Betfor+eksem=sant?

Tibra

Trådstartare
Hej
asså alla säjer olika om hur hästen får exem
så jag går efter mina egna undersökningar för vad jag egentligen tror så är det olika på olika hästar, vad de tål och inte tål!
Vad som är lika alla hästar är väl att eksemen blir värre då knott och mygg sätter sig och biter i dom.
Men de här med att de får eksem om sockerhalten är för hög o.s.v ska man tro på det?
Jag menar, många säjer att hästen får eksem av betfor också..
varför får inte hästen eksem över vintern fast den äter betfor`?
Jag tycker att det borde komma då också eftersom den får i sig samma "ingredienser" som den får på sommaren "nu menar jag att hästen får betfor både på sommaren och vintern"
Eller är det jag som misstagit mej`? att nått med sommaren har med att göra att eksemen får hjälp att växa fram?
verkar jag krånglig kanske?
men är de inga fler som håller med mig eller har ni något logiskt svar till detta?
mvh/Linda

Sv: Betfor+eksem=sant?

Att sommareksem orsakas av socker är kvalificerat struntprat. Jag klistrar in vad jag skrev i en annan tråd för ett tag sen för jag orkar inte skriva om det.

“Ibland blir jag förundrad över varför det är så svårt att ta till sig fastlagda och rätt enkla samband. Människor kan vara allergiska och ofta mot pollen och pälsdjur. Hästar kan vara allergiska och då ofta mot insekter.

Sommareksem är en sådan allergi, i Sverige ffa mot svidknottet.

För några år sen var det många som reducerade proteinet till sin eksem häst, nu är det kolhydratsvält som propageras

Sommareksem är inte protein känslighet och inte relaterat till sockerintag. Svält inte eksemhästen. Den behöver näring för att läka sår. HH”

Hästar får inte eksem av maten. Inte av betfor o inte av bete o inte av hö o så vidare....

Många hästar, särskilt islandshästar, reagerar starkt på svidknott. Troligen är det så, att på Island finns inga svidknott så hästarna har levt där i århundraden utan att drabbas av svidknott. När de sedan kommer till Sverige drabbas minst 25% av hästarna av eksem, och vissa islandshästar som föds i Sverige får oxå eksem, ca 7%. De har inget försvar mot svidknotten. Det är preliminära siffror, aktuell undersökning finns ännu ej.

Islandshästar som lever i Svenska fjällen klarar sej bra för klimatet där påminner om Islands, liksom har de det lättare på t ex Gotland och Öland i vissa områden.

Att svenskfödda islandshästar får eksem TROR man är ärftligt - att genetiska anlag för eksem finns i ena eller båda föräldrarna. Tysk undersökning finns som påvisar större andel eksemfödda om en eller båda föräldrarna har eksem jmf mot mindre andel om ingen av föräldrarna har eksem.

Dessutom finns det hästar som reagerar starkt på t ex mygg och har andra allergier. Har man en eksemhäst finns det ofta fler allergier med i bilden.

HelenaHandberg skrev:
Att sommareksem orsakas av socker är kvalificerat struntprat. Jag klistrar in vad jag skrev i en annan tråd för ett tag sen för jag orkar inte skriva om det.

“Ibland blir jag förundrad över varför det är så svårt att ta till sig fastlagda och rätt enkla samband. Människor kan vara allergiska och ofta mot pollen och pälsdjur. Hästar kan vara allergiska och då ofta mot insekter.

Sommareksem är en sådan allergi, i Sverige ffa mot svidknottet.

För några år sen var det många som reducerade proteinet till sin eksem häst, nu är det kolhydratsvält som propageras

Sommareksem är inte protein känslighet och inte relaterat till sockerintag. Svält inte eksemhästen. Den behöver näring för att läka sår. HH”

jo, jag tycker det låter konstigt att de får exem av just "för mycket socker" men hur kan då forskare gå ut i tidningar och säja detta? Om det inte är sant varför lura ägaren till att "som du nästan sa" svälta hästen? eller är det något de bara tror?
Jag skulle aldrig kunna förbjuda min vän från sommarens gröna bete "om de nu inte var sådär allvarligt"
Och om de nu är så, att hästar får exsem av för mycket socker, borde inte väldigt många hästar få exsem då? De äter väl minst lika mycket de som går i samma hage? Jag är inte så duktig på att förklara vad jag menar, men jag tror mer på knott och insekter än sockret. Tänk de unghästar som går på världens grönbete, får inte de i sig tillräckligt med socker då? :smirk:

Balderum skrev:
Hästar får inte eksem av maten. Inte av betfor o inte av bete o inte av hö o så vidare....

Många hästar, särskilt islandshästar, reagerar starkt på svidknott. Troligen är det så, att på Island finns inga svidknott så hästarna har levt där i århundraden utan att drabbas av svidknott. När de sedan kommer till Sverige drabbas minst 25% av hästarna av eksem, och vissa islandshästar som föds i Sverige får oxå eksem, ca 7%. De har inget försvar mot svidknotten. Det är preliminära siffror, aktuell undersökning finns ännu ej.

Islandshästar som lever i Svenska fjällen klarar sej bra för klimatet där påminner om Islands, liksom har de det lättare på t ex Gotland och Öland i vissa områden.

Att svenskfödda islandshästar får eksem TROR man är ärftligt - att genetiska anlag för eksem finns i ena eller båda föräldrarna. Tysk undersökning finns som påvisar större andel eksemfödda om en eller båda föräldrarna har eksem jmf mot mindre andel om ingen av föräldrarna har eksem.

Dessutom finns det hästar som reagerar starkt på t ex mygg och har andra allergier. Har man en eksemhäst finns det ofta fler allergier med i bilden.

Hej, jo jag håller nog med dig där.
Varför inte göra en helt klar undersökning?
Att flytta några eksemhästar till fjällen ett tag och se hur det går för dom med samma kraftiga bete som där knotten finns?
De har man säkert redan gjort men borde det i så fall inte vara ett övertygande om vad som är rätt? :crazy:

Ja du...om man så visste...jag har begränsat maten till min eksem märr(travare) till bara hösilage, havre + gräs (halvbete) ...men hon är ju ganska kräsen med maten annars så hon äter inte vadsonhelst heller....sen får hon homeopatiska mineralr/vitaminer och jag måste säga att så fin som hon är nu har hon aldrig varit....hon har eksemtäcke och sprayad då o då.....hon är 13 år och när jag fick henne för 2 år sen så var det många som frågade om det var en 2-3 åring....nu ser hon ut som en RIKTIG Donna :D ...absolut inte som nån unghäst....

Någon sa att eksemhästar ofta har problem med lungorna och det kunde stämma på min då hon har perioder som hon hostar och varenda dag så brukar hon frusta ordentligt när hon skall ut...jag har gett henne ett prep som heter Clear Breather och på 3 dar slutade hon att frusta !! ( har gjort det i 2 år)

Visserligen törs jag inte hantera henne som en eksemfri häst, men jag har gett mig f-n på att få henne det...men kanske nästa år då....hon slutar att klia i slutet av augusti och då finns ju knotten kvar......fast jag är ganska övertygad om att det är det hon reagerar för ändå...och isamband med ett nedsatt immunförsvar så kan ju andra faktorer spela roll...som t ex sol och "fel foder"....

Jag vet inte, jag funderar bara ganska så mycket kring detta.

jo, jag tycker det låter konstigt att de får exem av just "för mycket socker" men hur kan då forskare gå ut i tidningar och säja detta?

Det är ingen forskare, utan en privat människa med en egen privat åsikt och uppfattning. Att man forskare på sina egna hästar ger ju ingen statistisk säkerhetsställt resultat, alltså man blir inte kirurg bara för att man köper en skalpell det vill mycket mer därtill än så.

Tibra skrev:
Hej, jo jag håller nog med dig där.
Varför inte göra en helt klar undersökning?
Att flytta några eksemhästar till fjällen ett tag och se hur det går för dom med samma kraftiga bete som där knotten finns?
De har man säkert redan gjort men borde det i så fall inte vara ett övertygande om vad som är rätt? :crazy:

Det har påbörjat en ny undersökning om eksem nu. Det kostar mycket pengar - och de som ska forska om det ska ha lön o så vidare. Därför tar allt sådant mycket tid. Finns det inga pengar - ingen forskning. Undersökningen som gjorts sist är 25 år gammal....

Nu får vi vänta o se om det kommer fram något av den påbörjade forskningen. Ibland finns det penningstarka personer som av eget intresse driver forskningen framåt - då är det viktigt att undersökningen blir fri från påverkan av eget intresse - påverkan av utgång av forskningen.

Liknande trådar

Träning Vad ska jag göra? nej nej nej det som inte får hända har hänt.. just nu.. de senaste veckorna.. hmm.. måste jag erkänna för att kanske...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: linney
·
C
Träning Vilket är hästarnas naturliga miljö i \"fångenskap\"?! Vet inte var jag ska lägga denna tråd riktigt. Här på hästhantering eller på...
Svar
12
· Visningar
1 814
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama