betfor eller krafft?

K

knasenknas

ska snart släppa ut pollarna på bete, men dom behöver ju sina mineraler, så vilket tycker ni jga ska blanda mineralerna med, krafft eller betfor?

Sv: betfor eller krafft?

Annars kan du ju sätta ut en mineralbalja i hagen. Alla hästar jag "känner" gillar det! Den billigaste jag känner till är på Granngården, deras blå balja som egentligen är till kor. Men den funkar alldeles utmärkt till hästar oxå.

Varför tror du dom behöver mineraler då ? Mineraler finns i gräset, eller har du extremt dåligt bete ??

jag hade blandat det i betfor. hade inte vågat ta risken att dom får i sig mineralerna om man bara sätter in en balja med tanken på att hästar inte själva känner när dom behöver det.

majoriteten av sveriges jordar är utarmade och innehåller således väldigt lite mineraler.. det är iaf vad jag läst på de flesta ställen som tar upp mineralhalten i svenska jordar.. vet inte en enda text som säger att det är mineralrika jordar sverige har..

jag tycker att du ska köpa en mineralsaltsten, i värmen vill hästar dricka mer och ha mer salt och får då i sig mineraler.. annars är vita-block eller beta-block eller va dom nu heter en bra mineralkälla och de flesta hästar verkar juh älska det.. där finns både mineraler, salt och vitlök vet jag (har smakat)..
annars rekommenderar jag att du blandar mineraler och lite vatten med nyklippt gräs i krubborna, då brukar dom äta..

Hurry Up skrev:
jag hade blandat det i betfor. hade inte vågat ta risken att dom får i sig mineralerna om man bara sätter in en balja med tanken på att hästar inte själva känner när dom behöver det.
Hur vet du det ?Visst känner de när det behövs mineraler.

Skulle blanda det i betforen, deras mage mår ju väldigt bra av det! :D
Och sen så behöver du ju inte ge så mycket betfor för att "späda ut" mineralerna, om du har en häst som går upp på bete så.. :angel: :angel: :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix