Beteendestörningar?

C

Caltha

Någon som kommer på några som helst stressbeteenden eller beteendestörningar hos katt? Har katter ens några typiska sådana. Jag kommer iaf inte på en enda arttypisk.. Gör ni?

Sv: Beteendestörningar?

De mest typiska stressbeteendena hos katt är väl felpinkeri och att slicka bort päls.

Den första och största är orumsrenhet. Katter som art ÄR rumsrena, när de inte är det är något fel.

Stresstuggande är också ganska vanligt, antingen tvättar de sönder sig själva så att de får exem, eller rycker loss pälstussar. Annars kan de tugga på tyger och plaster.

Aggressivtet är ju en beteendestörning inom alla arter. Inte jättevanligt hos katter, men det förkommer. Framförallt hos fertila djur som är stressade och angriper människor som överloppshandling.

Hetsätning är en beteendestörning om än inte så stor ur mänsklig synpunkt. De äter alltså ständigt så fort att maten kommer upp direkt, och fortsätter ändå kasta i sig. Det kan ge skador i långa loppet, får de hålla på länge kan magen blir överkänslig och de kräks lätt av allt (som min gör, han är inte allergisk i ordets medicinska betydelse men tål ändå väldigt lite mat för att han ägnat större delen av sitt liv åt att hetsäta).

Funtade på katter som gör behov utanför lådan, men kan man verkligen räkna det som nåt slags stressbeteende, njaa..
Vad tycker ni?

Ja, det är ett klart och tydligt stressbeteende. I 9 fall av 10 slutar katten när man tar bort det som stör den.

aha, svarade samtidigt.. :D vi tänkte lite på samma sak iaf.
Så det verkar finnas en del menar ni. Vad skulle ni säga är de vanligaste orsakerna till samtliga då?

Sassy - Vad tror du är det vanligaste som stressar katter vid toaproblem då?

Senast ändrad av en moderator:

När en katt inte vill använda lådan kan det ju vara så harmlöst som att den protesterar mot den nya sanden eller att lådan har blivit flyttad till ett ställe katten tycker är "dåligt".

Sedan kan det vara mer diffusa saker bakom: ommöblering, ny familjemedlem (inte så diffust kanske), fel rengöringsmedel i lådan, grannen kanske har skaffat katt som luktar hotfullt (om det handlar om en katt som går ut) eller som katten stör sig på när den passerar fönstret...

Ja det mesta låter ju rimligt. Vissa saker är ju verkligen inget man tror orsakar slarv med lådan, men faktiskt gör det..
Finns det några beteendestörningar som kan inträffa om katten mera inte får utlopp för sina naturliga beteendebehov? Det här med fel sand kan ju iförsig vara en, att den vill krafsa i nåt annat mer "naturligt", eller nåt.. Vad mer, kommer ni på nåt?
(Jobbar lite med en uppsats kring katters beteende, om ni undrar mina konstiga frågor :D)

Det största problemt katter har med att inte kunna utöva sina naturliga beteenden är ju fertila katter, som ofta utvecklar många beteedndeproblem om de inte kastreras. Det är ju lätt avhjälpt... Både fertila hanar och honor kissar ofta på fel ställe.

Hos kastrater är det ofta klösande folk har problem med. Jag ser det inte som en beteendestörning, eftersom det för katten inte gör någon skillnad om den klöser på soffan eller på klösbrädan.

Katter är till sin natur väldigt anpassningsbara, de blir inte stressade av att vara inomhus, de har inte vandrings- och tuggbehov som hästar. De mår inte heller dåligt av att bo på liten yta eftersom man lätt kan kattanpassa även ett litet hem. De flesta beteendeproblem är därför individuella; just den katten trivs inte ensam, trivs inte i en barnfamilj, klarar inte av att bo i en större kattgrupp osv.

Det enda jag kommer på är när de tvättar sig frenetiskt. Har inte sett hundar eller andra djur göra så
p g a stress.

Det fanns/finns(?) en numera valack som bet sej själv på bogarna och sidorna... första var det bara att han slickade, sen började han rycka bort hår... till slut bet han sej själv så blodet rann...

Vet att det beteendet blev bättre efter han blev valack, men jag minns inte om han helt slutade med bitandet...

Fast det är den enda häst jag hört talas om som gjort så...

Pratade men en gammal vännina och hon sa att dom hade fått tagit bort sin Rottishane därför att han satt och slickade sönder sej i ljumskarna... men troligtvis berodde det nog på någon form av matallergi...

Borde det inte kunna hända även hos katter :confused:

Min katt började kissa överallt utom i lådan efter en flytt. Om nätterna gick han runt och skrek efter mig, krafsade på sovrumsdörren osv. Han var portad från sovrummet efter en incident i sängen...

Vet inte om det är vanligt att katter gör så vid flytt, men det lugnade iaf ner sig efter några veckor av tvättande av soffklädsel och sprayande med "Fy!"-spray. Ser det absolut som ett stressutlöst beteende.

En annan katt jag hade en gång måste haft en aggressiv beteendestörning. Han hade visat tecken på det ända som kattunge, han lekte väldigt våldsamt, åt upp sina leksaker. Det första han gjorde när vi tog hem honom från hans mamma var att leka våldsamt med en leksaksmus i en timme tills den var i spillror, aldrig ett pip av osäkerhet eller saknad av modern. Sen började han attackera en om man råkade se honom i ögonen, han brukade även sova i min säng ibland och NÅDE mig om jag råkade röra mig när han skulle sova..:crazy:

Provade lite allt möjligt för att få bort beteendet - greppa i nackskinnet och slänga bort honom (=han flög på en igen ännu ursinnigare), spruta vatten på honom (=ingen reaktion). Han var hopplös att gosa med, kunde spinna en liten stund för att i nästa bli tokförbannad och klösa sönder ens arm.

En dag gick han naturens urval till mötes när han försvarade sitt revir mot ett lodjur. Han blev inte ens ett år gammal. Ingen annan i kullen visade på samma beteende.

Senast ändrad:

Min katt har en beteendestörning, och det är att han är ganska aggressiv.. Har dock blivit bättre med åren, men jag presenterar ju hellre min kattflicka för nytt folk om man säger så. Tusse vill man helst inte att folk ska klappa för mycket på, för han kan ligga och se ut som om han tycker att det är jättejätteskönt att bli klappad, och helt plötsligt smäller det. :S Men, det funkar bra eftersom de flesta vet hur han är och har vi småbarn på besök i huset så håller vi dem borta från Tusse..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat