Betfor hämmar upptaget av vissa ämnen??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Esperanza_1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 045
E

Esperanza_1980

Fick höra häromdan att betfor skulle hämma upptaget av "kraftfodret". Vad i kraftfodret visste h*n inte, men hade hört detta av en naturbruksstuderande. Man skulle absolut inte ge betfor. H*n sa oxå att det var som att ge hästen coca cola :confused:. Är det nån som kan ha en aning om vad h*n menar?

Såvitt jag vet så är betfor bra för de nyttiga bakterierna i hästens mage samt har en fibersammansättning som liknar grövfodrets.

Sv: Betfor hämmar upptaget av vissa ämnen??

Coca cola liknelsen är nog att betfor innehåller mycket socker som kan ge en kort energirush. Tänk på ungar som får i sig för mycket socker och blir helt vilda. Har iofs aldrig drabbat mina hästar, men det är nog vad det gäller.

Att betfor skulle hämma upptaget annars har jag aldrig hört något om. Skulle vara kul om någon annan visste?

Jo, det stämmer att vetekli hämmar upptag av nåt (minns inte vad)..

Nä, precis. Det tänkte jag oxå på när h*n sa att det var som att ge hästarna coca cola

Det som inne håller mäst socker enligt senaste studierna är vanligt hö inte hösílage som jag alltid trott utan vanligt torrt hö och betfor var inte i närheten av höt i socker halt tydligen.

Betfor innehåller inte så mkt socker som man tror för sockret har ju redan urvunnits ur betan och hästarna får resterna så att säga, coca cola innehållar ju bra mkt mer socker och annat dåligt skräp.

Senast ändrad:

*puttar lite*

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: lewellyn
·
G
  • Låst
Hästvård Nu under detta år så har jag varit sugen på att skaffa häst igen efter att jag tog bort min häst för 1 år sen och började leta och...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
34 061
Senast: lady_mike
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 862
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka