Betesputsa bete där hästarna går

trofé

Trådstartare
Fungerar det att betesputsa ett bete där hästarna går? Ja alltså inte rent praktiskt, de ska inte vara i hagen medan själva putsningen sker ;) Men kan man släppa dit dem direkt efteråt, eller blir det dumt av någon anledning? Kan tilläggas att vi inte har en betesputs utan en slåtter, samma typ som när man slår hö, så gräset blir inte sönderslaget utan bara omkullslaget. Sommarbetet är på vissa ställen så övervuxet att det räcker mig till midjan, minst.

Hagen är på ca 2 hektar och min fundering var på om man kanske kunde slå av hälften, sen avvakta ett par veckor, och sedan slå resten. Då borde de kunna äta av resterande oslagna gräs under tiden, och sen börja äta av det som växer upp. Skulle det kunna fungera? Har ingen häst som visat fångkänslighet, men är livrädd för att göra något som skulle kunna bidra till det också.

Har också deras hage som normalt används som vinter hage. Den är på ca 1,5 hektar och putsades för kanske en månad sen. Där finns uppvuxet, ett par dm långt gräs. Vore det bättre att ha dem där en tid efter att man slagit sommarbetet?
 
Sv: Betesputsa bete där hästarna går

Det funkar utmärkt att slå även om de går där. Men är det mycket gräs kan det vara all ide att försöka samla ihop/upp det på nåt sätt eftersom det kan bli lite väl mycket som ska ligga på marken och brytas ned.
 
Sv: Betesputsa bete där hästarna går

Lätt att det ligger och möglar om du inte samlar ihop det. Jag har också 2 ha med övervuxet gräs (brösthöjd på mig som är 176..) men det får vara. Vågar inte slå ner det nu, tänkte putsa ner allt kort kort någon gång i höst eftersom det är en del ogräs också. Så får vårgräset komma upp obehindrat.

Du kan kanske försöka samla ihop det mesta?
 
Sv: Betesputsa bete där hästarna går

Svarar er båda. Vad är risken med att man helt enkelt låter gräset ligga kvar? Vad kan hända? Att hästarna äter av det?

Vissa partier är det väldigt tjockt med gräs (och säkert ogräs), men på andra mer tunna sly och förvuxet gräs. Om man måste samla ihop det avslagna gräset kanske det räcker att göra det på de partier där det är väldigt tjockt.
 
Sv: Betesputsa bete där hästarna går

Jag funderar på spridningen av parasiter- mask. Hur nu gräset hamnar vid slagningen.
 
Sv: Betesputsa bete där hästarna går

Hur tänker du då? Att man skulle sprida ut parasiterna mer genom att slå av gräset? Jag tror snarare att man hämmar spridningen genom att slå gräset.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 878
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 808
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 954
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp