Betes tillvänjning

Fillifjonkan

Trådstartare
Har bla en shettis som aldrig haft fång men jag är livrädd för att han ska få det. Just nu har jag pållarna hos grannen ca 500 m bort men ska ta hem dem snart. Hos grannen finns det inget grönt gräs i hagen och jag kan bara bygga en yttepytte hage där för tillvänjning. Nu är jag snart klar med våra egna hagar på ca 2.5 ha där gräset har börjat komma så smått. Nu har jag gjort iuordning en hage som är ca 20*15 m i den stora hagen där jag ska förvara hösilagebalarna till vintern. I den lilla hagen finns det lite grönt gräs och en del mossa. Nu funderar jag på att ev låta hästarna (2 st) stå i den lilla hagen och släppa ut dem i den stora ett par timmar om dagen till att börja med som tillvänjning. Tror ni shettisen klarar det, gräset i den lilla hagen kanske ändå blir för mycket?

Åååå jag blir så vansinnigt villrådig, hur ska jag göra?

Sv: Betes tillvänjning

Har också bl a en shettis som aldrig haft fång. Har inte haft shettis tidigare och är som du lite bekymrad över hur enklast vänja honom vid bete. Han är bra rund redan nu tyvärr..Min stora är inga problem med men hur gör ni med era småhästar? Gräset är ju rätt kraftigt nu på våren.

Min kompis shettis har haft problem med fång och hon hade kollat upp hur det är...Tydligen är det sockerhalten(?) i gräset som gör så att hästen får fång. Det finns inte i växande gräs, utan i det gammla, gula gräset från året innan :confused: Ni kan kolla upp det, för jag är ju ingen gräsexpert, men det var så hon sa :D Nån mer här som har hört samma sak????

Men det är ju alltid bra att vänja hästen stegvis när man börjar utfodra den med nåt "nytt". Hästen har ju trots allt inte ätit gräs på flera månader ;)

Har bla en shettis som aldrig haft fång men jag är livrädd för att han ska få det. Just nu har jag pållarna hos grannen ca 500 m bort men ska ta hem dem snart. Hos grannen finns det inget grönt gräs i hagen och jag kan bara bygga en yttepytte hage där för tillvänjning. Nu är jag snart klar med våra egna hagar på ca 2.5 ha där gräset har börjat komma så smått. Nu har jag gjort iuordning en hage som är ca 20*15 m i den stora hagen där jag ska förvara hösilagebalarna till vintern. I den lilla hagen finns det lite grönt gräs och en del mossa. Nu funderar jag på att ev låta hästarna (2 st) stå i den lilla hagen och släppa ut dem i den stora ett par timmar om dagen till att börja med som tillvänjning. Tror ni shettisen klarar det, gräset i den lilla hagen kanske ändå blir för mycket?

Åååå jag blir så vansinnigt villrådig, hur ska jag göra?
Jag brukar släppa mina små någon timme om dagen några dagar och öka på vartefter. Har aldrig varit något problem men kom ihåg att dra in kraftfodret helt så fort de går minsta lilla på gräs. Bra är ju också om det inte är för kraftigt ex klövervall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka