Betfor = gallor !!!!

gylle

Trådstartare
Måste bara dela med mig av en ganska otrolig kunskap jag skaffade mig precis. Har i alla år fodrat hästarna med betfor till natta målet för magens skull.
Då en av mina hästar har mkt problem med en massa kvartående slagprodukter i muskler odyl fick jag rådet att prova att ta bort betforen. Detta gjorde jag till två av hästarna på prov, det jag inte tänkte på då är att båda dessa två har galliga bakben. Nu tre dagar senare är båda snustorra i sina bakben inte tillstymmelse till gallor, helt otroligt att detta kan ske på 3 dagar den ena har jag haft i 5 år och den har alltid haft ganska stora gallor och vips är de helt borta. En sak är säker jag skall plocka bort betforen till alla hästarna nu, skall bli intressant att se om samma fenomen sker igen (en av dem som fortfarande får betfor har också galliga bakben) Något att tänka på för er med hästar med galliga ben kan vara värt att prova att plocka bort betforen.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Har fodrat mina hästar med betfor "off and on" i alla år; den ena har haft gallor sedan födseln, både med och utan betfor i foderstaten, den andra har aldrig någonsin haft gallor och har världshistoriens finaste ben, och den tredje, som är relativt ny fortfarande, har heller inte haft några gallor i min ägo och nu äter hon 1 kilo (uppvägt torrt) betfor per dag och det har inte synts någon som helst förändring på benen. Så jag vet inte om jag håller med om att betfor skulle ge gallor, även om det verkar ha hjälpt din häst att stryka det ur foderstaten. Kan det inte helt enkelt vara så att han är överkänslig mot något som finns i betfor, eller att han helt enkelt har fått för mycket av något ämne i och med betforen? Att utesluta betfor enbart för att en häst har fått finare ben utan den verkar lite för långsökt för mig.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Vad kan ge gallor i övrigt om man ger för mkt av det??

Jag har en gallig pålle och självklart skulle man ju kunna plocka bort betforen för en vecka...men egentligen borde det väll vara "precis som du säger" ngt I betforen det blir för mkt av i samband med att man även utfodrar med annat..??
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Som jag skrev är det inte bara en häst utan två som på 3 dagar blivet helt fria från gallor efter att ha haft dem den ena i alla fall 5 år och den andra i minst 2 år. Har aldrig varit gallfria innan och vips på 3 dagar utan betfor försvinner gallorna. Att det skulle vara betforen i kombination med något annat kan jag säkert säga att det inte är då betforen är det enda som jag har haft hela tiden under dessa 5 år. För övrigt har jag växlat både vad gäller hö - hösilage, samt vad gäller olika kraftfoder sorter.
Så hos mig kommer inte att fodras med mer betfor, varför ge hästarna galliga ben i onödan så viktigt är inte betforen i foderstaten. Får för magarnas skull bli lite vetekli och linfrö istället. Skall som sagt bli kul att se om även den sista av gallhästarna blir fri från sina gallor, skall plocka bort hans betfor nu också.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Att skylla alla gallor på betfor är ju att gå lite långt. Sen kan man ju fråga sig hur skadlig en måttlig utfodringsbetingad fyllnad av senskidorna (som det oftast är fråga om) är.
PL
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

peter_lundin skrev:
Att skylla alla gallor på betfor är ju att gå lite långt. Sen kan man ju fråga sig hur skadlig en måttlig utfodringsbetingad fyllnad av senskidorna (som det oftast är fråga om) är.
PL

Betfor vet jag inget om, men däremot att korn kan ge gallor. Det vet jag. Har nämligen sett det på min ena häst. Men det är ju för att det är så mycket stärkelse i kornet.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Fodrat med både korn och betfor i snart fem år och inte en galla på något ben så långt ögat når någon gång under denna tid.
Tror att alla dessa "idéer" om både det ena och det andra fodermedlet grundar sig på samma saker som hos oss människor att vissa kan äta jättemycket av en grej och inget händer, andra räcker det att tänka på så blir de lösa i magen, sura uppstötningar, får finnar osv osv. Väldigt individuellt alltså.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Jo precis.... :confused:

Men bara för att det inte är så att din häst får gallor av dessa fodermedel så kan det med andra ord vara så med andras :smirk:
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

I det här fallet beror gallorna oftast på en störning i grovtarmsfloran o det behöver inte bero på ett visst fodermedel i sig utan lika gärna på dålig tillvänjning eller att summan av ngt näringsämne blir för stor.
PL
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Precis, men både trådskaparen och en längre ner satte lika med vad gäller att både betfor och korn ger gallor vilket betyder att det alltid är så vilket absolut inte stämmer.
Däremot självklart kan man tipsa om att långdragna gallor kan bero på det ena eller andra fodermedlet men att påstå att betfor ger gallor är lite tokigt och likaså korn.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Ja tror inte att du tala om för mig vad min häst tål och inte tål. Eftersom det är jag som har beviset hemma.
Jag har 4 hästar hemma, en tål inte korn. När jag slutade med kornet så försvann gallorna som hon haft i flera år. Kan du förklara det???
Men mina andra 3 hästar tål korn och har inga gallor. Alltså tålde inte min ena häst korn. Det finns inget annat bevis än det. Så sitt inte och skriv att det är tokigt att skriva att korn ger gallor. För det gjorde det på min häst och jag har hört fler hästar som fått gallor av just korn.
 
Sv: Betfor = gallor !!!!

Jag tror att det Kirre var ute efter var att inte dra alla hästar och fodersorter över en kam. Jag tror säkert att din häst kan vara allergisk mot korn eller på annat sätt kmänslig för det, men bara för att EN häst är det är inte ALLA hästar det. Som jag skrev ovan så har jag aldrig sett någon förändring vad gäller gallor på grund av fodret, men om du har sett det på dina hästar det vet bara du och jag påstår inte att du talar osanning. Som jag fattar det så är det ingen annan här heller som påstår det, även om de flesta är aningen skeptiska mot att sätta likhetstecken mellan betfor och gallor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 219
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 273
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 712
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp