Betfor + Krafft grund

Sv: Betfor + Krafft grund

Nog går det så pass bra ihop att våran stora har ätit de i över 1 å ett halvt år ;) Hon är jätte fin i hullet och pälsen och mår jätte bra, så för oss å henne passar det jätte bra tillsammans! Skulle inte kunna tänka mig nått faktiskt i den blandningen kraft grund och betfor som skulle va dåligt ;)

Varför skulle man inte kunna ge betfor för att krafften innehåller betfor? Det är ju inga större mängder betfor i krafften precis.

nä det är klart att det går, men ja tänker mest på att man kanske inte ska ge ytterligare kraftfoder när man ger tillräckligt med färdigfoder, vilket krafften är.

Våra bägge hästar äter KG + Betfor, inga problem.
Den ena äter 2,5 kg KG och cirka 0,2 kg Betfor.

Har även en i stallet som äter Groov + Betfor, inga problem där heller. Han äter väl ca 1 kg Groov och 0,5 kg Betfor.

Det beror sig ju på hur foderstaten ser ut i övrigt. Betfor är ju bra för magen bl a, så för energin skull så skulle jag hellre ge bara betfor och ingen KG, naturligtvis beroende på hur mkt energi som behöver tillsättas. Jag ger min pålle 1 kg betfor + lite annat utan problem.

Min häst äter också både betfor och Krafft Grund. Inga problem. Han är jättebra i hull och blank och fin. Kanske att man inte ska ge några större mängder betfor dock?????:smirk:

Min f.d foderhäst åt betfor (250g) + 3 kg krafft grund i fem år, och det gick bra. Han är inte min f.d häst pga att han dog, utan han är tillbaka hos sin ägare.

F.ö har jag en häst i stallet som äter ca 1 kg krafft om dagen + 250 g betfor

Ylva86 skrev:
Kanske att man inte ska ge några större mängder betfor dock?????:smirk:
Det finns ingen direkt uttalad maxgiva på betfor. Har hört såna som gett sina hästar mer betfor än vad jag gör. Man bör dock hålla koll så att inte hästen blir lös i magen.

Själva betfibern i betfor kan man betrakta som ett grovfoder. Kraftfoder delen består av melass –ca 20 %- av betforn.

Maxdosen av melass för hästar är 1 kg per 100 kg och dygn. Utifrån det kan man beräkna att maxdosen betfor skulle vara 4 kg (torr!!!) per 100 kg häst och dag. Så trådskaparen kan nog tryggt fortsätta med betfor.
En av mina gamla märrar äter betfor i st för hö. HH

HelenaHandberg skrev:
Själva betfibern i betfor kan man betrakta som ett grovfoder. Kraftfoder delen består av melass –ca 20 %- av betforn.

Maxdosen av melass för hästar är 1 kg per 100 kg och dygn. Utifrån det kan man beräkna att maxdosen betfor skulle vara 4 kg (torr!!!) per 100 kg häst och dag. Så trådskaparen kan nog tryggt fortsätta med betfor.
En av mina gamla märrar äter betfor i st för hö. HH

:bow: Alltid kul att lära sig nåt nytt! Hur mkt betfor äter din häst då?

okej det låter bra det :)
hörde nämligen för ett tag sen att en tjej i min systers stall hade gett betfor + krafft grund o att hästen fick ett väldigt kraftigt kolikanfall o att vet. menade på att det var kombinationen kraft o betfor men historien kan ha ändrats eller så har ja uppfattat fel eller något. :p

:confused:
Varför skulle den kombinationen ge kolik?

Ibland säger veterinärer väldigt konstiga grejer...

ja vet det låter lite knepigt men blev bara lite orolig...historien kan ju ha ändrats med..har säkert gått genom några munnar ;)

CallMeAce skrev:
ja vet det låter lite knepigt men blev bara lite orolig...historien kan ju ha ändrats med..har säkert gått genom några munnar ;)

ja så kan det ju vara också! :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar