Betfor, bra eller dåligt...?

F

Fantasi

Hejsan!
Jag har hört att betfor innehåller mkt grus efter produktion,
och att detta gruset samlas i hästens tarmfickor och kan orsaka kolik/tarmvred.
Är det sant? Bör vi sluta fodra med betfor?
:confused:
Tacksam för snabbt svar från någon som vet!!!
 
Sv: Betfor, bra eller dåligt...?

Vet inte om betfor överhuvudtaget är dåligt, men ja har hört att pelleterad betfor är dålig... Ja, i stort sett allt som är pelleterad ska inte vara nå bra. Nån annan som har hört det?
 
Sv: Betfor, bra eller dåligt...?

Det enda negativa med pelleterad (tycker jag) är att den behöver längre tid att svälla och mer vatten - verkar som man kan tillsätta hur mycket vatten som helst och det bara sväller mer och mer... :crazy:
 
Sv: Betfor, bra eller dåligt...?

Jag har hört att det är snittad/strimlad betfor som är mer grusig och kan "fastna" i hästens tarmar. Vet dock inte om detta är sant, men men...

Jag ger själv pelleterad betfor och det fungerar bra!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Betfor, bra eller dåligt...?

Ja, det är sant att "vanlig", snittad, betfor innehåller en del sand/grus. Tror dock inte att man ska behöva sluta med att använda det som foder då det tex. används bla. på djursjukhus just till kolikhästar. Om man har en häst som lätt får sandkolik kan det kanske vara bra att byta ut mot annan betfor som är mer rengjord. Detta finns att köpa men är nog ganska mycket dyrare och säljs hos speciella foderhandlare.
Själv har jag alltid fodrat med "vanlig" betfor och aldrig haft några som helst problem.

Som sagt, om du inte har en väldigt känslig häst så tror jag inte att du behöver oroa dig :p .

Om man är VÄLDIGT orolig så kan man ju (ihop med resten av maten) ge loppfrö, som är bra på att dra med sig sand ut ur magen.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 670
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 804
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp