Bete sto m föl

Tuvalisan

Trådstartare
har fått klartecken av min vetrinär att släppa sto m föl på bete. har ju haft dem installade nattetid pga att mitt lilla stoföl är x-bent på ena frambenet. men som sagt from fredag ska de gå ute, hur ska jag göra med foderavvänjningen, sluta pang bom el börja trappa ner nu innan jag släpper dem. Ni andra med digivande ston, ger ni dem tillskott på betet? Mitt sto har ju ätit 1 kg lucern och ca 3 kg hippo breed grow... vad tror ni? betet är ganska ok än så länge iaf.

Sv: Bete sto m föl

Kraftfodret behöver du inte vänja av successivt, det kan du bara sluta att ge.

Mitt sto som ger di har levt på enbart bete i dryga månaden nu. Har precis börjat stödutfodra med 1 kg kraftfoder(+ hon får tokosel). Hon är svårfödd och jag vet att hon kommer börja falla ur förr eller senare utan stödfodring och det vill jag förhindra. Kommer att öka på sedan ju längre sommaren går, med lusern helst (dock brukar min donna inte vilja ha lusern under betestiden, men jag ska prova iaf, annars blir det mer kraftfoder).

Har ditt sto gott hull och håller det på betet så behöver du inte ge något annat. Men håll koll på viktförändringar så hon inte går ner i vikt, då är det dags att sätta in något mer, INNAN hon rasat för mkt;)

Sv: Bete sto m föl

Mitt råd är att du stödutfodrar speciellt när hon börjar komma in i laktatmånad två och tre.

Mitt sto har gått på bete sedan i slutet av maj - fölet är född 7 april. Trots bra bete, lugn flock och stödutfodring med 0,5 kg betfor 3 kg havre + mineraler och kalk har jag svårt att hålla henne i hull. Hon tappade när hon stod på betäckningsstationen, Stallade in henne tre gånger om dagen efter det för att hon skulle äte i lugn och ro men så fort hon fick beta gräs ville hon inte ha lusern. Gav jag henne olja i kraftfodret och hon vägrade äta. Nu har jag bytt en del havre till Hippo alfa samt börjat ge henne 2 hg soja. Jag fodrar henne i en liten hage utanför beteshagen. Har upptäckt att hon äter bättre med avundsjuk publik. Funderar på att prova med lite olja igen.

Någon som har erfarenhet av att stödutfodra med soja till digivande ston? Hur mycket kan man ge och hur fort kan man öka givan? Hon är dräktig igen och jag vill ha upp henne i hull.

Liknande trådar

Avel Mitt sto med 8-månaders stoföl vid sidan har tappat enormt mycket i hull under sensommaren och lägger inte på sig trots mycket mat...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: lady_vip
·
M
Foder & Strö Mitt sto fölade i tisdags och ska om ca 20 dagar åka på betäckning. Hos hingsten kommer hon att få gå i en liten paddock, ca 6*6 m, tror...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Welsh
·
Foder & Strö Kort bakgrundsinfo: Jag har två hästar som är lättfödda och redan nu i något överhull. Dock inom gränsen för vad jag anser är...
2
Svar
27
· Visningar
2 998
Senast: taccotad
·
Foder & Strö Mitt sto på väg in i dräktighetsmånad 10 äter inte ens hälften av vad hon borde. Om jag har tur pillar hon i sig 6-7 kg medelmåttigt...
Svar
10
· Visningar
2 290
Senast: toughcookie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka