Betesvård - brännässlor?

Om man får bidrag för naturbetsmark så kan det vara ett brott mot skötselavtalet att använda bekämpningsmedel.

Så förbjudet är det inte egentligen men man säger nej till en del stöd om man använder bekämpningsmedel.

Helt korrekt.

På prat om irriterande växter. Hur gör ni med smörblommor? Anställer lite får eller? :p

/Mvh Lex

Jag slår nässlorna med lie, sedan får de ligga och torka. Antingen äter hästarna upp de torkade direkt i hagen, eller så samlar jag ihop allt och torkar för att "spetsa" vintermaten med. Ett annat sätt är att hand-dra upp dem, och samla dem i vattentunnor för eget behov i trädgårdslandet! Jag lovar - bättre gödning för grönsaker och planteringsväxter finns inte! Låt nässlorna ligga och dra i tunnan(med lock) en vecka - då har nässlorna btytit ned sig själva, och vattnet vattnar man mojötterna med! Då växer det så det knakar! Själv brukar mina rabatter och trädgårdland självdö pga av ointresse, men sedan jag började plocka nässlor och använda nässelvattnet har jag en FRODIG trägård med mer blommor och blader och fetare morötter än jag någonsin haft! Och då blir det ju skoj förstås, så med min jakt på nässlor så har jag nästan utrotat nässlorna i hästhagen. nästan så jag tycker att jag har för LITE nässlor i min omgivning...

Vad som är värre att bli av med - är som sagt smörblommor, hundkex och inte minst NYPON! Hur fanken blir man av med alla nyponsnår som river sönder hästarnas ben?? Jag använder röjsåg för att få bort dem, men det är tidsödande och VASST att hantera dem??

Ha! Nypon, smörblommor och nässlor kan man väl leva med men, SLÅN?! Det är ju bara hopplöst vad det växer och frodas och sen är det vasst och besvärligt att röja bort och när man ska elda upp högarna är det bökigt det med för det är svårt att få en kompakt hög som brinner bra. :crazy:

Drunknar snart i slån känns det som och det är bara röjsåg som gäller. Kossorna och hästarna tar återväxten men, rör inte de gamla jättebuskarna.

Jaja... nu fick jag gnälla av mig lite. ;)

Jag skall spä på ditt elände lite bara :devil:. Det är INTE kul att skära i slån med röjsåg heller. Alla grenar bara hänger fast i varandra och när man försöker dra i grenarna så sticker man sig bara. Sen är slån hårt och sliter på sågklingan och slånen växer ofta nära marken så man skär lätt i sten dessutom.

För mig är problemet inte så stort men jag misstänker du har mer slån.

Lyckostar som har slån! Jag ser med sorg på öns dåliga slånfauna nu när frosten har varit här och det är dags för att plocka slånbären till saft. Somliga har det bra ( :devil:)

Hade massor med slån i sommarhagen till förra gården. Där älskade hästarna att gå fram och tillbaka och bli "kammade".
Sen plockade man bären efter första frosten och gjorde godaker som vin och saft m.m.

Nässlorna ber jag grannbonden spruta bort med preparat som inte dödar gräset. Fungerar jättfint.
Mitt nuvarande problem är kirschkål, både i trädgården och hagen. dom rackarna dör inte av ogräsmedel i första taget. För att inte tala om dom rackarns "rävsvansarna" som inte har blad (dvs ogräsmedel biter inte på dem tillräckligt bra), dessutom är dom nog giftiga för häst har jag för mig - vad sjutton var det dom hette.... hm - jo - åkerfräken tror jag det var. Ett bra tips att få bort dem hade varit guld värt.

Haha... jag vet! Vi har gjort av med tre sågklingor bara i år och det är slånröjningens fel. Även om det knappt syns att vi har röjt massor har jag agerat nåldyna när stora högar samlats in. :crazy:

Det behövs mycket slånbärsvin/snaps för att uppväga skräpet. :D

Fast nu borde det väl gå att elda lite högar? Vi har några kvar från i våras eftersom det blev eldningsförbud så tidigt i år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama