Betfor - hur är det nu?

E

Explorina

Har den senaste tiden hört och läst lite olika meningar omkring hur länge Betfor ( ej pellets ) ska ligga i blöt innan man ger det till hästen.

Jag lärde mig för en många herrans år på ridskolan jag "hängde på" att betforn skulle minst ligga i blöt 2 timmar innan utfodring.
Använde man sig av varmt vatten, skulle tiden halveras dvs minst 1 timme.
Stämmer detta?

I det stall där jag har min häst uppstallad finns det några som tar torr betfor, häller på lite vatten och serverar det mer eller mindre med detsamma till sin häst. Jag står lika frågande varje gång jag ser det.
Har inte kommenterat detta ännu, då jag inte vill verka vara någon "besserwisser"... men jag tycker iallafall att det är helt tokigt!

Sen är det vatten mängden som ofta diskuteras.
Hur mycket vatten är lämpligast att blöta upp betforn med?
Jag lärde mig att dubbel mängd vatten, jämfört med mängden torr betfor.

Sen en sista fråga som jag hoppas ni kan svara på.
vet ju att betfor har endel av grovfodrets fina egenskaper förutom att vara en "energibomb". Men finns det någon rekomendation på max mängd pr/dag?
Har hört att för mycket betfor och melasse kan ge leverproblem, stämmer det?

Vet att det finns några i stallet där jag har min häst uppstallad som ger betfor som endel av kraftoderransonen, vissa ger typ 2 delar betfor och 1 del krossad korn som kraftoderranson. Kan det anses vara lämpligt?
Enligt mitt tycket så är det helt fel och känns allt för näringsfattigt för hästen.
Kan tänkas att några kanske försöker dryga ut fodret till sin häst, då betfor ingår i stallhyran..?

Sv: Betfor - hur är det nu?

Jag har lärt mig att betfor måste vara i blöt i minst 20 minuter! o då menar jag inte den pelleterade som jag inte vet nåt om! 2 delar vatten på en del betfor stämmer bra! iaf på den slitsade betforen.

Jag försöker undvika att ge för mkt kraftfoder över huvudtaget. men 2 liter kan man ge per dag, dvs 850-900 gram, utan problem! Torrvikt alltså.

Betfor har fördelen att innehålla lite mer kalcium än fosfor, spannmål har mer forfor än kalcium Så att för o få en sån korrekt kvot som möjligt bör man alltid ha en balans mellan kraftfodrena så att inte kvoten blir för låg. Därför är det lämpligt att ge dubbelt så mkt betfor än spannmål om det är den enda kraftfodergivan som ges!

Jag ger betfor främst för att smörja magen på vintertid, våra hästar får betforvatten i hagarna.Annars är det lämpligt o ge när det saknas lite energi då det är snällt mot magen! Men saknas det större mängder med energi eller protein finns det betydligt bättre foder! Betfor är relativt billigt, men om man räknar på det finns det nog nåt foder som ger mer för pengarna och som man då kan ge i mindre mängder för ett mer lyckat resultat!

Det lättaste är väl att känna efter om den är ordentligt uppblött.

Jag vet inte hur du får ihop det att betfor är en energibomb men samtidigt alldeles för näringsfattig? Det går utmärkt att använda betfor som enda kraftfoder om det passar hästen i fråga. De kan alltså då få flera kg per dag.

Betforvatten, nu blev jag lite nyfiken. Finns inte risk tänderna tar stryk av det? Man känner ju själv när man häller upp en säck betfor i en tunna vilket sött damm det blir.

Det finns ingen maxgiva på betfor.

Sen angående blötläggning så finns det nog ingen absolut sanning.
Själv resonerar jag som så att jag ser till att de har fått svälla ordentligt innan jag ger det. Om det tar en kvart eller tre timmar varierar väldigt mellan olika betforpartier, enligt min erfarenhet. Det jag vill förhindra med blötläggningen är att det sväller medan det passerar strupen - vilket det enligt min logik borde kunna göra om den första vätskekontakten är saliven i munnen - får DÅ är det ju stor risk för foderstrupsförstoppning. Har man blötlagt det och det fått svälla åtminstone det första så minskar ju risken betydligt.

Någon har sagt mig att "det sväller ju i magen" och att det skulle vara farligt. Där säjer min logik att 1 dl torr betfor + 2 dl vatten tar lika stor plats i magen oavsett om det är uppsvälld betfor eller om det är de två delarna var för sig. Så där är jag inte orolig.

Men observera att detta är mitt eget, högst ovetenskapliga resonemang..

Info angående betfor från Hippocampus som är SLU´s (Statens Lantbruks Universitet) hemsida.

"Sockerrika kraftfoder

Genom förädling av sockerbetan har man nu sorter som innehåller 15-20% sackaros. Denna utvinns genom extraktion och sockerbetan svarar för ca 30% av världens sackarosproduktion. Därtill kommer sockerröret. Biprodukter från sockerframställning används som fodermedel till såväl nötkreatur, får som hästar. Efter det betan tvättats och skurits till snitslar som upphettats med ånga, tvättas sockret ur med hetvatten. Restprodukten blir betmassa. Den sockerrika råsaften innehåller ca 15% sackaros, efter rening och industning av råsaften går tjocksaften,som nu innehåller ca 30% vatten vidare till ångkokning, kristallation och centrifugering. Den produkt som till slut blir över efter cetrifugering och bortskrapande av sockerkristaller blir melass.

Betmassan säljs dels i vått tillstånd ca 27% ts som tillsatts med melass och kallas då HP-massa som kan ensileras. Används huvudsakligen till nötkreatur och suggor.

Betmassan kan också torkas och berikas med melass. Den färdiga produkten kallas Betfor® och har en sockerhalt på 23%. Denna säljs i såväl pelleterad form som snitsel. Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott.

Sammansättning av torkad betmassa i % av ts:

Protein 10%
Fett 2,0%
Aska 6,5%
Kolhydrater 80%
socker 5-9%
cellulosa 23%
hermicellulosa 24%
ligning 2%
pektin 23%

Vanliga frågor om Betfor® :

Får man inte ge mer än 0,5 kg Betfor® till en häst per dag?
Det får man visst. Allt beror på foderstaten i övrigt. Betfor är sockerrikt och det tar en viss tid för en häst att anpassa sig till en sockerrik foderstat, och olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras. Betfor® är kalcium- och kaliumrikt. Mineralfodersort och -giva behöver anpassas efter hur stor Betfor®giva hästen får.

Ska Betfor® alltid blötläggas, och i så fall hur länge?
Ja. Man kan ge torr Betfor® om man använder snitseln och blandar den i kraftfodret i övrigt, men det finns alltid en risk att en glupsk häst sätter en torr betforsnitsel i halsen där de snabbt sväller upp av saliv. Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa.

Det är ju ganska lite protein i Betfor®. Kan det trots detta ges till unghästar?
Ja. Naturligtvis beroende på hur foderstaten i övrigt ser ut. Ett mycket proteinrikt vallfoder kan utmärkt väl kompletteras med Betfor®. Ett vallfoder med lägre proteininnnehåll bör först kompletteras upp med ex. lusern eller något proteinfoder först. Därefter kan Betfor® vara som socker på gröten. "

Förutom att det sägs gå bra att servera torr betfor blandat med annat foder har jag läst om ett experiment där hästar på lösdrift erbjöds fri tillgång på torr betfor, utan att det gav några som helst problem. Jag gissar att avsaknaden på foderstrupsförstoppningar är kopplad till att hästarna inte hetsåt så som ofta är fallet vid kraftfodergivor, utan just för att de visste att maten inte skulle ta slut för dem hade de ro att tugga betforn ordentligt. Om hästen slänger sig över kraftfodergivan (och dessutom inte fått mat på ett tag så salivproduktionen inte är igång) så blir väl läget ett annat. (Känner för den delen en stressig häst som mycket väl kan skaffa sig foderstrupsförstoppning även på väl uppblött betfor.:crazy:)

Vad jag ville komma till är att några universala riktlinjer för uppblötning är svårt att de. De på två timmar verkar ha en rimlig säkerhetsmarginal, men om någon vet att deras hästar funkar med betfor som de precis hällt vatten på så är det ju lungt, så länge de inte gör samma sak med en häst som tenderar att hetsäta.

ja typ 2 dl torr betfor per ca 20 liter vatten.. Så de blir lite godare för hästarna så de lockas att dricka ute när de är som kallast! Vattnet brukar gå åt lite bättre, alla hästar får i sig iaf nån liter!

Lärde mig också på riskola (för ett par år sen) att det ska ligga i blöt minst två timmar. Samt dubbelt så mkt vatten mot mängden betfor. För mig har det varit bra riktlinjer, dock använder jag mig inte av betfor idag.

Det längsta jag upplevt att betfor har legat i blöt, har då blivit lite missfärgat (de översta lagret, lite mörkt), men inte skadligt för hästarna att äta. ca fyra timmar.

Då har jag ingen alls erfarenhet av betfor i pelletsform

Senast ändrad av en moderator:

Jag blöter det minst 4 timmar faktiskt, på vintern 6 timmar eller till och med över natten. Med mycket vatten. Varma sommardagar kan det ju bli dåligt om det står för länge men jag har aldrig märkt att det blivit dåligt på vintern då det står svalt.

Jag har hört lite olika varianter på "blötläggningstid". Vissa lägger över natten, andra i 20min, men jag tror de flesta blötlägger 2-3 timmar före...?

Jag brukade (då jag hade betfor) använda rikligt med vatten...

Undrar om någon har erfarenhet av betfor i pelletsform?
Och hur länge ska pelletsen ligga i blöt?
Jag har nämligen hört minst 12timmar? Stämmer det:eek:

Var väl en tjej som klockade hur lång tid det tog för riven/pelleterad betfor och i olika grader varmt vatten, och jag har för mig att i varmt vatten svällde det klart på en 5-7 minuter och i kallt vatten knappt 20 minuter?

Ska se om jag kan hitta det, var flera år sen jag kollade på det sist.

Ja det kan mycket väl stämma. På skolan hade vi pelleterad betfor och det tog evigheter innan den svällde. Efter 8h så var det fortf en hård kärna kvar från pelletsen så 12h kan vara en mycket bra riktlinje. Vi blötlade dagen innan med hett vatten för att den ska få svälla klart.

Om vi hälde i en liter pellets i en 25 liters hink och sedan fyllde med vatten till ca 5 cm från kanten så var det en TJOCK gröt på morgonen efter som rest sig över hinkkanten. Så den sväller otroligt mycket och behöver oerhört mycket vatten!!! Till våra 1 liter pellets tillsatte vi iafl 23 liter vatten. Och det tyckte jag nätt och jämt räckte då betforen vid det lagen avr väldigt tjock. Man kunde krama bollar av den och det fanns nästan ingen vätska alls i botten av hinken sen.

Sedan upplevde jag att många hästar inte gillade den pelleterade lika mycket som den snitslade. Jag själv tycker inte heller den är lika fräsch eller luktar lika gott. Den är väldigt annorlunda tycker jag iafl. :) Men den är nog bra om man har mycket hästar då man kan köpa den på bulk och det går åt så lite.

På våra 12 hästar i den avdelningen räckte denna enstaka liter torra pellets för att ge 2 liter uppblött betfor. Så det är ju grymt effektivt.

Hej!

jag har hört så många olika versioner på hur man ska och inte ska göra. Ger jag betfor brukar jag blötlägga i varmt vatten, vänta tills den slutat "poppa" (den sprakar om man lyssnar!) och sen ge.

Kallvattenvarianten var så länge sen jag gav så jag minns inte hur vi gjorde, har nog varit allt från några timmar till över natten tror jag.

/Lavinia, som börjat misstänka att hästen inte riktigt tål berfor..

Betfor är så enkelt att man ger när den slutat svälla, att den får bli mjuk som en del tidigare sagt. Om man använder kallt eller varmt vatten spelar ingen större roll, den enda skillnaden som blir är försvällningstiden.
Jag vet många som blötlägger betforn redan kvällen innan bara för att vara på den säkra sidan. Det är som ameo skrev, att det kan bli foderstrupsförstoppning av ej blötlagd betfor. Jag har även fått berättat för mig att hästen kan få kolik av det då det kan börja svälla i tarmarna, och det ser jag inte som en omöjlighet. Jag har erfarenhet av att själv äta sådant som påminner om betfor (frystorkad mat) och man kunde få ordentliga problem med magen om man inte passade sig och lät det svälla tillräckligt länge (vilket man typ aldrig lät det göra).

Det kanske går bra att ge torr betfor, men det är aldrig något jag skulle våga prova och därför väljer jag hellre att blötlägga den först och se till att den får svälla klart först. Man får också tänka på att på sommaren kan den försvälla också, om den får svälla för länge vilket då gör att den istället blir dålig och är inte så bra att hälla i hästen.

Mängden vatten är en smaksak också, minsta är ju att den täcker den torra betforn också. Personligen föredrar jag att använda dubbel mängd vatten då jag också ger havre, foderjäst och annat smått och gott till också så att allt blir blötlagt och glider ner enklare. Speciellt när det gäller foderjäst då den lätt anses som äcklig av hästarna ;)

Jag skulle aldrig ge betfor torrt. varför chansa?
Men jag skulle heller aldrig ge lucernpellets torrt. Om man vet att det finns en risk varför ska man chansa då?

När jag var yngre Gick på ridskola ( måånga år sen) så lärde jag mig att betfor var bra för magen.Och man gärna skulle ge det till hästar med känslig mage. Man kunde också ge det för att dryga ut foderstaten. Dem skulle heller inte ha mer än 1kg.

Men nu efter att ha jobbat hos måånga toppryttare så har jag lärt mig att betfor inte alls ska vara snällt mot magen & man ska absolut inte ge det till en häst som har känslig mage.

Man får väl bilda sig sin egna uppfattning.
Jag ger själv inte betfor så ofta, men någon av hästarna får det & då i liten mängd & uppböttad i minst 1 h :)

Brukar blötlägga min betfor i varmt (uppkokat) vatten, och låter det ligga tills den har svällt färdigt (ca 10 minuter brukar det ta), och sedan häller jag på kallt vatten, så att den inte är skållhet när jag serverar. Har alltid funkat jättebra.
I kallvatten tar det längre tid. Runt en timme, eller lite mer brukar jag låta den svälla då.
Många tror att betfor måste ligga i blöt i flera, flera timmar, vilket inte alls när nödvändigt, utan istället riskerar den att bli dålig. Särskilt då under lite varmare dagar.

Nu pratar jag om betfor i snitselform, inte pellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 740
Senast: Sryoqwe
·
Lantbruksdjur Fåren är kräsna och vill inte äta sitt hö. De pillar ut de fina bitarna och lämnar resten. För att få dem att äta åtminstone lite mer...
Svar
16
· Visningar
4 845
Senast: skogaliten
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: Zeeke
·
Foder & Strö Ikväll i stallet kom det fram att några i stallet tror att det är farligt att låta korn ligga i blöt ihop med betfor.. att det då bildas...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka