Betessläpp?

Sv: Betessläpp?

"lånar"

i princip kan mina gå ute nu, det är till och med så pass mkt gräs i vinterhagarna, så de skulle kunna gå där dygnet runt. (de får allihop bara 1-2 kg hö vid insläpp men är redan rätt feta hela högen :D )

Har stora hagar och bara 2 hästar i varje.
Men, jag har inte hunnit gå igenom stängslena i sommarhagarna än + att jag fått sork eller harar eller mullvadar som byggt gångar i den hagen unghästen + tinkern ska gå i, måste åtgärda hålen först, dessutom är dessa båda ganska tjocka och skulle behöva gå ner lite till i vikt, nu är dem ute från 06 på morgonen till 22 på kvällen och de vill in, insekterna börjar komma.....

De andra två, gamlan fick fång förra året och jag är jätteförsiktig med gräset för hennes del, sonen ska ju tävlas, han får gå i sommar hagen på em, kvällen, det gör inget att han inte är ute dygnet runt, så behöver han inte bli så smällfet.

De andra 2 inackarna, har ena hästen rätt mkt blodmask på träckprov, HAN måste åtgärdas innan han får gå ut på betet. ;)

Våra hästar går ute på halvtid och betar så att säga. Vi släpper dem i sommarhagen på morgonen och tar in dem sent på kvällen. De står fortfarende inne på natten. Längre fram, när det blir rejält varmt och alla hemska bitande kryp vaknar gör vi tvärt om, inne på dagen och ute på natten.

Anledning, tja det är mest för att jag upplever att min pålla blir så trött när hon går ute dygnet runt och det är mitt i tävlingsäsongen nu, egoistiska skäl med andra ord :angel: . Försöker dock ha dem ute så många timmar som möjligt.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Våra har gått ute dygnet runt sedan mitten av april (täckade på natten vid sämre väder), slutade med kraftfodret för ca 2 veckor sedan och kommer sluta med höet i helgen. Det växer ordentligt ute nu när det har varit regn+värme, så pållarna har redan börjat bli runda och goa om magen :D

3-4 timmar per dag på gräs än så länge - har inte varit tillräckligt med gräs förrän förra veckan. De går aldrig dygnet runt på gräs, eftersom de blir för feta då (vi har bara tillgång till odlad vall, vilket egentligen är lite väl näringsrikt för islandshästar, och samtliga hästar i stallet är ridhästar, dvs vi vill inte ha dem jättefeta, utan vill kunna rida...). De som har eksem tas in nattetid hela sommaren, övriga går i grushage på natten (med hö, för att ha något att pyssla med). Rent klimatmässigt skulle de naturligtvis kunna gå ute dygnet runt året runt, men brukar inte göra det annat än sommartid och under vintervilan (oftast nov-dec).

Har precis börjat släppa in igen......
Stängde lösdriftsboxarna för några veckor sedan för att slippa mocka - dom stog bara inne o sket och sov ute på marken iallafall - men har fått öppna nu för stora knott o mygganfallen börjar. Myggorna är som helikoptrar.

Mina fyra går från halv ett (släpper över dem på lunchen), till jag kommer hem halv sex.
Har funderat på att låta dem sova ute i vinterhagen, men min "lilla" beniga jätte-åring är en riktig sovråtta och jag har inte hjärta att låta henne sova på hårda marken. Bor i Skåne så en halmhög är svårt med tanke på blåsten. Mitt gräs är ca sex cm högt nu... Växer dåligt utan värme.
Men i slutet av maj växer det nog snabbare än de hinner beta av, hoppas jag. Då blir det i alla fall hela dagar för stona, shettisvallacken får begränsas i intag.
Jag slår och klipper en del gräs till dem från tex trädgården där det av någon outgrundlig anledning växer så det knakar.
Eva

*lånar*

Vi gjorde så att hästarna fick börja vänja sig vid gräset för ca en månad sen. Fanns lite färskt gräs att vänja sig med, annars bara övervuxet "gräs" från förra året. De gick då bara 3-4timmar/dag, sen ökade vi till 6 timmar, sen till heldag (ca 12timmar) åsså var de inne på nätterna. Inom loppet av ca 3veckor.

Sen 1maj släpptes de ut på DYGNET RUNT men fortfarande var gräset lite knapert så vi har stödfodrat fram till nu. Ska ta bort höet successivt nu, tänkte jag. Gräset har bara exploderat nu efter regn och värme/sol. :smirk:
Dock har vi vart tvungna att ta in dem ett par ggr till natten pga häftigt/ihållande regn och kanske blir det nån enstaka natt till inne OM det blir så igen. Men fr.o.m. juni tar vi aldrig in dem på nätterna! Förrän i slutet på september/början på oktober.

Den här frågan tyckte jag nästa var lite uppkäftig...!! Klart jag hade velat släppt hästen på bete för längesen..Men jag var ut i beteshagen idag senast och det har typt växt 5cm MAX.. vissa fläckar är det inte ens grönt på än. Men det klart, skulle jag bo nere i skåne eller längre ner i landet då hade jag förmodligen släppt redan. Men med bete är väl förutsättningen att man har gräs åt dom att äta också...eller..!! Räknar med att kunna släppa runt 1 Juni, vilket är rätt normalt här.

Min häst + 2 unghästar är ännu inne på natten, men går ute från morgon till kväll.
Vi har 2 stoora hagar o 2 lite mindre vid stallet. På söndag kommer det en D-ponny oxå som ska gå med min häst o unghästarna ska gå ihop. Så på söndag ska vi låta dem gå ute på natten oxå.

Gräset börjar komma igång o växa, jag tror betet ska räcka utan problem. Unghästarna ska iväg på annat bete i veckan, så det blir bara 2 hästar kvar hemma.

Trådskaparen kanske inte lärt sig hur olika klimat vi har i olika delar av landet o hur olika förhållanden vi kan ha i övrigt.
Skulle varit svar till Lillfisen
PL

Senast ändrad:

Våra går sedan flera veckor ute dygnet runt. Nu har gödningen i hagarna lagt sig efter regn och värme, och så snart vi avmaskat ska vi släppa dom i beteshagen. de är invanda på gräs, då ena skogshagen har lite gräs i, och där går dom från lunchtid varje dag.

Alla mina går på bete nu unghingstarna släpptes för ca 3 veckor sedan och alla här hemma också samtidigt utom halvblodet och hennes föl , men de har jag släppt nu med gick ute sin första natt i natt men hon får fortfarande kraftfoder då hon behöver lite mer energi , alla shettisfölen har gått ute från början .

Glimfeather skrev:
Släppte 23 april. går utan täcke dygnet runt.

På Tjörn? :crazy: Var då?

Vi har funderat på det, men tycker inte det har växt till sig tillräckligt än, om det ska räcka hela sommaren....

Min häst går ut på "bete" så fort jag åker hem från skolan (internat) så 12 maj blir det antagligen.
Då går han ute från morgon till kväll, tas in vid 22 cirkus och sover inne. Har funkat bra för mina tidigare tävlingshästar. Eftersom de går själva så sover de inte så bra ute när de inte har någon annan häst som vaktar. Verkar som de tycker att det är skönt att komma in på kvällarna eftersom de alltid står och väntar.

Vi har inte släppt våra ännu.. Väntar på att gräset i sommarhagarna ska växa upp! så vi släpper dom väl i början av juni

Men just nu går min tjej ute från 8 på morgonen till cirka 7 på kvällen. Så det går nog ingen nöd på henne! rund o go om magen är hon iaf :p

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama