Betesreducerare bara på i korta perioder?

Elisha

Trådstartare
Just nu går hästen på relativt magert bete. Är väldigt lättfödd så håller sig med daglig motion i bra hull (nästan bättre än under installningsperioden faktiskt).

Ska åka bort en vecka och då kommer hästen inte motioneras alls.

Funderar då på om jag kan sätta på en betesreducerare under enbart den veckan eller om hon kommer 'hetsäta' när jag tar av den?

Hon går upp i vikt bara hon har stått i 2 dagar inbillar jag mig, så det går snabbt.

Sv: Betesreducerare bara på i korta perioder?

en betesreducerare måste du ju vänja in, om hästen inte är van vid det sen tidigare. endel slutar äta. jag hade aldrig bara satt på en och åkt bort en vecka.....

Vad menas med magert bete? Kort eller långt och näringsfattigt?

För kort bete är betesreduceraren inte lämpad för, då får hästen inte i sig tillräckligt med strå och risken för kolik ökar radikalt. I övrigt håller jag med Mackan, den måste vänjas in och passas in för att fungera tillfredsställande.

Tack för svar båda två, visste ej det där med invänjning.
Gräset är medellångt, ej till magen men ej nedbetat. Ganska låga näringsvärden uppenbarligen då min lättfödda + två shettisar håller sig i normalt hull.

Då skippar jag den alltså.

Min häst fick skavsår av både globus betesreducerare och greenguard, så håll uppsikt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 494
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka