Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
har någon här provat betesreduceraren från Biltema? Ser ut att vara lika modell som typ Globus säljer, som en korg med ett runt hål i botten,är det det?
Hälsningar Sanna
Det heter munkorg! Varför jag bryr mig om att vara löjlig är för att säger man betesreducerare antar jag att man har för avsikt att låta hästen ha den flera timmar, och det är inte vad den är till för.
Vad är den till för då tycker du?
En betesreducerare är till för att hästen inte ska kunna beta i sig lika mycket gräs som utan, alltså en betesreducerare. Mina hästar gick med betesreducerare hela förra sommaren och var helnöjda med det. Nu när de håller på att vänjas in på gräs stoppar de glatt huvudena i betesreducerarna för då vet de att de ska ut i sommarhagen och äta gräsDe lider absolut inte utav att ha dem på. Snarare tvärtom. De slipper bli tjocka och kan gå på bete dygnet runt och trivas och må bra.
T
Tja, på H**ks sida står det ju tex "OBS ej att förväxla med betesreducerare".
De är från början inte alls till för att reducera matintag, utan för att ha på hästen i samråd med veterinär för att den tex inte ska kunna klia sår, ha sönder bandage osv. Sen att folk har märkt att hästar visst kan pilla i sig gräs med dem på och därför börjat använda dem en massa timmar i hagen eller till och med dygnet runt gör det inte mer rätt. Eller att den på andra ställen säljs som betesreducerare.
Så för att Hööks skriver att den inte ska förväxlas med betesreducerare så är det det enda rätta?
Hööks kanske menar att den inte ska förväxlas med en greenguard? Vet du hur många fel hööks har haft i sina kataloger och på sin hemsida genom åren? Hur många märkliga förklaringar de har haft till vad man ska använda saker till, satt helt fel namn på saker eller hur undermåliga saker de har sålt genom åren som har varit och är rent skadliga för hästar? Hur otroligt okunnig endel personal är på deras kundtjänst och i många av deras affärer? Som inte ens har basic kunskap om i stort sett något alls som gäller hästen eller något runt den. Att hööks skriver något ska du inte ta för sanning. Så länge dessa korgar har funnits så har de använts som betesreducerare. Det är ju liksom inte hööks som har kommit på betesreducerarna precis.
Vad menar du med att det inte gör det mer rätt att använda dem en massa timmar eller dygnet runt? Varför skulle man inte kunna det? Den som har lite kunskap vet att en häst som går på bete t ex halva dygnet med betesreducerare och halva dygnet utan får i sig lika mycket gräs på ett dygn som om den hade gått utan betesreducerare helt och hållet eftersom den passar på att äta mer när den är utan betesreduceraren.
För att förhindra bitning på bandage använder man oftast andra anordningar. Man kan ju självklart använda en betesreducerare också om man vill det men då får man ju vara medveten om att eftersom det är ett hål i botten så kommer hästen kunna greja med bandaget iallafall och att klia är absolut inga som helst problem heller. Mina hästar står glatt och klibiter på varandra med betesreducerarna på sig och de har heller inga problem med att klia eller bita på sig själva om det skulle klia på dem.
Om nu inte betesreduceraren skulle vara till för att användas för att reducera betet så undrar jag, varför är det då ett hål i botten?
Hur är det med att kunna klia manke med sina kompisar på betet då? Hur är det att kunna klia sig själv? Att leva ett normalt hästliv?
Jag anser att en munkorg, eller "betesreducerare" om ni nu måste, enbart ska användas i nödfall. Inför operation eller liknande. Blir hästen för fet av betet, ja då kanske man ska se sig om efter annat bete??
Varför är folk så jäkla vilda på att låta hästarna beta på vall? Var finns alla skogsbeten? Det undrar jag.
Det är klart att hööks har rätt! Där inhämtar man ju all sin kunskap!
Oavsett vad andra försäljare skriver finns det en poäng med att inte förväxla, just för att hinkmodellen begränsar så mycket mer än bara ätandet. Grattis till er som tycker att era hästar är glada med dem på! Men det efterfrågas forskning angående hur hästar påverkas av att ha munkorg, många veterinärer och även försäljare säger att de ska användas med försiktighet och inte dygnet runt. Framför allt inte i förebyggande syfte, vilket jag tycker att de flesta verkar göra. Jag tycker att det ska bli intressant att se hur det ser ut framöver när det går att se mer samband, och finns mer forskning, i nuläget är det ju främst subjektiva upplevelser.
Använder inte dina hästar mulen och tänderna när de kliar manke? Det gör min. Men men, alla är väl olika.