Betfor "förstör" kraftodret

Nethril

Trådstartare
pratade med en person som sade att h*n hade en vän som studerat nåt sånt där hästnäringstjosan och var jätteduktig på vad hästar ska äta och ej osv. denna vän hade sagt att man aldrig ska ge betfor och kraftfoder tillsammans. detta för att betforen "förstör" kraftfodret så att man lika gärna bara skulle kunna ge betforen.

då borde ju otroligt många hästar runt om i sverige bli bortskämda med riktigt dyr betfor eftersom de flesta jag vet som ger betfor ger det tillsammans med annat krubb-foder.

vad handlar detta om? är det verkligen så?

Sv: Betfor "förstör" kraftodret

Låter i mina öron väldigt långsökt.

På vilket sätt skulle det förstöra???

Intressant.

Jag har aldrig hört talas om det.
Kan inte du prata lite mer med din kompis och fråga exakt hur betforen "förstör" det övriga krafftfodret? Vore väldigt intressant att veta, eftersom många hästar äter blandat foder.

Om din kompis är student i hästnäringstjosan kan han nog lätt komma över rapporterna om betforens goda effekter för näringsupptagning och miljön i tarmen. HH

det skulle "slå ut" kraftfodret. typ neutralisera. alltså ta bort allt det man vill åt i kraftfodret och göra det i det närmaste verkningslöst.

jag antar att vännen menar allt då, energi, protein, mineraler, vitaminer etc.

kanske är det något i fodret som betforen gör verkningslöst/neutraliserar? alltså typ en slags vitamin eller nåt ämne av nåt slag? (spånar hej vilt här)

det kanske handlade om det i början isf. och sedan har det till slut blivit att det "förstör" allt kraftfoder?
kanske är så att det har blivit en höna av en fjäder?

det hela låter ju helkonstigt och jag fattar ingenting. har alltid gett betfor ihop med kraftfodret till mina hästar. har snarare alltid trott att betforen är bra att ge ihop med kraftfodret för att det blir blött - mindre risk för foderstrupsförstoppnig och för att (som jag förstått det) att det förbättrar hela näringsupptaget hos hästen

det är inte min vän ;)

jo jag håller med dig! men jag förstår inte var hon (min bekanta's kompis) kan ha fått det ifrån? speciellt inte är hon utbildar sig i ämnet.

det som är läskigt är att folk lyssnar på henne och följer dessa direktiv utan att blinka vilket har resulterat i att de inte ger betfor alls. precis som att det vore skadligt.

stämmer det att hästar får karies av betfor? detta är nämligen också en anledning till att hon ej tycker att man ska ge betfor.

tänkte väl det...

vet du om det finns någonstans man kan läsa om hästar och karies?

Senast ändrad:

Jag har inte hört något ang detta innan.
Förstår inte vad som skulle bli "fel" i kraft fodret.
Teoretiskt sett då...
Om man ger korn/havre blandat med mineraler odyl. + betfor. Blir det också förstört då??
Ja, Ja, det finns så många teorier om allt och inget här i världen så man vet inte vad man ska lyssna på ibland:rofl:

tänkte väl det...

vet du om det finns någonstans man kan läsa om hästar och karies?

Här kan du läsa. Den är fritt tillgänglig på nätet. Sammanfattningsvis säger den att karies på häst är ngt som ökat de sista 10 åren.
Litet osannolikt att det skulle bero på betfor då eftersom det snarast var vanligare förr att ge hästarna betfor.

Acta Vet Scand. 2007; 49(1): 10.
Published online 2007 March 28. doi: 10.1186/1751-0147-49-10.
Caries in the infundibulum of the second upper premolar tooth in the horse
Torbjörn S Lundström,1 Gunnar G Dahlén,2 and Ove S Wattle

du såg dem också! vad bra, då är jag inte knäpp trots allt. eller iallafall inte ensam om det isf :D

kanske borttagna pga namnen?

hjälp. trodde aldrig att jag skulle hitta dit. men nu gick det!

tack så hemskt mycket! :bow:

Har aldrig hört detta förut, vore ju kul om det kom "forskning", eller nåt...

Min ena får betfor vid sidan om men detta för att han ska äta ;) Den andra blandar jag med kraftfodret åt. Den tredje böter jag kraftfodret åt men han får ingen betfor :bump:

Skulle det vara betforen eller vattnet som förstörde :o

Det enda jag kan komma på som som skulle kunna vara en antydning till vad "vännen" menar är väl själva blötläggningen, där man riskerar mindre hälsosam bakterietillväxt och så småningon jäsning av fodret.

Men det gäller ju även själva betforen isf, och det är ju vattnet i sig som skapar den skadliga miljön skadligt då, inte just betforen.:confused:

Jag kan tänka mig att det har varit nåt tjossan med kvottänk som rörde till sig för den här personen. Säg tex att man ger kraftfoder för att höja proteinkvoten i foderstaten. Man väljer då något fodermedel med hög halt av protein. Kombinerar man det med en massa betfor som har låg halt av protein (kvot typ 4,5-5,5) drar man ju ner hela effekten med det extra proteinet och kvoten höjs inte i den totala foderstaten. Om man nu är insnöad på kvoter.

Det kanske var något sådant personen tänkte på?

ja det skulle det ju kunna vara! :)

första riktiga "förklaringen" isf till hennes påstående. fast då borde hon ju nämt kvot tycker man. men det är nog som du säger att hon snurrat till det ;)

kändes konstigt.
Men mina hästar äter torrt kraft foder på morgonen och sedan på eftermiddagen när hästarna kommer in får dom "bara" betfor och mineraler osv, sen till nattningen får dom torrt kraft foder igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
L
Foder & Strö Hej! Jag ger inte min häst kraftfoder eller betfor eller liknande, hon får pelleterad miner blå och hö/hösilage/gräs. Nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: lkn02001
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 017
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31