Betesinvänjning, hur 'extra försiktigt' på nysådd vall?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vänjer ju alltid in mina försiktigt på bete. De går på gräs men sparsamt dito (det som kommer upp, innebär att hagen blir grön, men det blir ju aldrig någon längd utan är hypernedbetat), och inte så mycket 'drag' i det. Sen så brukar de få gå 30 - 60 minuter per dag på gräs några dagar, och sen ökar jag på med 30 min/dag i början, under ca en vecka. Då är de alltså efter 1½ vecka uppe i 4 h/dygn på 'riktigt' gräs, och sen ökar jag 1 h/dag så de efter ytterligare en vecka är uppe i 10 h/dygn på 'riktigt' gräs. Där brukar jag släppa dem helt.

I år har jag dock nysådd vall. Såddes våren (hösten?), 2006 var lite problem med för mkt kvickrot i den förra året (2007) och den vältes och sladdades ett par ggr, såddes sedan om, samt slogs. Den är gödslad 2007 med mitt stallgödsel, året innan med handelsgödsel.

Det är fruktansvärt mycket klöver i den, och det är milt sagt frodigt. Ligger på strax under decimetern nu i höjd.

Fblkillen behöver vartenda strå, men har enl uppgift tidigare 'proteinreagerat' vid betessläpp och fått telefonstolpsben. Ponnyn borde inte ens titta på det på bild (2 år, welsh sekt B, i mkt gott hull, lättfödd). Han ska få munkorg såfort den kommer, men.

Det är ju ffa ponnyn jag är orolig för, fång klarar jag mig fint utan.

Men hur mkt försiktigare än jag brukar behöver jag vara iom att det är såpass kraftigt bete?

/Noj-Alex

Sv: Betesinvänjning, hur 'extra försiktigt' på nysådd vall?

Jag skulle nog vara försiktig och vänja in sakta, men det gör du ju redan. Ang fångrisken så kan den säkert vara lika stor på ett nedbetat "stressat" gräs..
Ett högre gräs ska enl. vad jag hört innehålla mindre fruktan.
Ett vått gräs har även det högre fruktaninnehåll.

MM, men frågan är huuur sakta.

Gräset i nuvarande hage får de i sig minimalt av nu, det har ju hållits nedbetat sen i vintras, men kommer det regn nu blir det inte roligt det heller, så jag vill gärna ha över dem på vallen, just för att det är 'bättre' gräs där. Även om det är kraftigt som fan, så det är orgäsfritt osv. I vinterhagen kommer det ju upp lite mer 'allt möjligt' som ju är risken den lille glupska äter av bara farten.

och hoppas verkligen munkorgen kommer snart, och det funkar.

2 åringar brukar inte få fång, visst undantag finns säkert. Jag har upplevt att de inte får fång förrän de är färdigväxta.

Kan säkert stämma, fast jag törs inte chansa *nojig som sagt*

Globus betesreducerare är slut i lager från Globus *stönar* Hoppas de hinner skaka fram några innan jag kan rulla lilla ponnyn ut och in. Var tog den där svårfödda vägen? ;)

Känner en ett-åring (nu 4 år) som fick fång. Hblsto med mkt fbl i.
Så även unghästar kan få fång.:(

Personligen tycker jag det låter som om du har en bra plan för invänjning redan... men jag är ingen expert heller. Jag skulle nog köra på din plan.

Mm, jag hoppas ju den räcker, men har aldrig haft lättfödda diton på så kraftigt bete förr, eller jag har nog faktiskt aldig haft någon häst på helt nysådd klövervall.

Magarna håller sig okej i alla fall, båda är lite känsliga och 'lättrubbade' och de är aningens blötare än innan, men fina bollar och normal färg. De får 10 - 15 min utökning per dag just nu, fegade lite extra, så gått 45 - 60 - 75 minuter nu, alltså + 15 min/dag.

Står inne ca 5 - 6 h/dag, resten av tiden går de i vinterhagen, dvs på grönt men inte mkt. De har fri tillgång på silage överallt utom på betet, men de äter knappt silage, jag slänger sanslösa mängder just nu, och till och md ponnyn mest bäddar med silaget inne isf att äta det.

Och Globus får in nya betesreducerare tidigast 15 - 16 maj. Lokala nasaren hade dock någon annan, i hennes tycke sämre, modell från Willab inne som jag ska åka och kika på strax och se om den kan funka sålänge iaf.

LYCKLIGA är de iaf när de går runt i sina klöverdrivor och siktar på VM i ätning ;) TRevligt att se att även fblherren har mycket god aptit när det gäller gräs ;)

Kan inte ponnyn gå i någon annan hage intill med mindre bete? Verkar rätt riskfyllt trots sakta invänjning

Håller med. Jag har varit förskonad fånghästar i alla år, men har flera bekanta som fått fång i juli/augusti, dvs det har inte varit ngt samband med tillvänjning av betet alls, de har lika f-n fått fång.

