Betesfråga

H

Hingsten

När är gräset som mest energirikt: i maj, juni, juli eller augusti?
 
Sv: Betesfråga

Enligt de uppgifter jag har så är energin ganska likartat över månaderna...varken mer eller mindre....men högst i tidigt vårsommarbete, men inte särkillt stor skillnad motför förvuxet bete.
 
Sv: Betesfråga

det är faktiskt mycket kraftigare i början på säsongen,maj,juni sedan sjunker värdet på högsommaren för att stiga igen i slutet på säsongen.Det är framför allt ett ökat proteinvärde i början på säsongen,varför man ska va försiktig med risken för fång.
mvhR
 
Sv: Betesfråga

men har vi inte en gång för alla skippat teorin om att det är proteiner som ligger bakom fång
 
Sv: Betesfråga

I juli växer inte gräset så mycket för det är oftast torka och varmt då. Därför är det inte lika mycket protein i gräset.
 
Sv: Betesfråga

Beror helt på hur det växer. Är det "lagom" med sol och regn så blir det mycket näring i gräset. Är det för torrt så växer det inte och blir därför energifattigt. Växer det för fort så hinner gräset inte "laddas" med näring och kan därför bli ganska näringsfattigt i förhållande till volymen. Regnar det för mycket blir det heller inte bra eftersom gräset då saknar solljuset.
 
Sv: Betesfråga

Såvitt jag förstår var det bara Mynta2 som svarade på din fråga. Dvs hur mycket ENERGI det är i gräset. Energi mäts i megajoule per kg. Övriga svarade på hur mycket PROTEIN det finns i gräset, som mäts i gram smältbart råprotein per kg. Var det ENERGI eller PROTEIN du avsåg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Linda_A
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
580
Hundavel & Ras Min tik som är pomeranian blandis löpte runt 31 maj 3 juni, läste att vulvan är svullen vid dräktighet , är detta svullen vulva,
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: LaMagia
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
71 693
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp