Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är det ganska främmande - vi har såhär års fortfarande en hel del bete kvar och jag räknar med att gräs är hästarnas huvudföda åtminstone oktober ut. Dock tas de in nattetid året om och får alltså en liten giva hö till natten även på sommaren, en giva som successivt ökar under höstmånaderna fram till någon gång i november då de i princip bara äter hö (även om det finns lite att "pilla med" i hagarna hela vintern). Och så omvänt på våren - när gräset börjar komma minskar vi högivan gradvis tills de bara får sin "nattgiva" (som minst mellan 0,5 och 1 kilo hö) och resten gräs. Eventuellt kraftfoder, mineraler, salt o andra tillskott får de i någon utsträckning hela året beroende på mängd och sort grovfoder och hästens behov. Jag tycker detta fungerar jättemycket bättre än att ha en skarp övergång mellan betesperiod och stallperiod och det ger bättre möjlighet att ha koll på hur mycket hästarna faktiskt äter (de två valackerna kan inte ha fri tillgång på mat, varken gräs eller hö, då blir de som vandrande tunnor). Dessutom vilar hästarna aldrig över sommaren, utan det är en ganska intensiv tränings- och tävlingsperiod för oss. Vi har det istället lugnare från mitten av hösten fram till lite efter årsskiftet, även om vi sällan ställer av någon häst helt. Och vi baserar hästhållningen på att hästarna året runt går ute i stora hagar där det större delen av året växer "någonting". Bor i södra sverige.
Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?
Blev väldigt nyfiken på hur ni andra gör - traditionellt sommarbete med vila och så intstallning och träning till hösten, eller gör ni som jag, eller gör ni på något helt annat sätt? Och hur funkar det för er och för hästarna?