Alexandra_W
Trådstartare
Jag vänjer ju alltid in mina försiktigt på bete. De går på gräs men sparsamt dito (det som kommer upp, innebär att hagen blir grön, men det blir ju aldrig någon längd utan är hypernedbetat), och inte så mycket 'drag' i det. Sen så brukar de få gå 30 - 60 minuter per dag på gräs några dagar, och sen ökar jag på med 30 min/dag i början, under ca en vecka. Då är de alltså efter 1½ vecka uppe i 4 h/dygn på 'riktigt' gräs, och sen ökar jag 1 h/dag så de efter ytterligare en vecka är uppe i 10 h/dygn på 'riktigt' gräs. Där brukar jag släppa dem helt.
I år har jag dock nysådd vall. Såddes våren (hösten?), 2006 var lite problem med för mkt kvickrot i den förra året (2007) och den vältes och sladdades ett par ggr, såddes sedan om, samt slogs. Den är gödslad 2007 med mitt stallgödsel, året innan med handelsgödsel.
Det är fruktansvärt mycket klöver i den, och det är milt sagt frodigt. Ligger på strax under decimetern nu i höjd.
Fblkillen behöver vartenda strå, men har enl uppgift tidigare 'proteinreagerat' vid betessläpp och fått telefonstolpsben. Ponnyn borde inte ens titta på det på bild (2 år, welsh sekt B, i mkt gott hull, lättfödd). Han ska få munkorg såfort den kommer, men.
Det är ju ffa ponnyn jag är orolig för, fång klarar jag mig fint utan.
Men hur mkt försiktigare än jag brukar behöver jag vara iom att det är såpass kraftigt bete?
/Noj-Alex
I år har jag dock nysådd vall. Såddes våren (hösten?), 2006 var lite problem med för mkt kvickrot i den förra året (2007) och den vältes och sladdades ett par ggr, såddes sedan om, samt slogs. Den är gödslad 2007 med mitt stallgödsel, året innan med handelsgödsel.
Det är fruktansvärt mycket klöver i den, och det är milt sagt frodigt. Ligger på strax under decimetern nu i höjd.
Fblkillen behöver vartenda strå, men har enl uppgift tidigare 'proteinreagerat' vid betessläpp och fått telefonstolpsben. Ponnyn borde inte ens titta på det på bild (2 år, welsh sekt B, i mkt gott hull, lättfödd). Han ska få munkorg såfort den kommer, men.
Det är ju ffa ponnyn jag är orolig för, fång klarar jag mig fint utan.
Men hur mkt försiktigare än jag brukar behöver jag vara iom att det är såpass kraftigt bete?
/Noj-Alex