Betessäsongen börjar ju snart!

O

Osis

Hur gör ni när ni ska vänja era hästar med betet? hur lång tid får dom stå de första dagarna? hur fort ökar ni tiden?

Jag har en fjording och som sällskap står det ett halvblod i stalelt med..
 
Det växer ju upp nytt gräs i lagom takt i hagen som de äter och då vänjer de in sig på att lagom sätt medans de fortfarande äter hö som vanligt. sen kan man gå ut och beta hästen lite innan betet eller så byter vi till en annan hage som fått "vila" men som inte har så väldigt mkt gräs där de vänjer in sig innan det riktiga betet.
 
Det börjar komma upp gröna strån på ängarna här så jag och min medryttare brukar låta Mirage beta lite när vi är ute och lite mer om vi tex går promenad med honom. När det växer lite mer och är lite torrare sätter stallägaren upp en hage på sin gräsmatta där man kan släppa hästen tex när man mockar så får den beta en timme eller två. Är jag ute längre och ingen annan är där får han gå lite längre efter några veckor. I juni släpps hästarna på bete men min kommer komma in på nätterna till mitten på juni (beroende på hur varmt det är på nätterna-han är känslig i ryggen och får inte frysa) och sedan får han gå ute dygnet runt.

Mirage har plåtmage och brukar i princip inte reagera alls vid betessläpp med den här typen av påvänjning. :)
 
okej.. men när slutat ni ge hästarna hö? är det när det ahr kommit upp så mkt gräs i hagen så att de klarar sig?
förra sommaren gav jag min häst hö bara på kvällen när han kom in (ibörjan på betet) sedan när han gick ute på kvällarna så lät jag honiom klara sig på betet..
gjorde jag rätt?
 
Jag tycker du gjorde rätt om det fanns gräs så det räckte!

Vi har ännu inte börjat få några strån i hagen, den har precis börjat torka upp från all sörja :smirk:

Har börjat beta med hästen några minuter efter ridturen. Ska utöka med tiden, sen får jag se hur länge jag orkar gå runt med henne :angel:
Sen får dom äta gräset i hagen när det kommer upp. Fri tillgång på hösilage kommer dom att gå på till sommarbetet då vinterhagen är liten och där finns det inte mycket att noppa på!
När som helst låter vi våra hästar gå ute på nätterna också. Vädert är underbart bra här just nu :love:
 
Ja våra hagar är också lite leriga nu, men gräset växer iallafall :) men jag tror nog att det tar nog minst en månad innan jag låter min pålle stå ute på natten.. Det är fortfarande kyligt på kvällen/natten här. Men ger ni kraftfoder till de hästar som fortfarande rids/körs under betet?
Jag hade tänkt att hålla min fjording i rörelse eftersom han blir så fet annars.. men behöver ja verklige ge foder?
 
Vi har vår och höst hagar samt sommarhage och vinterhage, så nu går de i vår/höst hagen sär det växer och frodas gräs, nästa helg släpper vi dem i sommarhagen på dagarna så att de får vänja dig tidigt
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 827
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 837
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp