Betesreducerare

silverblom

Trådstartare
Hur resonerar ni?

Hur länge använder ni?

Erfarenheter?


Min häst är väldigt lättfödd och blir tjock av bete, dock har jag
Inte gillat betesreducerare heller men jag inser att något måste göras
Antingen hitta ett stall med smalare bete eller ha betesreducerare. Enligt min tränare MÅSTE jag ha den hela sommaren…
 
Jag har haft betesreducerare på min ena ponny för att hon ska kunna gå tillsammans med de andra under sommaren (nu har jag inga hagar med massor av kraftigt gräs utan skogshagar med lättare bete) Hon har haft betesreduceraren på dygnet runt fram till mitten/slutet av juli lite beroende på hur fort de andra betat av och hur återväxten varit. Första sommaren hade jag den bara på dagen men upplevde då att hon åt ikapp på natten.
 
Jag har betesreducerare på under dagtid när de går i gräshage.
Nattetid går de hemma utan betesreducerare och äter ett mål hösilage.
 
Båda mina har greenguard 12 -16 h per dygn, dvs när de går på gräs. Övrig tid står de inne.

Jag anser dock inte hästar ha begränsare dygnet runt långa perioder. Samtidigt är att ha av och på fast hästen är på gräs bortkastat. Tar man av den och de går på gräs äter de flesta hästar ikapp enligt de studier som finns.
 
@silverblom finns tusen trådar i ämnet om du använder sökfunktionen :)

Jag personligen gillar inte betesreducerare pga slitning på tänder /svårt att säkra upp att den sitter som den ska/inte orsakar stress/skav , tex.

Jag väljer hellre uppstallningsförhållanden där magert bete /begränsat bete finns som möjlighet och har allmänt inte hästarna ute dygnet runt .
Personligen har jag svårt att se logiken varför en lättfödd häst prompt ska gå på mycket bete sommartid så pass att betesreducerare måste tas till .

Välj en bättre miljö för den hästen, så slipper man ta till artificiell mekanik som påverkar hästens ätförmåga och tänder osv .
Behöver inte vara ens att behöva byta stall utan mer kunskap vad som är mera lämpligt och en diskussion med ev stallägare om att få ha hästen /hästarna i mager hage/vinterhagen alternativt möjlighet att begränsa en existerande sommarhage med flyttbart staket . Osv.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Kyo
@mackan kanske för att "nedgnagd" hage under tillväxtperioden ger såpass mycket att många lättfödda blir tjocka. Frodigare men även längre gräs innebär att de totalt får i sig mindre energi och därmed går ner.

Jag skulle gärna erbjuda gräs utan munkorg men inte ens stampat jordgolv med enbart fläckvis med helt nedgnagt gräs funkar under våren när gräset växer om gräs. Sen när tillväxten avtar (och man inte behöver klippa gräsmattan var tredje dag för att den inte ska se ut som en djungel) så funkar det bättre. Men man ska ju ta sig dit med.

Har man större grusade hagar man kan hålla hästarna på under våren blir det ju lättare, om det inte kontinuerligt växer upp i hagen de går i.

(Så jag gav upp försöket med att hålla dem på pyttelite gräs men slippa munkorg. De får gå på lite gräs med munkorg eftersom hullet blir bättre då. Men tänderna sämre.)
 
@Alexandra_W ja vi har helt olika syn och erf av lättfödda hästar på icke bete helt enkelt . Om hästarna blir överviktiga på ett magert bete går de ju då även på för mycket helt enkelt .
Att släppa hästar med betesreducerare på kort gräs som många gör tycker jag är rent djurplågeri .
 
@Alexandra_W ja vi har helt olika syn och erf av lättfödda hästar på icke bete helt enkelt . Om hästarna blir överviktiga på ett magert bete går de ju då även på för mycket helt enkelt .
Att släppa hästar med betesreducerare på kort gräs som många gör tycker jag är rent djurplågeri .

Så länge gräset inte är så kort de inte får i sig någonting och det tillses att de får strå som tillskott i någon form finns ju ingen skillnad jmf med "nedgnagd" hage?

Eller menade du om de inte får i sig gräs alls?

Och ha blir hästen för tjockt av en hage med stampat jordgolv och gräs som är nedgnagt men där det som kontinuerligt växer och hästen gnager ner återväxten i samma fart den kommer så är det för mycket för den hästen. Om då en begränsare men på mer gräs gör att hästen går ner i vikt är problemet löst. Om en annan hage med annan grässammansättning gör att hästen går ner i vikt är problemet löst. Om hästen går ner av att tas in halva dygnet är problemet löst. Osv.
Men olika lösningar passar olika hästar och olika ägares/stalls möjligheter olika bra. Och därför är det ju tur det finns flera olika - för det viktigaste är ju att man löser det på något vis.
 
@Alexandra_W ja som sagt ser jag det tydligen annorlunda än du och har sluppit fång i alla år på alla mina lättfödda hästar inkl ponnyer osv.

Ja många släpper hästar på kort gräs med betesreducerare så att hästarna inte kan få i sig något ja.

De flesta hästägare slipper ju faktiskt fång, IR osv även om det på sociala media oftast framstår som att fång är oerhört vanligt .

Jag tycker till 99% när hästar får fång, att varningarna funnits där deluxe långt tidigare . I de andra fallen så har inte sällan hästägaren missbedömt och släppt hästen på olämpligt bete . Varesig vinter, vår eller sommar ...

Hårddragen summering jag vet - men då vet /förstår du hur olika vi tycker .
 
@Alexandra_W ja som sagt ser jag det tydligen annorlunda än du och har sluppit fång i alla år på alla mina lättfödda hästar inkl ponnyer osv.

Ja många släpper hästar på kort gräs med betesreducerare så att hästarna inte kan få i sig något ja.

De flesta hästägare slipper ju faktiskt fång, IR osv även om det på sociala media oftast framstår som att fång är oerhört vanligt .

Jag tycker till 99% när hästar får fång, att varningarna funnits där deluxe långt tidigare . I de andra fallen så har inte sällan hästägaren missbedömt och släppt hästen på olämpligt bete . Varesig vinter, vår eller sommar ...

Hårddragen summering jag vet - men då vet /förstår du hur olika vi tycker .

Jag vet inte vad du tycker vi tycker olika om, jag ser ingen som helst skillnad förutom kring om betesbegränsare är djurplågeri eller ej.
 
Jag vet inte vad du tycker vi tycker olika om, jag ser ingen som helst skillnad förutom kring om betesbegränsare är djurplågeri eller ej.

Nähä ok ? Jag ser massor med skillnader i åsikter och förhållningssätt, och inkl att du nu summerar det som att jag sagt att betesbegränsare är djurplågeri helt generellt .
 
Jag är väldigt tveksam till betesbegränsare, i alla fall som de är designade nu, jag har svårt att se att det inte vållar rätt mycket stress för hästar att ha en plastbit framför nosen i många timmar - särskilt svart plast som hästarna brukar tycka luktar illa. Min lättfödda häst är uppenbart obekväm med det, och därför får han gå ute begränsad tid på gräs i stället och får i princip bara halm inomhus. 8-9 timmar ute verkar funka okej i nuvarande hage (ogödslad bete på vall som legat i 15 år) utan att vikten sticker iväg. Han får 1-1,5 kg hösilage inne plus så mycket halm som han äter upp över natten vilket i dagsläget är 1,5 kilo. Han kan alltså äta dygnet runt om han vill, det är lite halm kvar på morgonen.

Om jag hade en häst som redan nu var tjock skulle jag faktiskt skippa gräsbetet och låta den få en sommar med kontrollerad foderstat och gruspaddock, kanske slå gräs och ge färskt under kontrollerade former. Eller beta 2-3 timmar om dagen. Om du får den att fortsätta gå ner i vikt över sommaren och vintern så att den är riktigt slank nästa vår kanske den klarar att gå på bete dagtid nästa år utan att vikten sticker iväg. Jag personligen tror att hästen har större glädje av att gå ute del av dygnet utan munkorg än hela dygn med munkorg.
 
Hur resonerar ni?

Hur länge använder ni?

Erfarenheter?


Min häst är väldigt lättfödd och blir tjock av bete, dock har jag
Inte gillat betesreducerare heller men jag inser att något måste göras
Antingen hitta ett stall med smalare bete eller ha betesreducerare. Enligt min tränare MÅSTE jag ha den hela sommaren…
Jag anser att det är väldigt individuellt hur olika individer kan anpassa sig eller inte. Min ponny accepterade sin betesreducerare med en gång och hon kan nu för första gången i sitt elva åriga liv gå i en stor hage på bete. Jag har turen att hennes ät teknik inte sliter ner hennes tänder och hon är inte bekymrad över situationen utan snarare njuter av sitt nya liv! Länge leve betesreducerare :bow:
 
@animalasia nej i bra fall så används ju reduceraren "rätt" - sitter rätt , passar rätt, hästen kollas av rätt, går inte med den på långa dygn osv.

Det är dock som sagt ingen lättvindig universallösning eftersom precis som du nämner, förhållandena är olika ffa från vad hästägaren har för möjligheter att erbjuda !

Det är inte ekvivalent med tandskador per automatik för att en betesreducerare appliceras.
Jag hoppas dock verkligen att det framgått i mina tidigare reflektioner.
Om man får förslitningar och tandskador däremot på hästarna med betesreducerare så är ju det så att det upplägget inte är fungerande hållbart .

Då hade jag som hästägare helt ändrat sättet jag håller min häst ang hage och bete - inte att ekvivalera med en grusad ruta för den skull...
 
Hej!

Min prinsessa har 2 val: antingen grus/sandhage ätandes hö, portionerat 4 ggr/dag eller bete med kompisarna dygnet runt - i munkorg. Hon väljer munkorgen utan att tveka.

Hon har inget klibehov och kan både dricka och saltstena med korgen på, så i just hennes fall är munkorgen att föredra. Då kan hon göra det hon gillar bäst - äta och hon kan göra det hela dygnet men i lite mer begränsad mängd. Det gör att hon slipper fetma och fång. Nöjd häst och nöjdare matte :-)

/L, som inser att vissa hästar inte funkar med munkorg och helst skulle slippa den, men med våra val är det det bästa vi kan göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 466
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp