Betfor, korkross kostnader

A

Aniie

Om man ska köpa en säkc av vadera, vad går dom på då i ca: pris. Och hur mkt är det? om man köper en säck betfor från granngården vad kostar den då? lika dant med korkross. jag ska tänkna lite på kostnaderna och därför undrar jag om någon vet, för det står nämligen inte på internet. tacksam för svar. :)
 
Jag betalar runt 100 lappen för betfor 25 kg. Kornkross köper jag hos en bonde för 1 kr kg. Tänker att kornkross är minst tre gånger så dyrt på Granngården.
 
okej, då ska ja ränka lite på det där. men 1kg kornkross är väl 2L om jag inte har hört fel.
 
Volymen kan variera, speciellt om du köper av bonde i "lösvikt". Jag köper av en bonde, i oför sig havre och korn-kross, men normalt är att ett kilo är tre liter, men jag provväger varje ny leverans. Det kan ju vara så att havren gör att det blir lite lättare, jag vet inte.

Jag betalar 1.40 för nykrossad havre/korn.

Piggy
 
okej. men då ska ja också försöka få tag på en bonde som säljes havre och kornkross.
 
Jag ger mina höns kornkross och köper det på granngården. Där betalar jag 3,45 kr eller 3,75 kr/kg. Till vintern när jag får hem min häst så kommer jag att köpa det av en granne, men vet ännu inte vad han ska ha kg. Men det är nog inte på långa vägar så dyrt som Granngården!
Betför kostar, som någon skrev, runt 100 kr.
 
okej.! jag blir så glad när folk är så snälla och berättar för en. alltid roligt med trevliga människor. hur länge brukar erat betfor ligga i blöt. där jag red förr, och nu ska ha hästen, där låg betforn bara i blöt i 20 minuter, dom sa att den inte behöver ligga längre. :S är det så?
 
Du kan känna på betforen när den är klar, den har mjuknat.
Jag har fått lära mig att den ska ligga minst 1 timme i kallt vatten, och 30 minuter i varmt vatten.

Mvh

Camilla
 
På förras tället jag hade min häst la de betfor i blöt på morgonen och fodrade med det på kvällen. Jag vet inte hur jag kommer att göra när min häst flyttar hem. Han ska ju också få betfor. :) Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det än.... :o
 
Sv: Re: Betfor, korkross kostnader

betforen kan man lägga i blöt övernatten när det är kallt annars är det risk att de jäser..köper min kornkross hos en bonde för 1.25/kg...priserna på granngården är så onödigt höga..kan man inte få fram kross går det med hel men den får man ställa i blöt över natten..
 
Sv: Betfor, korkross kostnader

Undrar alltid varför telefonen är bortglömd då det frågas om foderpriser hos kända företag :-)....
 
Sv: Betfor, korkross kostnader

jaaa! Varför ringer ni inte om sånt här och frågar?! tar en minut!
 
Sv: Betfor, korkross kostnader

Köpte betfor på Granngården häromdan, 78 kr för 25 kg gav jag.
Betforn lägger jag i blöt i varmt vatten när jag kommer till stallet, och ger henne den innan jag släpper ut henne. Brukar bli mellan 45 min och 2 timmar, men aldrig kortare än 30 min.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vår ena hund påbörjade allergiutredning för ett tag sedan. Vi gav henne RC Anallergenic under eliminationsdieten, och har så fortsatt...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: hier
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp