Betesmark, hur mycket?

M

miiikaelaaa

Kan någon hjälpa mig? :confused:
Jag och min sambo har tänkt köpa hus med stall eller möjlighet att bygga stall. :love: Vad finns det för regler?
Hur mycket mark behövs det till bete osv. kommer ha max 3 hästar. Jag vet att man ska räkna ungefär 1 ha per häst till sommarbete med hur mkt ska man ha vår, höst och vinter? Räcker det med 2 hagar att skifta mellan?
Tacksam för svar! :D

Sv: Betesmark, hur mycket?

regler har jag aldrig hört att det finns, men generellt så kan man för bete räkna med 1 ha/häst och 1 tunnland för mindre ponny och sommar. är det bördig jord så räcker det och blir över men är det klen jord så blir det knapert, det beror alltså mycket på marken och hur man sköter den.

sommarhage bör inte vara samma som vinterhage, jorden kan behöva vila, samt att det inte är bra för parasittrycket. en vinterhage behöver inte vara lika stor som sommarhage då man inte behöver räkna på betestillväxt, men det är ju trevligare för hästarna att ha lite större ytor att röra sig på :)

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 309
Senast: Badger
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 222
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 135
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka