Bete och bläää för annan mat!

S

Sax!

Hej!

Har ett problem med min kuse.
Som alla andra bortskämda och överhuldade hästar så ska han ju ha i sig mineraler, salt, glukosamin och lite annat smått och gott öven nu under betesperioden. Men han vägrar att äta något annat än gräs och hö.

Hur gör ni andra med "svåra" hästar?

Första dagarna på bete brukar de ju bli rätt mätta på mat och inte vilja äte ens havre, men nu har det gått en vecka och han vill fortfarande inte röra maten, inte ens med massa shy feeder i som är sött.

Hö går bra, men det är ju inte så konstigt eftersom de ofta vill reglera vattenmängden i magsäcken....men jag vill ju fortfarande få i honom det andra.

OBS anledningen till att jag är så sjåpig är för att han lätt tappar samt att han ska vara i full gång hela sommaren...

Hjälp...*pip pip*

Sv: Bete och bläää för annan mat!

Jag hade samma problem som du förra sommaren, och jag gav faktiskt upp till sist! :D :angel: Man kan ju liksom inte tvinga hästen att äta, det är omöjligt.

Jag provade olika mängder betfor,ingen betfor, med havre, utan havre, mera havre, mindre mineraler, inga mineraler, skivade morötter, äpplen, lucern i, bara lucern och...ja... Hon vägrade äta! :mad:

Prova utan stödfodring, och kanske ge Glucosaminet nerpulat i ett urgröpt äpple eller så (vet iofs inte vilka mängder det rör sig om, det kanske inte ryms?) och skulle ästen börja falla ur och fortfarande vägra äta får du väl antingen trappa ner på träningen eller stalla in honom på nätterna.

Jag skulle inte bry mig. Mineralerna kan du strunta i ge saltsten ev med selen. Glukosaminet beror på om du ger som behandlig el bara som förebyggande. Vid den här tiden har betet högt näringsvärde o borde räcka om du inte tränar väldigt hårt.
PL

Glukosaminet har han fått sedan han genomgick en bakknä operation med avlägsnande av OCD för 1,5 år sedan.

Antar att det är mest i förebyggande syfte (och för att matte inte vågar sluta :crazy: )...

Han får (fick, innan han matvägra) tokesel 1 gång per vecka.

Saltsten har han i hagen, men jag har aldrig, under de 3 åren jag ägt honom, sett honom slicka på en saltsten varesig i stallet eller i hagen.

Betet han står på anses vara ett av de bästa i hela göteborgsregionen, så jag borde väl inte vara orolig. Han är dessutom täckad under nätterna...

Inget övrigt jag bör tänka på då?

Tack för svar förresten!

Det är ju just det, man kan ju inte kasta ner maten i magen på dom.
Har faktiskt glömt att prova hederliga äpplen.
Ska prova snarast!!!

:)

Betfor kanske? Vet ju inte om din häst behöver, men oavsett så kan väl inte en liten mängd skada. Och så lite morötter och äpplen.

Äppelmos?
Mosad banan med ca 1 msk äppeljuice?

Detta har jag hittills testat med min kräsna märr. Hon brukar nosa på maten och sedan till och med föredra halm. Hö föredrar hon alla gånger.

För tillfället kör jag på en banan med lite äppeljuice. I detta rör jag ner flexijoint och salt och så blandar jag det hela med ett par dl müsli. Och så får jag stå och klia på henne medans hon äter, annars går hon direkt över till hö och halm igen. Bortskämd? Inte det minsta... :angel:

Dock får hon vara utan när jag åker på semester, för till och med jag fattar att man inte kan be stallägaren hålla på sådär! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: Teilani
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 687
Senast: sajelka
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, i annat fall hoppas jag att moderator kan flytta den dit den hör hemma. Jag har ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka