Betfor, Lusern?

sky_fly

Trådstartare
Jag och en till tittade på säcken till betforn och på Lusern, det visade sig att betfor innehåller så mycket mer än lusern.
Av betforns ca 15 inehålls punkter fanns det bara 7-10 i lusern..

Nästan jämt när man läser i trådar om hästar som faller ur m.m så rekomenderar "alla" lusern istället ratar dom betfor. :crazy:

Eftersom betfor inehåller mer är lusern är det inte bättre att fodra med betfor istället ?
Någon som har tid att förklara det för oss ? :p

Tacksam för svar ! :)

Sv: Betfor, Lusern?

VAD är det betforn innehåller mer av än lusernen?? Man kan ju inte räkna innehållspunkterna och tro att den sort som innehåller flest grejer är bäst liksom. Det är inte riktigt så det funkar faktiskt.

Lusern innehåller ungefär DUBBELT så mkt protein som betfor, och nästan alltid är det just protein som saknas när hästen faller ur muskulärt. Det är proteinet som bygger muskler.
Det som är intressant när man väljer vilket kraftfoder man behöver komplettera med är hur mycket Energi (mj) och Smältbart råprotein fodret innehåller. Förhoppningsvis vet man hur mkt ens häst behöver och räknar utefter det. Hästen ska ha 6ggr så mkt protein som energi.

Resten, mineralerna, får man också komlettera med ev. mineralfoder beroende på vad hästen får i sig matvägen.

Senast ändrad:

Konstigt sätt att räkna på spec. om man inte tar hänsyn till vilka av dessa "punkter" som hästen får i sig tillräckligt av genom den övriga foderstaten! Sen vet man inte vilka ämnen som tillverkaren brytt sig om att deklarera just pga de egentligen inte är intressanta.
PL

Kan skriva av säckarna idag..
Så kanske jag fattar mera xD

Tack för svaren iaf :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 017
Senast: Maniac123
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
763
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V