Beteskostnad ponny resp stor häst?

bigganl

Trådstartare
Frågan riktar sig både till er som tar emot hästar på bete och er som hyr in er på ett bete.
Är det samma kostnad för bete när det gäller stor häst och ponnyer?
Eller är det vanligt att det är mindre kostnad att ha en liten ponny i samma beteshage? Hur ser det ut för er?

Sv: Beteskostnad ponny resp stor häst?

Nu har jag inte egen gård men hästen inacoderad.

Stallägaren tar samma summa för ponny som häst, Tillsyn och vatten är densamma. Likaså slitage på hagar, staket osv. Möjligtvis att en stor häst betar mer, men skulle faktiskt inte tro det då ponnier brukar vara glupskare:)

De dag jag får eget stall så kommer jag ta samma hyra för liten som stor!

Där vi haft våra förut och nu är det ingen skillnad alls. Samma pris för alla.

Nu har jag inte egen gård men hästen inacoderad.

Stallägaren tar samma summa för ponny som häst, Tillsyn och vatten är densamma. Likaså slitage på hagar, staket osv. Möjligtvis att en stor häst betar mer, men skulle faktiskt inte tro det då ponnier brukar vara glupskare:)

De dag jag får eget stall så kommer jag ta samma hyra för liten som stor!

I det här fallet ingår ingen tillsyn och hästarna har en sjö att dricka ur. Det är betet det gäller och en liten B-ponny äter inte på långa vägar så mycket som en stor häst. Med flera ponnyer i hagen räcker ju betet åt många fler hästar.

Hos oss är det 200kr dyrare att ha stor häst på betet än ponny.

Grannen tar 300kr mer för stor häst än ponny.

Ponnysarna sliter betydligt mindre på marken än vad de stora hästarna gör och märks extra stor skillnad om de dessutom är barfota.
De flesta hagarna där stora hästar går så gödslas även betet = kostar lite pengar att utföra + att de sliter mer därför är det lite dyrare för dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2