Betfor - hur är det nu?

Sv: Betfor - hur är det nu?

det var BeastieBabe här på buke som gjorde, har jag för mig :) Och tråden borde väl finnas kvar någonstans, om man orkar söka efter den.

*kl*
Personligen försöker jag sätta betforn minst en timme innan kvällsfodringen, gärna två. På vintern brukar jag värma vatten i vattenkokaren till betforn (har bara kallvatten i stallet)och då sväller det dock klart på max en kvart.

Använder så mycket vatten att betforn kan svälla till "full storlek" men att det inte blir vatten över, vilket är ungefär 2 delar vatten till 1 del betfor. Blir det mer vatten äter min häst inte upp, så det är därför.

Jag föredrar att låta den svälla i ca 2 timmar.Måste jag ta den tidigare så är jag alltid noga med att kolla att den har svällt ordentligt (eller jag kollar alltid innan jag ger det till hästen, oavsett svällningstid). Kontrollerar genom att titta på hur den ser ut samt klämma på olika "bitar".

Orkade bara första sidan men på säcken står det att det skall blötläggas i minst 20 minuter...

Det stämmer, de första 20 minutrarna sker den största vattenuppsugningen/svällningen. Sedan avtar den intensiva svällningen.

Jag blötlägger minst en timme innan servering, gärna längre! :laugh:
Men efter en timme så har dom små strimmorna svällt tillräckligt för att det inte skall vara någon fara anser jag, då är dom mer än dubbelt så tjocka och mjuka.

Betfor är verkligen toppen, det är bra för magen och gott! :d
Min tös får ½kg betfor, dvs ett helt krafftmått!

Det gjordes en väldigt ovetenskaplig studie om det här på buke för något år sedan.

Sedan dess har jag bara gjort som så att jag kokar upp vatten, häller över (det sväller upp direkt), låter stå någon minut och sen spolar jag med kallt vatten för att spola bort melassen och hettan.

Med vanligt kallvatten brukar jag låta det stå betydligt längre, 2-3 timmar.

*kl*

Länk till BeastieBabe´s "betfortest": http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=618680&highlight=betfortest

Jag brukar antingen göra som DarkInNight, alltså använda kokande vatten, dra några minuter och spola av, annars brukar det få stå i kallt vatten ett par timmar. Endast vintertid när det är kallt låter jag det stå över natten/motsvarande lika länge.

Jag ger inga av mina hästar några stora mängder kraftfoder, men när de får kraftfoder (eller lucernpellets också för den delen) så får de alltid betfor i ganska rejäl mängd. Jag vill inte ge kraftfoder torrt, dessutom kan man lura i minneraler/soja/lucern/vad som nu kan tänkas behövas med hjälp av betfor. Att det är gott och att magen på hästarna (de flesta av mina i alla fall) mår bra är ingen nackdel!

Tävlingshästen får betfor mellan klasserna på tävling för att få lite ny energi.

Tack så mycket för all respons på mitt inlägg.
Några svar har varit mera användbara än andra men överlag är jag jätte nöjd med era svar :D

Som tummfingerregel kan man alltså säga att betforn ska stå minst 20min i blöt om man använder kallt vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 740
Senast: Sryoqwe
·
Lantbruksdjur Fåren är kräsna och vill inte äta sitt hö. De pillar ut de fina bitarna och lämnar resten. För att få dem att äta åtminstone lite mer...
Svar
16
· Visningar
4 845
Senast: skogaliten
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: Zeeke
·
Foder & Strö Ikväll i stallet kom det fram att några i stallet tror att det är farligt att låta korn ligga i blöt ihop med betfor.. att det då bildas...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka