Jag slår nässlorna med lie, sedan får de ligga och torka. Antingen äter hästarna upp de torkade direkt i hagen, eller så samlar jag ihop allt och torkar för att "spetsa" vintermaten med. Ett annat sätt är att hand-dra upp dem, och samla dem i vattentunnor för eget behov i trädgårdslandet! Jag lovar - bättre gödning för grönsaker och planteringsväxter finns inte! Låt nässlorna ligga och dra i tunnan(med lock) en vecka - då har nässlorna btytit ned sig själva, och vattnet vattnar man mojötterna med! Då växer det så det knakar! Själv brukar mina rabatter och trädgårdland självdö pga av ointresse, men sedan jag började plocka nässlor och använda nässelvattnet har jag en FRODIG trägård med mer blommor och blader och fetare morötter än jag någonsin haft! Och då blir det ju skoj förstås, så med min jakt på nässlor så har jag nästan utrotat nässlorna i hästhagen. nästan så jag tycker att jag har för LITE nässlor i min omgivning...
Vad som är värre att bli av med - är som sagt smörblommor, hundkex och inte minst NYPON! Hur fanken blir man av med alla nyponsnår som river sönder hästarnas ben?? Jag använder röjsåg för att få bort dem, men det är tidsödande och VASST att hantera dem??