Sv: Betesbegränsare
Att hon lämnar halm tyder ju på att hon inte är 'så' hungrig, dvs får i sig tillräckligt med gräs, och kan du hålla gräset på samma nivå borde det ju blir alldeles lagom =) Om gräset håller sig på ungefär samma nivå alltså, så hon får i sig lika mycket.
L har ju också Globus, och på vanligt bete fick han ju i sig på tok för mycket. Nu får han ju i sig tillräckligt för att iaf hålla (kanske tappa ännu mer)vikten, men nu är ju betet himla begränsat, men resultatet blir 'lagom'. Han lämnar dock ingenting, inte ens halm, den äts upp tom till frukost. Men om han fick gå på lite bättre bete, tror jag att han skulle lämna halm med, utan tvekan. Och jag skulle nog kunna ta bort både det lilla frukost och em-silaget. (Fast jag törs ju inte ge mer bete i år)
Emil får ju helt uppenbart i sig FÖR MYCKET även på begränsat bete och greenguard. Han lämnar sin halm dock. Så att din lämnar skulle jag se som positivt, hon får i sig tillräckligt (inkl strå) för att vara såpass nöjd att halm inte är så gott, men har ändå tillgång till mat 'hela tiden' iom att hon har halmen inne.
Nånstans tror jag, rent hullmässigt (fångmässigt kan ju vara en annan femma), att det går att hitta alldeles precis lagom för alla hästar, men att var det är är himla olika. För en är det bete X utan munkorg, för en annan bete X med munkorg, en tredje blir tjock på det med och behöver bete Y, medan en fjärde blir fet på bete Y med, men bete Y och munkorg blir bra?
Så om de får i sig tillräckligt med munkorg som frågeställningen är, eller för mycket, går nog (som typ allt annat med hästar) att säga så mycket om rent generellt? Utan man får hålla koll och försöka hitta det där 'lagom'.