Monsieur de Mai
Trådstartare
Vad säger ni, ska man eller ska man inte ge betfor till en travhäst som har lätt att få korsförlamning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad säger ni, ska man eller ska man inte ge betfor till en travhäst som har lätt att få korsförlamning?
har korsförlamning med betfor å göra då?
betforen är bra för växtfiberns skull bla... det hjälper grovtarmen att hållas i trim. om d börjar strula i magen, pga av "underaktivitet" kan det bli ganska trista följder, så ja ger min pålla betfor. d e ju i grovtarmen som det största närningupptaget sker.. å hon älskar d åxå, så ja tycker inte d e så mycke å tjaffsa om. (har varit i betforbråk förr...)
Nu gör jag det igen, hänvisar till en gammal länk. Två gånger på samma dag!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=785709&highlight=korsf%F6rlamning
Varför får jag skäll av Bukepoliserna när jag gör det då? Märkligt.
Varför får jag skäll av Bukepoliserna när jag gör det då? Märkligt.
Ingen aning om varför faktiskt??? Man får länka...
TS: Jag ger ju min pålla 2,1 kg betfor och har fodrat med det i ungefär ett år utan att se en tillstymmelse till korsförlamningssymptom.
Hon är aningen lösare i avföringen än "havremaffian" men inte något extremt.
Hon är mindre spänd i muskulaturen än vad hon var innan jag bytte foder på henne.
Men lucern, det är väl ofarligt att ge?
Men nu ville jag ju veta om det kan vara till någon skada för hästar som just har lätt för korsförlamning. Man ska ju undvika att ge sådana hästar kraftfoder, och då undrar jag om det är samma sak med betfor...
Jag hade uppskattat att kunna ge min mer lucern, men det går tyvärr inte för hon ratar lucernpellets rakt av. Däremot kan jag få i henne något kilo hackat strå och Mix.
HelenaHandberg som skriver mycket på Foderforumet svarade mig detta i en tråd förra året "Betfibern är kanonmat för Xhästen. Betfor är tillåtet men i begränsad giva pga av melassinnehållet. Energiintaget från stärkelse och socker ska vara < 20% och från fett >10 % av totala MJ för en X-häst"
Cilla: vad menar du med att lucern hjälper hästen att tugga mer??? Fattar inte?