Kan inte ponnyn gå i någon annan hage intill med mindre bete? Verkar rätt riskfyllt trots sakta invänjning

Större risk för fång med den herrn i en mindre nedbetat hage där det växer mer skräp. Då är risken för stor han 'äter alt' inkl det inte så nyttiga. Och han behöver ju mer än 'skräpbete' med, han är ju växande unghäst. Dessutom får båda gå själv/a då, vilket både de och jag gärna undviker.

Så om det fungerar så känns det bättre med munkorg och bra bete, dvs begränsa tillgången så. För han är ju knepig, att han ju behöver bete och bra bete, men i 'lagom dos'. En vuxen lättfödd eller en fångponny etc är ju 'lättare' så (om än jobbigare)

Men blir han för rund, då får man ju raskt bygga om, men jag vill ge det ett försök, för fungerar det är det bäst ur alla aspekter.

Ursprungligen hade jag tänkt skicka iväg honom på bete dock, något mer moderat bete, dvs bra men inte såhär extremt, och ha fbl och arabherrn hemma. Men arabherrn är ju inte kvar i livet, så fick ju bygga om (hade inte hittat ngt bra bete åt lillskit heller, men slutade ju leta sen)

Mm, jag hoppas ju den räcker, men har aldrig haft lättfödda diton på så kraftigt bete förr, eller jag har nog faktiskt aldig haft någon häst på helt nysådd klövervall.

Jag förstår din rädsla för fång, är likadan själv. Men någonstans måste man nog ändå våga riskera lite grand. Men jag vet hur det känns.

Men jag undrar varför du är så rädd för klövervallen? Jag är inte lika övertygad om att just klöver är livsfarligt för en fånghäst. (Det är ju så det känns med många saker de kan sätta i sig.) Men varför klöver?

Jag förstår din rädsla för fång, är likadan själv. Men någonstans måste man nog ändå våga riskera lite grand. Men jag vet hur det känns.

Men jag undrar varför du är så rädd för klövervallen? Jag är inte lika övertygad om att just klöver är livsfarligt för en fånghäst. (Det är ju så det känns med många saker de kan sätta i sig.) Men varför klöver?

Tänker inte klöver = fång, utan klöver = tjock ponny = ökad risk för fång.

Klöverbete är alldeles 'för bra' för honom, han behöver inte så kraftigt bete/bete med sådant drag i.

Det är alltså vikten jag är bekymrad över, att han ska bli alldeles för tjock, och därför löpa extra risk för fång. 'Övrigt' så är han ju inte mer fångbenägen än vilken annan häst som helst, och jag är i övrigt inte mer oroad att han ska få fång än att fbl ska få fång. Men han kommer bli FET om han får äta ohejdat på det där, och det ökar ju risken för fång markant (och är ju inte bra i övrigt heller).

OK jag förstår. Det är svårt med sådana hästar. Jag har två st. De går inte på vallen utan jag kan lösa det på annat sätt. Men då handlar det kanske mer bara om hur länge han ska gå där?

Kan säkert stämma, fast jag törs inte chansa *nojig som sagt*

Globus betesreducerare är slut i lager från Globus *stönar* Hoppas de hinner skaka fram några innan jag kan rulla lilla ponnyn ut och in. Var tog den där svårfödda vägen? ;)

Halloj Jag har en sån om det är en sån som ser ut som en gallermaask? jag ska sälja den , den är bara provad. Pm mig om du vill köpa den av mig. / Hum

Ja det kan man undra.
Jag menar att du kanske kan öka tiden lite snabbare än vad man kan göra om man är rädd för att den ska få fång just av gräset. Men egentligen vet jag inte. Men 10 tim per dag i en kraftig hage kan nog vara ganska mkt för en lättfödd ponny. Men det löser sig väl när du får betesreduceraren? Jag har inte ngn erfarenhet av det.

Ah, jo han skulle ju gå att rulla fram om han får äta ohejdat. Och det blir ju inte 'bara' 10 h sen, utan typ 18 - 24 h (beroende på insekterna). Så jag hoppas verkligen betesreduceraren hjälper, när den kommer.

Annars har de den betesreduceraren här

Var väldigt försiktig med nysådd vall med klöver. Kapsejsar magen ganska snabb på hästar. 1 månads tillvänjning är nog ett klokt val .. Har sålt hö med klöver i och de hästarna reagerade väldigt starkt. (Köparna var upplysta) Och färskt bete är desto kraftigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 198
Senast: moon
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 236
Senast: ebba85
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka