upp den vävnad som är skadad. Dessutom innehåller det kalk som är bra för pH balansen i grovtarmen.

Eftersom lusern är ett grovfoder så kan man öka det ganska snabbt.

tråkigt att din häst har fått fång. Hoppas att det kommer att gå bra med den.

Tack för det snabba svaret. men då återstår en fråga. Hur snabbt kan jag öka och hur mycket ska jag ge som max? Jag evt att mycket beror på hur hästen arbetas men just nu försöker jag få upp muskler och kondition, varannan vecka vilar hon pga att föräldrarna är skilda. :angel:

tänk på att du ska köpa lusern utan melass. dvs inte kraffts, utan tex dangrönts lusernpiller.

*kl*

Slänger in en fråga här, då det handlar om vetekli. Hur mycket kli kan man ge? Det väger ju typ ingenting och det känns som att redan ett halvt kilo blir rätt mycket...

Jag saknar mest protein, fosfor och magnesium i mitt hö men och får ihop värdena rätt bra med 1,2 kg lusern och 0,3 kg vetekli. Låter det som en rimlig vetekli-giva? Det kommer att delas upp på två måltider om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 690
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar