Betesreducerare från Biltema

Fengur

Trådstartare
Hej!
har någon här provat betesreduceraren från Biltema? Ser ut att vara lika modell som typ Globus säljer, som en korg med ett runt hål i botten,är det det?

Hälsningar Sanna

Jag köpte en igår. Den åkte tillbaka igen. Deras största är cob/full. Korgen är mkt mindre än Globus i stl full/large. Hästarna måste kunna gäspa i den vilket min stora häst på 1.64 som har litet huvud (drar cob i grimma å träns) inte kunde. Blev en globus istället. Ligger mellan 50-100 kr dyrare men värt det!

Hej!
har någon här provat betesreduceraren från Biltema? Ser ut att vara lika modell som typ Globus säljer, som en korg med ett runt hål i botten,är det det?

Hälsningar Sanna

Det heter munkorg! Varför jag bryr mig om att vara löjlig är för att säger man betesreducerare antar jag att man har för avsikt att låta hästen ha den flera timmar, och det är inte vad den är till för.

jag har en som håller bra, schettisen har än så länge inte lyckats göra sönder den. Har storlek pony/cob och passar bra. men tycker hansbo är mycket bättre.

@cello
eh jo det är ju till för att ha i flera timmar.. under den tid hästen går i hage och äter gräs.. det är ju ingen munkorg för att hindra hästen från att bita.. utan det är en korg med ett hål i så att hästen får i sig mindre mat...

Det heter munkorg! Varför jag bryr mig om att vara löjlig är för att säger man betesreducerare antar jag att man har för avsikt att låta hästen ha den flera timmar, och det är inte vad den är till för.

Vad är den till för då tycker du?

En betesreducerare är till för att hästen inte ska kunna beta i sig lika mycket gräs som utan, alltså en betesreducerare. Mina hästar gick med betesreducerare hela förra sommaren och var helnöjda med det. Nu när de håller på att vänjas in på gräs stoppar de glatt huvudena i betesreducerarna för då vet de att de ska ut i sommarhagen och äta gräs :) De lider absolut inte utav att ha dem på. Snarare tvärtom. De slipper bli tjocka och kan gå på bete dygnet runt och trivas och må bra.

T
Vad är den till för då tycker du?

En betesreducerare är till för att hästen inte ska kunna beta i sig lika mycket gräs som utan, alltså en betesreducerare. Mina hästar gick med betesreducerare hela förra sommaren och var helnöjda med det. Nu när de håller på att vänjas in på gräs stoppar de glatt huvudena i betesreducerarna för då vet de att de ska ut i sommarhagen och äta gräs :) De lider absolut inte utav att ha dem på. Snarare tvärtom. De slipper bli tjocka och kan gå på bete dygnet runt och trivas och må bra.

Tja, på H**ks sida står det ju tex "OBS ej att förväxla med betesreducerare".
De är från början inte alls till för att reducera matintag, utan för att ha på hästen i samråd med veterinär för att den tex inte ska kunna klia sår, ha sönder bandage osv. Sen att folk har märkt att hästar visst kan pilla i sig gräs med dem på och därför börjat använda dem en massa timmar i hagen eller till och med dygnet runt gör det inte mer rätt. Eller att den på andra ställen säljs som betesreducerare.

T

Tja, på H**ks sida står det ju tex "OBS ej att förväxla med betesreducerare".
De är från början inte alls till för att reducera matintag, utan för att ha på hästen i samråd med veterinär för att den tex inte ska kunna klia sår, ha sönder bandage osv. Sen att folk har märkt att hästar visst kan pilla i sig gräs med dem på och därför börjat använda dem en massa timmar i hagen eller till och med dygnet runt gör det inte mer rätt. Eller att den på andra ställen säljs som betesreducerare.

Så för att Hööks skriver att den inte ska förväxlas med betesreducerare så är det det enda rätta?
Hööks kanske menar att den inte ska förväxlas med en greenguard? Vet du hur många fel hööks har haft i sina kataloger och på sin hemsida genom åren? Hur många märkliga förklaringar de har haft till vad man ska använda saker till, satt helt fel namn på saker eller hur undermåliga saker de har sålt genom åren som har varit och är rent skadliga för hästar? Hur otroligt okunnig endel personal är på deras kundtjänst och i många av deras affärer? Som inte ens har basic kunskap om i stort sett något alls som gäller hästen eller något runt den. Att hööks skriver något ska du inte ta för sanning. Så länge dessa korgar har funnits så har de använts som betesreducerare. Det är ju liksom inte hööks som har kommit på betesreducerarna precis.

Vad menar du med att det inte gör det mer rätt att använda dem en massa timmar eller dygnet runt? Varför skulle man inte kunna det? Den som har lite kunskap vet att en häst som går på bete t ex halva dygnet med betesreducerare och halva dygnet utan får i sig lika mycket gräs på ett dygn som om den hade gått utan betesreducerare helt och hållet eftersom den passar på att äta mer när den är utan betesreduceraren.

För att förhindra bitning på bandage använder man oftast andra anordningar. Man kan ju självklart använda en betesreducerare också om man vill det men då får man ju vara medveten om att eftersom det är ett hål i botten så kommer hästen kunna greja med bandaget iallafall och att klia är absolut inga som helst problem heller. Mina hästar står glatt och klibiter på varandra med betesreducerarna på sig och de har heller inga problem med att klia eller bita på sig själva om det skulle klia på dem.
Om nu inte betesreduceraren skulle vara till för att användas för att reducera betet så undrar jag, varför är det då ett hål i botten?

Hur är det med att kunna klia manke med sina kompisar på betet då? Hur är det att kunna klia sig själv? Att leva ett normalt hästliv?
Jag anser att en munkorg, eller "betesreducerare" om ni nu måste, enbart ska användas i nödfall. Inför operation eller liknande. Blir hästen för fet av betet, ja då kanske man ska se sig om efter annat bete??
Varför är folk så jäkla vilda på att låta hästarna beta på vall? Var finns alla skogsbeten? Det undrar jag.

Problemet är väl att hästar är väldigt bra på att bara acceptera mycket av det människor utsätter dom för. Tänk all annan illa sittande utrustning som hästar burit utan att klaga... Sen finns det de som är känsligare än andra, men min mening är att hästar i regel lider i det tysta. För att de inte kan nåt annat. Och därför är det vår skyldighet att undvika obehag.. Man lär så länge man lever, men det finns ingen som kan övertyga mig om att en häst kan leva ett naturligt hästliv med munkorg.

Jag vet att det kan vara svårt. Men om valet står mellan att låta hästen gå med betesreducerare, eller inte bete alls, så väljer jag tveklöst det senare.

Så för att Hööks skriver att den inte ska förväxlas med betesreducerare så är det det enda rätta?
Hööks kanske menar att den inte ska förväxlas med en greenguard? Vet du hur många fel hööks har haft i sina kataloger och på sin hemsida genom åren? Hur många märkliga förklaringar de har haft till vad man ska använda saker till, satt helt fel namn på saker eller hur undermåliga saker de har sålt genom åren som har varit och är rent skadliga för hästar? Hur otroligt okunnig endel personal är på deras kundtjänst och i många av deras affärer? Som inte ens har basic kunskap om i stort sett något alls som gäller hästen eller något runt den. Att hööks skriver något ska du inte ta för sanning. Så länge dessa korgar har funnits så har de använts som betesreducerare. Det är ju liksom inte hööks som har kommit på betesreducerarna precis.

Vad menar du med att det inte gör det mer rätt att använda dem en massa timmar eller dygnet runt? Varför skulle man inte kunna det? Den som har lite kunskap vet att en häst som går på bete t ex halva dygnet med betesreducerare och halva dygnet utan får i sig lika mycket gräs på ett dygn som om den hade gått utan betesreducerare helt och hållet eftersom den passar på att äta mer när den är utan betesreduceraren.

För att förhindra bitning på bandage använder man oftast andra anordningar. Man kan ju självklart använda en betesreducerare också om man vill det men då får man ju vara medveten om att eftersom det är ett hål i botten så kommer hästen kunna greja med bandaget iallafall och att klia är absolut inga som helst problem heller. Mina hästar står glatt och klibiter på varandra med betesreducerarna på sig och de har heller inga problem med att klia eller bita på sig själva om det skulle klia på dem.
Om nu inte betesreduceraren skulle vara till för att användas för att reducera betet så undrar jag, varför är det då ett hål i botten?

Det är klart att hööks har rätt! Där inhämtar man ju all sin kunskap!
Oavsett vad andra försäljare skriver finns det en poäng med att inte förväxla, just för att hinkmodellen begränsar så mycket mer än bara ätandet. Grattis till er som tycker att era hästar är glada med dem på! Men det efterfrågas forskning angående hur hästar påverkas av att ha munkorg, många veterinärer och även försäljare säger att de ska användas med försiktighet och inte dygnet runt. Framför allt inte i förebyggande syfte, vilket jag tycker att de flesta verkar göra. Jag tycker att det ska bli intressant att se hur det ser ut framöver när det går att se mer samband, och finns mer forskning, i nuläget är det ju främst subjektiva upplevelser.

Hur är det med att kunna klia manke med sina kompisar på betet då? Hur är det att kunna klia sig själv? Att leva ett normalt hästliv?
Jag anser att en munkorg, eller "betesreducerare" om ni nu måste, enbart ska användas i nödfall. Inför operation eller liknande. Blir hästen för fet av betet, ja då kanske man ska se sig om efter annat bete??
Varför är folk så jäkla vilda på att låta hästarna beta på vall? Var finns alla skogsbeten? Det undrar jag.

Jag skulle aldrig och har aldrig låtit mina hästar gå på vall. De går på ett magert bete men eftersom jag pga sjukdomar och funktionshinder inte kan rida så mycket som behövs för att hålla dem slanka även över sommaren så har jag valt att ha på dem betesreducerare eftersom jag har två lättfödda hästar. Du kanske inte ska ta så mycket förgivet...

Som jag skrev tidigare så är det inga problem för mina hästar att klia sig själva eller varandra trots att de har betesreducerarna på sig. Som det är nu får de leva ett helt underbart hästliv och gå och beta precis som det ska vara. Alternativet hade varit att låta dem gå kvar i den uppgrusade vinterhagen och få hö hela sommaren och det är inget alternativ för mig när det fungerar så bra med betesreducerare och de klarar av att äta gräs.

Det är klart att hööks har rätt! Där inhämtar man ju all sin kunskap!
Oavsett vad andra försäljare skriver finns det en poäng med att inte förväxla, just för att hinkmodellen begränsar så mycket mer än bara ätandet. Grattis till er som tycker att era hästar är glada med dem på! Men det efterfrågas forskning angående hur hästar påverkas av att ha munkorg, många veterinärer och även försäljare säger att de ska användas med försiktighet och inte dygnet runt. Framför allt inte i förebyggande syfte, vilket jag tycker att de flesta verkar göra. Jag tycker att det ska bli intressant att se hur det ser ut framöver när det går att se mer samband, och finns mer forskning, i nuläget är det ju främst subjektiva upplevelser.

Varför tycker du att greenguard är så mycket bättre? Jag har provat den och den sitter för det första urdåligt och de är så små i storleken att en ponny behöver ha full så min som har cob i vanliga fall är den alldeles för liten till. Jag ser heller ingen som helst skillnad på hur de kan klia sig med en greenguard eller en betesreducerare av hinkmodell. Den största skillnaden är väl att hinkmodellen är mjuk och därför inte ger så hemska skav som greenguarden ofta gör.

Varför tycker du inte att betesreducerare ska användas i förebyggande syfte? Är det först när hästen har blivit fet och fått fång för att den är så fet som man ska börja fundera? Det är väl mycket bättre att man anpassar matmängden på en gång så att hästen aldrig blir fet.

Min veterinär har en helt annan åsikt än vad du har iallafall för hon tycker att det är självklart att man förebygger så mycket det bara går och menar att problemet är hästägare som förmänskligar hästarna så enormt att de tror att det är bättre för hästen att bli fet än att ha en betesreducerare. Självklart har man ju uppsikt på hästens tänder så att inte de slits fel men eftersom min veterinär är mycket duktig på tänder så litar jag på att hon säger till om hon skulle se minsta antydan till problem vid den årliga hälso och tandkollen.

Jag har sett hästar i hage med betesreducerare, tackarsomfrågar ;) Jag vet dessutom hur det fungerar rent mekaniskt när två hästar kliar sig, och om dom nu kan "gnussa" med en korg så är det fortfarande inte det naturliga vise.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka