Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

Sv: Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

Om hon ALLTID har svårt att sätta muskler så kan ju det bero på ridningen. Viktigt att hon alltid arbetar i rätt form, kanske lite styrketräning (pulsa i snö/vatten, cavaletti, skritta i uppförsbacke)?

Lite OT men jag tog hem en häst i höst, dåligt musklad/inga muskler, spetsig över rygg..

Jag lät honom vila hela vintern, gav honom fri tillgång på grovfoder och gav honom utöver det extra med lusern pellets, han åt ca 3,5-4 kg lusernpellets/dag och så mkt ute i hagen som bara gick och vad händer jo jag fick en häst som fick mer muskler, rund o fin över ryggen.

Så jag brukar säga att han vilade sig i form med rätt mat :)

Mkt av en s.k fin överlinje består av fett.
Däremot kan det vara bra att ta av om hästen är svårfödd om den börjar tränas. menar nu ej dagens motionsridning- skritt.

Till TS kan det hjälpa att ta av reduceraren ngn timme per dag o rida mer.

Det finns ju många anledningar att ge gräs i stället för havre; t.ex. är spannmål inte optimalt hästfoder (matsmältning, tänder), vilket gräs är...

Har du någon källa på att gräs är ett optimalt foder för häst? :confused:

:D
(Jag måste jobba med min busådra...)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: tgd
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur