Betfor, eller inte?

Blomskan

Trådstartare
Har genom hela livet givit mina hästar betfor vid ett mål varje dag. Detta är något jag fått med mig via min mors hästkunskaper.
Men varför ge betfor?
Är det livsnödvändigt?

Har en 3årig fullblodsvallack med lite taskigt hull. Ger honom 2,5kh K**ft Goov 125 (på inrådan från foderrådgivare) ca 15 kg ensilage.

Har provat att ge betfor men han tycker inte om det. Funderar på om jag ska blanda i ordning lite och ge honom när jag ridit om det är tvunget nödvändigt alltså.

Sv: Betfor, eller inte?

det är väl inte livsnödvändigt, de flesta hästar brukar gilla det dock.
Det är bra för magen, håller tarmarna igång, det ger också energi, vilket din kille kanske inte behöver

Nä mina hästar mår bra och de får det inte. När jag köpte min första egna skulle jag ge bara för att de andra gjorde det, men eftersom hästen tyckte det var en förfärligt äcklig gegga slutade jag och har inte gett nån av mina hästar nu, går utmärkt. :)

Vore hemskt konstigt om hästen som art helt plötsligt inte skulle klara sig utan sockerbetor.

Mer energi är nog bland det sista vi eller i alla fall han behöver.. :)
Fast han är otroligt lugn för att vara fullblod dock..

Alltså kan jag med gott samvete skippa betforen?

Du kan skippa betforn, det är inget livsnödvändigt för hästen. Det jag reagerar på är den lilla mänden grovfoder din häst får. Vad har du för ts på det?

håller med, det är lite till ett fullblod, som dessutom behöver lite hull, mera grovfoder, gärna fri tillgång

Fri tillgång är i antågande...
Vi hade ett par rundbalar med vanligt hö som vi började fodra med för en månad sedan men nu är det slut så nu är det dax att köra in stora rundbalarna med ensilage, alltså blir det fri tillgång.

Problemet är att dom andra busarna i hagen kommer se ut som öltunnor med ben på snart.. :D

håller med, det är lite till ett fullblod, som dessutom behöver lite hull, mera grovfoder, gärna fri tillgång

Det ligger ju på gränsen vad de orkar äta i hö. Mina fullblod med fri tillg äter inga 15kg.

Jag skulle nog se över kraftfodret istället.

Jag personligen skulle aldrig ge kraftfoder utan betfor. Det är väldigt bra för magen.

Dessutom så är det bra att kunna ge betforvatten om de dricker dåligt

Det ligger ju på gränsen vad de orkar äta i hö. Mina fullblod med fri tillg äter inga 15kg.

Fast det var ju silage det gällde.

Till TS: Det går ju att väga och torka silaget om man vill ta reda på ts-halten. Om man nu vill offra ugnen till det, kan tänka mig att det lukar lite äckelpäckel efteråt.
Jag hade ett torrt hösilage när min häst stod uppstallad och han åt 16 kg / dag av det. Så 15 kilo av ett blött kan ju vara i minsta laget, hellre för mycket grovfoder än för lite.

Samma sak 15kg hösilage är mycket. Och jag ger mina fri tillgång på hösilage och de orkar inte äta så mycket mer.

Den första balen som öppnats är väldigt torr.
Antar att man då har en hög Ts?

Vad ska den ligga mellan?
Vad är skillnaden på hösilage o ensilage?

Ska höra med sambon om det är ok att vi torkar lite ensilage i nya fina ugnen... :angel:

Fast om dom uppenbart inte gärna äter det varför tvinga i dom det då.

Han har inte fått någon betfor dom sista 6 månaderna och jag kan inte se några symtom på magproblem. Och nej, jag har förvisso inte varit nere i magen på honom men han uppträder helt normalt så det finns ingen anledning att tro att något är fel..

Men, vad exakt är det betforen gör som gör att den är så nödvändig?

Svarar på min egen knapp..

Vet ej om han fått betfor före det men jag tror inte det...

De brukar äta det när de vant sig vid att det är blött. Min nyaste häst gillade inte heller betfor när han kom till Sverige men när han väl lärt sig så älskar han det.

Betfor är bra för tarmen och för hela hästens matsmältningssystem.

Läs i länken:idea:

Dessutom är det utmärkt att dölja medicin och att ge om man måste ha boxvila på sin häst för att hålla igång magen. Och som sagt när man kanske skall åka med hästen lite längre så är det outstanding för att se till att de får i sig vätska så det inte åker på transportrelaterade sjukdommar

Nån högt uppsatt har kommit på att aftonbladet ska vara spärrat under kontorstid här på jobbet.. :devil:

undra varför, buke finns ju! :angel:
låt bli mitt buke säger jag bara!!! :devil:

:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka