Betessäsong

A

anno2008

Hur länge kan man ha hästarna ute om om man har bra med bete utan att stödfodra? Jag vet ju att näringsvärdet i gräset inte är så bra sensommar/höst men det är ju samtidigt naturligt för hästar att ha tillgång till gräs hela tiden.
Hur gör ni med era hästar?

Sv: Betessäsong

Det går ju inte att svara på rakt av. Beror på hurdant betet är från början, hur vädret är, vad det är för typ av hästar du pratar om osv. Du får väl titta på hästarna, håller de hull och muskulatur får de antagligen i sig det de behöver. Komplettera med mineraler och salt brukar jag göra hela betessäsongen.
Vi har tex fölston kvar på bete, och de får rätt mycket kraftfoder, men det får de mitt i sommaren också.

De två "små" får lusernhack, de bägge äldre får inget tillskott, de är mulliga bägge två :p

Jag ger min häst lusern och har gjort det under en liten tid nu, visst försöker man hålla koll på hullet, men rätt som det är så bara rasar det. Vi släppte över hästarna på ett nytt bete igår de har en del till att beta av men jag tycker nästan att hon är mer glupsk nu när hon äter sitt krafftfoder. Kanske för att det inte är tillräckligt i betet. Märker man på hästar att de är mer glupska när de är hungriga precis som hos oss människor? Vi ska börja stödfodra på kvällarna i nästa vecka.

Vi har stödfodrat sedan i måndags, dom får knappt 1 kg hö var efter ridning och då i sina boxar, dom äter en stund och sedan ställer dom sej och sover utan att ha ätit upp. Min häst och ponny tycker det är skönare att stå inne en stund och sova än att äta höet..
Väljer att ge dom hö inne för att det inte ska bli så mycket spill...
I våra hagar är det fortfarande rätt gott om bete.

Titta på hästarnas hull och allmänna utseende! En rultig ponny behöver inte stödfodras alls medan en fullblodshäst eller unghäst sannolikt kan behöva både hö och kraftfoder!
Jag har mina lättfödda, vuxna hästar ute till i slutet på oktober och ger ca 1 kg Krafft i samband med att jag rider! Den äldsta är 24 år och mår alldeles utmärkt och har gjort i alla år! Se till att dom får tillgång till salt och mineraler dock - och glöm inte att avmaska!

Titta på hästarnas hull och allmänna utseende! En rultig ponny behöver inte stödfodras alls medan en fullblodshäst eller unghäst sannolikt kan behöva både hö och kraftfoder!
Jag har mina lättfödda, vuxna hästar ute till i slutet på oktober och ger ca 1 kg Krafft i samband med att jag rider! Den äldsta är 24 år och mår alldeles utmärkt och har gjort i alla år! Se till att dom får tillgång till salt och mineraler dock - och glöm inte att avmaska!

En rultig ponny som växer eller tränas behöver stödutfodras nu, proteinhalten i betet är så pass lågt att det inte täcker behovet.

En rultig ponny som växer eller tränas behöver stödutfodras nu, proteinhalten i betet är så pass lågt att det inte täcker behovet.

Men det beror alldeles på hur hur marken är betad tidigare under sommaren. De marker vi betar för tredje gången – alltså motsvarande 3 skörd – har mkt högre proteinvärde än första skörden pga att gräset i juni hann växa sig långt innan det gick att slå. Nu är det kort o tätt o proteinrikt. Jag räknar inte med att behöva stödfodra förrän i november tidigast. Bor dock i södra delen av landet. HH

Men det beror alldeles på hur hur marken är betad tidigare under sommaren. De marker vi betar för tredje gången – alltså motsvarande 3 skörd – har mkt högre proteinvärde än första skörden pga att gräset i juni hann växa sig långt innan det gick att slå. Nu är det kort o tätt o proteinrikt. Jag räknar inte med att behöva stödfodra förrän i november tidigast. Bor dock i södra delen av landet. HH

Jaha.
Jag bor i Sörmland. Vi har haft det torrt länge och nu även svalt, gräset är "stressat" (som det så populärt kallas) och producerar mycket socker (=mycket energi) men lite protein.
Har inte hört talas om att gräset är proteinrikt på hösten, men förhoppningsvis har jag lärt mig något nytt nu på nattkröken! :idea:

Mina är ute fortfarande men det finns inte lika mkt gräs nu, så de har fri tillgång på hö sen ungefär en vecka, de kan välja själva vad de vill äta och hur mkt. Tycker det är bäst så.

Mina halvblod går forfarande ute dygnet runt och kommer göra det åtminstone till slutet av september/början av oktober. Jag erbjuder alltid hästarna hö i boxen (då jag gör iordning dem). De visar inget intresse för det som det är nu. Jag börjar stödfodra när hästarna börjar visa intresse för hö alt. om jag ser att de börjar tunna av. Än så länge är alla runda och goa!

Men nej, det är den inte. Visst, en övervuxen, gul, vall inehålle rinte mycket. Men en grön äng med nyss uppvuxet gräs håller bra värden även nu.

Men nej, det är den inte. Visst, en övervuxen, gul, vall inehålle rinte mycket. Men en grön äng med nyss uppvuxet gräs håller bra värden även nu.

Ok, då kan det ju vara så att det skiljer på här och där...?
Gräset växer inte mycket här i S-land nu... betets proteinhalt minskar med minskande sol och en markant skillnad brukar det bli i månadsskiftet juli-augusti. Trots att jag har stora hagar med mycket mat (dock sk. naturbeten) ger jag min unghäst och den hårdast arbetande ponnyn tillskott av havre nu.

Hur länge kan man ha hästarna ute om om man har bra med bete utan att stödfodra? Jag vet ju att näringsvärdet i gräset inte är så bra sensommar/höst men det är ju samtidigt naturligt för hästar att ha tillgång till gräs hela tiden.
Hur gör ni med era hästar?

Du får ha hästen ute till och med 30/9 dygnet runt om Du INTE har vindskydd. Från 1/10 får de bara vara ute 16 timmar utan vindskydd/ligghall.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...utevistelse.4.394d9f45113e42376618000612.html

Har Du vindskydd/ligghall får den vara "hur länge som helst". Se ovanstående länk.

Själv tar jag in mina på nätterna senast 30/9 eftersom jag ej har vindskydd/ligghall.

Var någonstans ser du de datum du anger :confused:?

"Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker".

Betestillväxten i Skåne var då längre förra hösten iallafall än t. o. m. den 30/9...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V