Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Sv: Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Vad säger ni, ska man eller ska man inte ge betfor till en travhäst som har lätt att få korsförlamning?

har korsförlamning med betfor å göra då?
betforen är bra för växtfiberns skull bla... det hjälper grovtarmen att hållas i trim. om d börjar strula i magen, pga av "underaktivitet" kan det bli ganska trista följder, så ja ger min pålla betfor. d e ju i grovtarmen som det största närningupptaget sker.. å hon älskar d åxå, så ja tycker inte d e så mycke å tjaffsa om. (har varit i betforbråk förr...)

har korsförlamning med betfor å göra då?
betforen är bra för växtfiberns skull bla... det hjälper grovtarmen att hållas i trim. om d börjar strula i magen, pga av "underaktivitet" kan det bli ganska trista följder, så ja ger min pålla betfor. d e ju i grovtarmen som det största närningupptaget sker.. å hon älskar d åxå, så ja tycker inte d e så mycke å tjaffsa om. (har varit i betforbråk förr...)

Men nu ville jag ju veta om det kan vara till någon skada för hästar som just har lätt för korsförlamning. Man ska ju undvika att ge sådana hästar kraftfoder, och då undrar jag om det är samma sak med betfor...

Nu vaknar snart betforligan.

Du kan aldrig tro´t men det finns delade meningar. ;) Jag ska leta upp den tidigare tråden på ämnet.

Varför får jag skäll av Bukepoliserna när jag gör det då? Märkligt.

Ingen aning om varför faktiskt??? Man får länka...

TS: Jag ger ju min pålla 2,1 kg betfor och har fodrat med det i ungefär ett år utan att se en tillstymmelse till korsförlamningssymptom.

Hon är aningen lösare i avföringen än "havremaffian" men inte något extremt.

Hon är mindre spänd i muskulaturen än vad hon var innan jag bytte foder på henne.

Ingen aning om varför faktiskt??? Man får länka...

TS: Jag ger ju min pålla 2,1 kg betfor och har fodrat med det i ungefär ett år utan att se en tillstymmelse till korsförlamningssymptom.

Hon är aningen lösare i avföringen än "havremaffian" men inte något extremt.

Hon är mindre spänd i muskulaturen än vad hon var innan jag bytte foder på henne.

Okej, det låter ju bra. Man blir ju så villrådig när alla säger olika saker. Min häst är ju också väldigt spänd i muskulaturen, dock är det bättre nu än tidigare, men ändå. Men vad jag förstår är det lite typiskt sådana hästar som får korsförlamning också...

Men lucern, det är väl ofarligt att ge?

Men lucern, det är väl ofarligt att ge?

haha, det finns inget foder som e ofarligat att ge. :angel:
lucern innehåller egentligen inget annat än vad ett bra hö gör. så om har ett bra hö kan du lika gärna lägga på mer på den givan. Karisma får lucern för att dryga ut kraften lite, hon slänger sig ner i krubban å sväljer allt helt, utan att tugga! lucernen hjälper även på så sätt att hästen får tugga mer; utsöndrar mer saliv; mindre risk för foderstrupsförstoppning.

vad är det du vill att ditt foder ska göra då? å har du analysert hö? vet inte exakt hur förlamningen uppstår, så ja kan inte riktigt spekulera i vad som skulle kunna va bra för henne. va gör du med hästen?

Jag hade uppskattat att kunna ge min mer lucern, men det går tyvärr inte för hon ratar lucernpellets rakt av. Däremot kan jag få i henne något kilo hackat strå och Mix.

HelenaHandberg som skriver mycket på Foderforumet svarade mig detta i en tråd förra året "Betfibern är kanonmat för Xhästen. Betfor är tillåtet men i begränsad giva pga av melassinnehållet. Energiintaget från stärkelse och socker ska vara < 20% och från fett >10 % av totala MJ för en X-häst"

Cilla: vad menar du med att lucern hjälper hästen att tugga mer??? Fattar inte? :o

Men nu ville jag ju veta om det kan vara till någon skada för hästar som just har lätt för korsförlamning. Man ska ju undvika att ge sådana hästar kraftfoder, och då undrar jag om det är samma sak med betfor...

Det jag förstått är att man ska undvika stärkelse från SPANNMÅL på korsis-hästar så det försöker jag undvika så gott det går.

Min får visserligen Krafft Groov också vilket innehållet 16% spannmål (tror procenten låg där ) men det blir ju 160 gram spannmål/kg och hittills verkar det som hon tål det. Hon få 1 kg om dagen.

Min häst har haft korsförlamning och jag ger henne betfor, väldigt lite, bara ett par dl. men det går bra.

Slutade ge henne den vanliga varianten och gav den utan socker ett tag då jag läste här om att prova att utesluta socker, men det blev inte bra:crazy:

Hon blev trött och grinig, hon behövde sockret.

Vad jag däremot kan rekomendera är att ge din häst olja, det har väldigt bra effekt, min blev sämre när jag slutade ge olja när hon gick på betet:( så det var bara att börja igen.

Det viktigaste är ju att alltid hålla dem torra och varma, många tycker ju att man är helknäpp när man har täcke på i sommar regnet, men min behöver det och då är det bara att köra på!

Masssage gör också underverk, när den akuta fasen är över!

Lycka till!

Våra två som haft "smygande" korsförlamning men aldrig riktiga "smällar", har blivit myycket sämre av socker. Både av nytt bete och av melass. (betfor)
Tål inte heller spannmål utan funkar bäst på mkt fibrer o olja! Fungerar nu för första gången i sitt liv fullt ut

Jag hade uppskattat att kunna ge min mer lucern, men det går tyvärr inte för hon ratar lucernpellets rakt av. Däremot kan jag få i henne något kilo hackat strå och Mix.

HelenaHandberg som skriver mycket på Foderforumet svarade mig detta i en tråd förra året "Betfibern är kanonmat för Xhästen. Betfor är tillåtet men i begränsad giva pga av melassinnehållet. Energiintaget från stärkelse och socker ska vara < 20% och från fett >10 % av totala MJ för en X-häst"

Cilla: vad menar du med att lucern hjälper hästen att tugga mer??? Fattar inte? :o

Okej, det här är ju intressant. Jag har nämligen funderat på att skaffa melassfri betfor från Dodson & Horrell, som heter Kwik Beet eller något sådant. Kan det vara ett bra alternativ till betfor? Då slipper man ju melassbiten helt...

Dock blev jag lite konfunderad över energin i "vanlig" betfor jämfört med melassfri. Kwik Beet innehöll 13,2 MJ/Kg och den "vanliga" 11,2, är inte det märkligt?

Det jag skulle vilja göra är att ge betfor, eller Kwik Beet blandat med lucernpellets, tror du att det skulle funka? Hon är ju ganska svår att hålla i hull också, så något mer än bara lucern vill man ju ge...

Är det rätt att vissa korsförlamningshästar inte tål sockret, och vissa inte stärkelse? Och hur kan man isåfall få reda på vilket hästen inte tål?

Den hårda vägen? :crazy:

Jag har inte räknat ut socker-halt vs oljehalt i min foderstat.

Jag håller extra järnkoll på henne så fort jag ändrar nåt i foderstaten. Det ska bli intressant att se vad som händer när jag kör igång henne igen, hon har sträckt sig så hon vilar nu.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka