Betessläpp

Sv: Betessläpp

Min pålle har gått ute hela dygnet ca en vecka och på söndag släpper öppnar vi staketet mot sommarhagen. Finns i anslutning till vinterhagen så det är lätt. Min pålla verkar njuta för fullt av att få vara ute hela dygnet. Självklart med utfodring också även om de gnagt gräs en månad nu.Inga maskar imagen har hon heller så det behövs inget avmaskningsmedel. Det är tre hästar som fortsätter gå tillsammans. 12 maj ska ju unghingstarnas släppas ut på sitt sommarbete på Bassholmens ö här i Bohuslän. Det får man inte missa att vara med på.
:bump:

ta det lugnt med att sppa era hästar på bete !!!
en häst i vårt stall fick kolik av att han fick gå på gräs för tidigt.. gräset är sjukt kraftigt just nu, så ta det lugnt med era pållar.. :)

Man ska ta det lugnt med invänjning på gräs oavsett när på året man släpper:smirk:

Förhoppningsvis har man vant sina hästar vid gräset innan man släpper dem rakt ut i det gröna! Annars finns det risk för både det ena och det andra.

det gjorde dem, fick gå först en kvart var dag, sedan succesivt me ro mer, emn vissa hästar är känsligare?!

Jag tycker personligen att from slutet på maj så är temperaturen OK. Ska poängtera att jag har två unghästar ute dygnet runt i halmad utedrift. Men har ni dem täckta? eller har de mkt päls? har ni dem på samma bete hela säsongen då eller? :confused:

Jaså, men nu är det 25 grader i solen här. Och så varmt är det inte alltid i slutet av maj, iallafall inte här. Jag har araber, en har gått täckad under vintern, en inte. De har fått sommarpäls nu, går otäckade. Vi har två beten.

Släpper inte ut i sommarhagarna förrän om några veckor, eftersom det är magra naturbetesmarker som vi dessutom inte får stödfodra i. Just nu går de i vårhagen med en hel del uppvuxet gräs på natten och i en rasthage med ligghall på dagen (p g a insekterna som redan börjar bli jobbiga på dagen).

Släpper inte ut i sommarhagarna förrän om några veckor, eftersom det är magra naturbetesmarker som vi dessutom inte får stödfodra i. Just nu går de i vårhagen med en hel del uppvuxet gräs på natten och i en rasthage med ligghall på dagen (p g a insekterna som redan börjar bli jobbiga på dagen).
Temperaturen på natten är annars inte problemet då de går på lösdrift året om (samt är kallblod). Finns det verkligen hästar som fryser nu?

Mina har fått gå in på nätterna men går i beteshagen.
Hur pass varmt tycker ni att det bör vara på nätterna innan man låter de gå ute dygnet runt?
Kan tillägga att vi inte har något vindskydd i hagen förutom all skog förståss!
Mina går ute sedan två veckor fast fortfarande i vinterhagarna. Så fort det är torrt i hagen så brukar jag sluta ta in på natten. Jag tar visserligen in dem och fodrar kraftfodret men höt får de ute. Beteshagen är inte färdig för släpp ännu.

Skulle inte tro det!!!;)

jo några av mina är frussna, är tävlande varmblod som haft sin "sommar" päls under hela vinterhalvåret. Så de släpper jag inte ut alls förrän i mitten på juli när de ska få 14 dagars semester. Så jag tror nog att det är individuellt från häst till häst vad de tycker om att gå ute, en del vill ju vara inne & "bråkar" vid grinden...

Mina pållar har vart borta och fått smaka ett par gånger på det gröna och mkt kraftiga gräset. Men vill ta det försiktigt med de, Kolik och liknande är INTE uppskattat.

I slutet av Maj/början av Juni kan de få gå ute iaf ett par veckor, dygnet runt.

jo några av mina är frussna, är tävlande varmblod som haft sin "sommar" päls under hela vinterhalvåret. Så de släpper jag inte ut alls förrän i mitten på juli när de ska få 14 dagars semester. Så jag tror nog att det är individuellt från häst till häst vad de tycker om att gå ute, en del vill ju vara inne & "bråkar" vid grinden...
Visst finns det de som är frusnare än andra men flera av mina är rakade och visserligen har de gått ute nu vissa nätter utan täcke utan att frysa men eftersom de rids svettiga så gott som dagligen så åker oftast täcket på ändå. Så länge vi måste ha jacka och tempen går mot 0 så går de som rids täckta nattetid och även om de stökar lite vid grinden när de ska in till kraftfodret så går de glatt ut till höt sedan.:D

Hej, vet inte vart jag skulle sätta denna men provar här..

Har hört några som släppt sina hästar på bete förra veckan, är det tidigt? För mig känns det tidigt.. Vi släpper först i början på Juni då gräset växt upp & nätterna är varma. Vad säger ni?

Bor i norrbotten och vi släpper nu i maj nån gång. Så fort det har torkat upp. Förut väntade vi till juni innan vi släppte men det resulterade bara i att hästarna inte hann beta av gräset innan det blev för högt. De tycker ju bäst om det korta färska gräset så det slutade bara med att de stod på samma ställe och åt. Nu när vi släpper tidigare hinner de med att beta ner/hålla efter gräset på större yta och betet håller sig betydligt bättre.... Vi har fortfarande minusgrader på nätterna ibland så gräset har inte tagit sig ordentligt än. De går ute året runt så minusgraderna nu är inga problem.

Senast ändrad av en moderator:

Vill själv inte släppa ut mina hästar dygnet runt ännu. De är redan feta...:angel:

Märkligt. Mina är alltid fetast på våren INNAN betet! På hösten är de smala och fina... Öh... Jag menar inte smala direkt men smalare.... :crazy: Förbannade araber till att vara lättgödda...

Förhoppningsvis har man vant sina hästar vid gräset innan man släpper dem rakt ut i det gröna! Annars finns det risk för både det ena och det andra.

jag vänjer mina också så sakteliga,går ju an när man är hemma och har många olika hagar att välja på.De har väl gått ute ngn dryg vecka,men först i vinterhagen med höutfodring,sen har vi en kombinerad paddock gräshage,som de fick vara några timmar åt gången.Häromdagen släppte vi upp dem på ett mindre bete.De är vana att gå ute och är inte täckta mer än när det regnar.Inatt kom dock regnet och de stod inne.Nu har jag också öppnat det lite större betet.Sen har vi hagen som jg sparar till när stoet skall föla i juni.

Visst finns det de som är frusnare än andra men flera av mina är rakade och visserligen har de gått ute nu vissa nätter utan täcke utan att frysa men eftersom de rids svettiga så gott som dagligen så åker oftast täcket på ändå. Så länge vi måste ha jacka och tempen går mot 0 så går de som rids täckta nattetid och även om de stökar lite vid grinden när de ska in till kraftfodret så går de glatt ut till höt sedan.:D

ja det låter vettigt i mina öron(ögon) :smirk: mitt sto är en inne höna, äter inte ens sin lunch ute.... så hon gör en "going kronos", lunchar å vilar inne i ca 2 tim, sen ut igen till kompisarna(2 st) & sen är de ute till 19.30 sommartid. Vår-höst-vinter är de ute 7.30-15.00 (hon går dock in kl 13 de årstiderna:D ) Mina är i princip ständigt täckta, inne som ute. Slipper dock det över 15 graders värme....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama