Betesfunderingar

sthu

Trådstartare
Jag sitter här och funderar på hur mycket hästarna egentligen får i sig därute på betet.

Vi har ett naturbete, aldrig gödslat eller vattnat och sköts enbart av djuren som går där (häst och ko).
Våra hästar går ute 24 h/dygn i normala fall, men just nu har en av dem boxvila och den andra är inne om natten som sällskap och går ute ca 10 h /dag.

Ungefär hur mycket sätter en häst i sig på en timme? Och vad innehåller ett genomsnittligt naturbete egentligen?
Nu bortser vi från allt vad jordmån heter och generaliserar!

Sv: Betesfunderingar

det är helt omöjligt att svara på! varierar jättemkt från häst till häst hur mkt dom äter. jag har en som står med nosen i marken konstant och en som oftast står och kollar eller sover och bara äter någon timme ibland.

Jag tror det har gjorts undersökningar på detta och det finns medel värden uträknade på hur mycket en häst av viss storlek sätter i sig. Borde finnas på kanske SLUs hemsida eller på hippocampus.

Äsch, det är klart att det finns generaliseringsvärden! Det är ju inte konstigare än att det finns uppskattade värden på vad hästen behöver för energimängd. Om jag hade velat ha de exakta individuella värdena hade jag tagit ett vallprov och gjort en etologisk studie på hur mycket min häst äter, men nu var det inte det jag var ute efter.

Snowball
Tackar, men där står inte det jag letar efter.

Om man ska gå efter Plancks bok så kan en normalstor häst(ca 500 kg) sätta i sig 75 kg färskt bete (ts på ca 20%) per dygn.
räkna om det får du göra själv..;)
Man brukar säga att hästar i vilt tillstånd betar någonstanns mellan 14-16 tim per dygn ..sover fyra (aldrig i sträck)resterande går åt åt födosök.

att säga vad vallen din innehåller är svårt.. vädret styr ju en hel del det oxå och även vilket typ av gräs som växer där mm..
Men ett välskött bete kan under högsommaren innehålla ..

mj pr kg ts/bete 10,5 och g smr rp/kg ts 128.
övervuxet bete
mj pr kg ts/bete 9,5 smr rp/kg ts 70.

Men ofta tycks definitionen på välskött vara i princip vallbete. Det här är ett naturbete, men fortfarande välskött. Naturbeten har i regel lägre värden än vall eller "traditionella" hästbeten.

Hmm, i och med att domesticerade hästar inte behöver lägga så mycket tid på födosök säger vi att de äter 16-18 timmar. Om vi räknar på 17h/dygn borde det alltså bli ca 4,5 kg färskt bete/h vilket i runda slängar blir 0,9 kg TS/h.
Hur låter det?

Hittade lite värden på naturbetesmark. Då skulle värdet på 40 kg gräs (20% TS) vara ca 550 g smbrp och 80 MJ.
Då skulle det bli 13,75 g protein och 2 MJ per kilo gräs.

Och om de äter 4,5 kg gräs i timmen skulle de få i sig i snitt 61,9 g smbrp och 9 MJ per betestimme.

Hoj, vad siffror det blev! Hoppas någon orkar kolla igenom dem om det verkar rimligt!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 461
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar