Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Sv: Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Det finns ett helt annorlunda foder utan spannmål. Inte ett enda spannmål i detta sk färdigfoder o inte heller melassen. O fodret heter Primero total. Ska vara bra för korsförlamningshästar, konvalescenter, unghästar, dräktiga/digivande ston, tävlingshästar samt gamla hästar.
Jag ger detta foder till mina hästar, o dom älskar verkligen detta foder.

Men det är inte just därför smaken som de gillar, utan det är ett unikt foder med intressanta ingredienser.
Min shettis kan ju inte äta foder där det innehåller spannmål, o har ätit betfor, lusern och bakjäst tidigare.
O märren ja, hon har varit lite kräsen vad gällande annat foder men inte detta då innan jag testade Primero total.
Fölungen äter lite av mammans mat.

Mycket fett o fibrer i fodret o innehåller även olja, o bra med proteiner i. Behöver inte ge för stora givor.

Har du listat ut om det är smrp eller inte de anger i innehållsförteckningen?

Jag försökte räkna en foderstat till min men det blev så hiskeligt dyrt att det inte var att tänka på.

Det är lite "krångligt" med smrp på detta foder. Jag har frågat henne, som importerar foder från England om smrp. Men jag gör mitt bästa.
Än sålänge tycker jag att min shettis funkar utmärkt på detta foder, o min märrs mage blev lugnare på fodret.

Kan återkomma senare med detta när jag pratat med henne.

Vad då krångligt? Låter som slinger från försäljaren tycker jag. Jag var nära att maila dit för nån månad sen men efter att ha grejat lite med siffrorna tyckte jag inte det var lönt.

Utan smrp kan man ju inte ens räkna en foderstat. :eek:

Varför gjorde du inte det,då?

Om man inte gjorde det, då kunde man väl inte veta mer än att bara gissa sig fram till det,eller hur?

Jag försökte läsa på engelskan, men är inte så "hemma" på det språket längre.
Slingrade hon? Nej, jag har mailat till henne för nån timme sedan, så jag har inte fått ngt svar än. Hon svarar rätt så snabbt, o verkar trevlig iaf.

På grund av att det blev SVINDYRT om jag skulle fodra med det.

Dyrt? Fodret? Javisst, det är väl så ibörjan. Svenskar är ju svårflirtade ;)

jag har en säck kwik beet hemma.. Köpte det för jag fick för mig att det inte var nå bra att ge min häst vanlig betfor som inte motionerades något.. men också för att det är så smidigt att göra iordning.. kan tyvärr inte säga så mkt om hur det påverkade henne.. hon äter allt.

Jag mailade och frågade själv, det ligger på 11 MJ.

För att min häst ska få till sitt näringsbehov om man räknar kvoter och jämför med vad hon får nu måste hon äta 5 kg om dagen plus att jag måste ge henne hö med låg SMRP. Visserligen har jag ett sånt hö också men jag får en foderkostnad på nästan 85 kr/dag vilket jag tycker är väl högt. :eek:

Utan att jämföra innehållsmässigt så ligger värdena ungefär som krafft Groov 125 och det är säkert bra för unghästar.

Med svaret fick jag ett citat att det inte gick att räkna exakta foderstater om hästar äter oanalyserat hö och gräs?

Senast ändrad:

Jo, det är riktigt så!

Angående exakta foderstatsberäkningar. Hon sa det själv till mig att man ska SE med ÖGAT när man fodrar sin häst.
Men jag fick det förklarat att jag OXÅ räknar foderstater åt mina hästar, så att dom ska få rätt foderstat.
Vad jag har fattat, så skadar INTE fodret hästens välbefinnande dvs. mag-och tarmar, m.m.

visserligen är foder ganska dyrt, men det blir nog ändring på det så småningom.
Det är ju som sagt ett väldigt intressant foder med roliga ingredienser.
Mina hästar fullkomligt älskar detta foder, dom äter HELLRE det än något annat. :crazy: Det duger även med betfor o lusernhack samt linfrö.

Har ju slutat fodra med t ex Groov 125 och/eller Hippo alfa.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka