Betesbegränsare

CK

Trådstartare
Betesbegränsare.
Jag har en ponny gående här på bete, som har med sig en betesbegränsare.
Modellen är att vid munnen så är det en gummiplatta, med ett ca 3-4 cm stor hål i mitten.
Hur mycket mat kan man tro att de får i sig med en sån?
Jag har inte vågat ha den på så mycket, eftersom jag är rädd att han svälter. ;)

Sv: Betesbegränsare

Jag hade ett sto som var överviktig och blev halt - ond cirkel. Hon fick ha på sig denna betesbegränsare, en "kruka" av tyg och gummiplatta vid mulen med ett litet hål i mitten.

Hon lärde sig äta med den på nolltid, jag testade att ha henne i box en natt med och en natt utan och tro mig, det gick åt lika mycket hö båda nätterna! :devil:

Min hade på den två dagar (inte i rad) förra sommaren, men jag såg honom aldrig beta med den så jag gav vika för det dåliga samvetet och tog av den.

Min fick på vanligt bete ca 18 - 20 h per dygn, i sig tillräckligt för att bli smällfet. Kan dessutom utan besvär få i sig försvarliga mängder silage genom den.

Så, om ponnyn bara fått in tekniken tror jag inte du behöver oroa dig för svält, alls.

Den min herre har har dessutom ett betydligt mindre hål i botten, som en femkrona.

Jag hoppas att det inte är så med den som jag har till min ponny dvs att hon får i sig för mkt.

Den är som en korg av plast/gummi som hon stoppar in hela nosen i och sedan är resten som en nylongrimma. Mitt på korgen är det ett runt hål och sedan är det några hål till.

Jag ser ju att han går med huvudet i backen när han har den på sig, så uppenbarligen så plockar han åt sig lite gräs.
Och han verkar inte utsvulten när jag tar av den.

Om det inte är din häst utan du har den på bete, tycker jag du ska låta den sitta på. Har ägaren informerat ang varför han ska ha den?
Vi har en ponny i vårt stall som just levt sitt första halvår i hela sitt liv på lösdrift med fri tillgång, hon har ätit sig smällfet i vinter. Förra året hade hon dessutom fångvarning så ägaren satte på en sådan "munkorg" som du beskriver när de släpptes ut på betet.
Första dagarna var hon innerligt bedrövad över att inte kunna äta som hon brukade men sedan så, nu har hon kommit på tekniken, går med på under dagarna och utan på nätterna.
Är kanonfin i hullet, ingen fångvarning nånstans samt har fått vara emd flocken under hela invänjningsperioden.
Vi har ingen tillgång till magert bete öht och har svårt att skärma av, det här var en perfekt lösning.
Så låt den sitta på och kolla honom dagligen är mitt tips.

vår shettis har haft svåra problem med fång och sedan vi skaffade betesreducerare så har hon hållt sig frisk hela tiden:laugh: Hon får äta de hon vill på dagen men på natten får hon ha på sig den eftersom de är då hästar brukar äta som mest. Hon har den alltså bara när hon går på bete och endast natte tid.

Den ser ut som en svart munkorg ungefär gjort av gummi. Tror den är från Hansbo..

har samma modell och min häst fick inte i sig nånting, stod bara och var ledsen. ^^

så tror inte du behöver oroa dig för att hon får i sig för mkt!

Fast det där är väldigt individuellt som sagt. Min fick i sig fullt tillräckligt för att bli smällfet. Av Globus hinkmodell alltså.

Shettisen här äter på tok för mycket med greenguard. De får ju dock i sig mer med GG än med hinkmodell. Men på sparsamt bete, långt från vanligt bete.

Så, man får nog kolla på hästens hull, och sålänge de fattat knepet och får i sig gräs, så är vikten bra får de i sig lagom. Är vikten för hög får de i sig för mkt.

Min har en av märket Globus. Hon har inte ökat enligt måttbandet. Men hon lämnar i stort sett all halmen i boxen (står inne en del av dygnet). Men det blir kanske helt perfekt med lite gräs i magen hela tiden? Och så lusern och lite hö inne.

vem vet :confused:

Jag kommer att hårdbevaka henne hela somaren i vilket fall som.

Att hon lämnar halm tyder ju på att hon inte är 'så' hungrig, dvs får i sig tillräckligt med gräs, och kan du hålla gräset på samma nivå borde det ju blir alldeles lagom =) Om gräset håller sig på ungefär samma nivå alltså, så hon får i sig lika mycket.

L har ju också Globus, och på vanligt bete fick han ju i sig på tok för mycket. Nu får han ju i sig tillräckligt för att iaf hålla (kanske tappa ännu mer)vikten, men nu är ju betet himla begränsat, men resultatet blir 'lagom'. Han lämnar dock ingenting, inte ens halm, den äts upp tom till frukost. Men om han fick gå på lite bättre bete, tror jag att han skulle lämna halm med, utan tvekan. Och jag skulle nog kunna ta bort både det lilla frukost och em-silaget. (Fast jag törs ju inte ge mer bete i år)

Emil får ju helt uppenbart i sig FÖR MYCKET även på begränsat bete och greenguard. Han lämnar sin halm dock. Så att din lämnar skulle jag se som positivt, hon får i sig tillräckligt (inkl strå) för att vara såpass nöjd att halm inte är så gott, men har ändå tillgång till mat 'hela tiden' iom att hon har halmen inne.

Nånstans tror jag, rent hullmässigt (fångmässigt kan ju vara en annan femma), att det går att hitta alldeles precis lagom för alla hästar, men att var det är är himla olika. För en är det bete X utan munkorg, för en annan bete X med munkorg, en tredje blir tjock på det med och behöver bete Y, medan en fjärde blir fet på bete Y med, men bete Y och munkorg blir bra?

Så om de får i sig tillräckligt med munkorg som frågeställningen är, eller för mycket, går nog (som typ allt annat med hästar) att säga så mycket om rent generellt? Utan man får hålla koll och försöka hitta det där 'lagom'.

Min häst har fått diagnosen fång idag och jag ska genast införskaffa en betesreducerare av något slag. Såg en på Haglunds med hel platta i botten och ett litet hål i mitten, Ni som har använt betesreducerare.Borde inte en sån modell vara bättre än green guard där det går band i rutmönster nedtill. Får inte hästen i sig mer med en greenguard än en med hel botten o hål?

som sagt som TinyWiny skriver så kan vissa modeller vara små i storlekarna. Jag har ex stl cob till vår shettis:D

Min häst har fått diagnosen fång idag och jag ska genast införskaffa en betesreducerare av något slag. Såg en på Haglunds med hel platta i botten och ett litet hål i mitten, Ni som har använt betesreducerare.Borde inte en sån modell vara bättre än green guard där det går band i rutmönster nedtill. Får inte hästen i sig mer med en greenguard än en med hel botten o hål?

ENligt min erfarenhet - ja de får i sig mer med GG. Men kan säkert bero på individ med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 411
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2