Sv: Betessläpp
Vill själv inte släppa ut mina hästar dygnet runt ännu. De är redan feta...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ta det lugnt med att sppa era hästar på bete !!!
en häst i vårt stall fick kolik av att han fick gå på gräs för tidigt.. gräset är sjukt kraftigt just nu, så ta det lugnt med era pållar..
Förhoppningsvis har man vant sina hästar vid gräset innan man släpper dem rakt ut i det gröna! Annars finns det risk för både det ena och det andra.
Jag tycker personligen att from slutet på maj så är temperaturen OK. Ska poängtera att jag har två unghästar ute dygnet runt i halmad utedrift. Men har ni dem täckta? eller har de mkt päls? har ni dem på samma bete hela säsongen då eller?
Temperaturen på natten är annars inte problemet då de går på lösdrift året om (samt är kallblod). Finns det verkligen hästar som fryser nu?Släpper inte ut i sommarhagarna förrän om några veckor, eftersom det är magra naturbetesmarker som vi dessutom inte får stödfodra i. Just nu går de i vårhagen med en hel del uppvuxet gräs på natten och i en rasthage med ligghall på dagen (p g a insekterna som redan börjar bli jobbiga på dagen).
Mina går ute sedan två veckor fast fortfarande i vinterhagarna. Så fort det är torrt i hagen så brukar jag sluta ta in på natten. Jag tar visserligen in dem och fodrar kraftfodret men höt får de ute. Beteshagen är inte färdig för släpp ännu.Mina har fått gå in på nätterna men går i beteshagen.
Hur pass varmt tycker ni att det bör vara på nätterna innan man låter de gå ute dygnet runt?
Kan tillägga att vi inte har något vindskydd i hagen förutom all skog förståss!
Skulle inte tro det!!!Temperaturen på natten är annars inte problemet då de går på lösdrift året om (samt är kallblod). Finns det verkligen hästar som fryser nu?
Skulle inte tro det!!!
Visst finns det de som är frusnare än andra men flera av mina är rakade och visserligen har de gått ute nu vissa nätter utan täcke utan att frysa men eftersom de rids svettiga så gott som dagligen så åker oftast täcket på ändå. Så länge vi måste ha jacka och tempen går mot 0 så går de som rids täckta nattetid och även om de stökar lite vid grinden när de ska in till kraftfodret så går de glatt ut till höt sedan.jo några av mina är frussna, är tävlande varmblod som haft sin "sommar" päls under hela vinterhalvåret. Så de släpper jag inte ut alls förrän i mitten på juli när de ska få 14 dagars semester. Så jag tror nog att det är individuellt från häst till häst vad de tycker om att gå ute, en del vill ju vara inne & "bråkar" vid grinden...
Hej, vet inte vart jag skulle sätta denna men provar här..
Har hört några som släppt sina hästar på bete förra veckan, är det tidigt? För mig känns det tidigt.. Vi släpper först i början på Juni då gräset växt upp & nätterna är varma. Vad säger ni?
Förhoppningsvis har man vant sina hästar vid gräset innan man släpper dem rakt ut i det gröna! Annars finns det risk för både det ena och det andra.
Visst finns det de som är frusnare än andra men flera av mina är rakade och visserligen har de gått ute nu vissa nätter utan täcke utan att frysa men eftersom de rids svettiga så gott som dagligen så åker oftast täcket på ändå. Så länge vi måste ha jacka och tempen går mot 0 så går de som rids täckta nattetid och även om de stökar lite vid grinden när de ska in till kraftfodret så går de glatt ut till höt sedan.