Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

Sv: Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

Det kan ta ett tag för ett ovant öga att se proteinbrist i synnerhet ibörjan och det är inte direkt ovanligt vintertid med lätt till måttlig proteinbrist.

Nu gällde mitt svar just detta sammanhanget, dvs en häst som redan har tillgång till proteinrikt foder och inte näringsfattigt hö som behöver kompletteras. Det hjälper inte att ösa på mer protein om grundorsaken till problem med muskelsättning är en annan. Det kan vara energibrist som någon föreslår, brist på selen, någon sjukdom, brister i träningen mm.

eftersom samma sak dykt upp en gång innan och då åtgärdades av ett mer proteinrikt hö så tror jag inte alls jag är fel ute och jag skulle om jag kunde ge henne mer tid utan begränsaren men då jag inte kan det för hennes eget bästa så är det inget alternativ.

Då tänker jag .......spekulerar.....en häst på bete utan begränsning får i sig för att tala enkelt 100% av protein och 100% av energin i betet.
En häst med betesbegränsaren får i sig för att säga enkelt nu endast 50% av samma mängd, alltså 50% protein och 50% energi........borde det inte bli ett underskott då? ger havre för energins skull...men borde det inte bli underskott på proteinet oxå?:confused:?
Kanske tänker helt fel nu men känner att det kanske faktiskt kan finnas en viss logik i det hela...eller?

Detta resonemang förutsätter att gräset innehåller lika mkt energi som protein om man räknar på hästens behov av dessa näringsämnen.

Växande gräs innehåller ofta mer protein i förhållande till energi - speciellt för en lättfödd häst.

*spekulerar*
Att en häst på fri tillgång bete har proteinbrist är osannolikt, då försommarbete håller en kvot på åtminstone 11, kanske mer.

Jag skulle istället gissa att din häst med betesbegränsare dygnet runt just nu får i sig ett underskott av energi och troligen ett överskott av protein. Men proteinöverskottet omvandlas till energi för att fylla energiunderskottet och summan av kardemumman blir plus minus noll, dvs din häst går varken upp eller ner i vikt men sätter heller inga muskler eftersom det inte finns protein över till det.

Vore det min häst skulle jag testa att ta av betesbegränsaren någon timme om dagen om jag hade möjlighet. Då ser man ju snart om hon sätter muskler eller inte. Och självklart betesbegränsare på igen om måttbandet visar att vikten börjar öka.
Men det här är bara spekulationer och funderingar så ta inte det här som något facit;), inte alls säkert att jag har rätt.

Men!!!! om energi då redan tillförs så inte det finns ett underskott av energi....vad händer då???? Tänker jag rätt? Fel???:confused::confused::confused: hon får ju redan energifoder...sååå???

Fast proteinrikt hö minskar förmodligen proteinkvoten i förhållande till försommargräs, det är kanske det som behövs ;).

Jag är inte så superduktig på foder men min gissning är att din häst med begränsat bete+havre precis nätt och jämnt får i sig så mycket energi hon behöver, dvs energisumman blir egentligen för lite energi men på grund av betets höga kvot så kan en del av det proteinet omvandlas till energi och hon täcker på det viset nätt och jämnt sitt energibehov. Havre innehåller inte speciellt mycket protein så det blir inget proteinöverskott att tala om där. Resultatet blir alltså att hon får i sig precis vad hon behöver av energi och protein men det blir inget över till att bygga muskler av, hon klarar precis av att behålla de muskler hon har utan att behöva börja ta av musklerna för att fylla sitt energibehov.
Om hon nu ska ha betesbegränsare dygnet runt så skulle jag byta ut havren mot något med högre kvot, tex lucern, för att öka på kvoten i totalfoderstaten. Alternativt behålla havren men lägga till lite olja (energi) så att hon slipper använda protein från betet för att fylla energibehovet utan kan ta protein till att bygga muskler.
Men det här är som sagt bara min teori och jag är verkligen inte superduktig så ta det för vad det är.
Hoppas det blev någorlunda begripligt.:)

Jag är inte så superduktig på foder men min gissning är att din häst med begränsat bete+havre precis nätt och jämnt får i sig så mycket energi hon behöver, dvs energisumman blir egentligen för lite energi men på grund av betets höga kvot så kan en del av det proteinet omvandlas till energi och hon täcker på det viset nätt och jämnt sitt energibehov. Havre innehåller inte speciellt mycket protein så det blir inget proteinöverskott att tala om där. Resultatet blir alltså att hon får i sig precis vad hon behöver av energi och protein men det blir inget över till att bygga muskler av, hon klarar precis av att behålla de muskler hon har utan att behöva börja ta av musklerna för att fylla sitt energibehov.
Om hon nu ska ha betesbegränsare dygnet runt så skulle jag byta ut havren mot något med högre kvot, tex lucern, för att öka på kvoten i totalfoderstaten. Alternativt behålla havren men lägga till lite olja (energi) så att hon slipper använda protein från betet för att fylla energibehovet utan kan ta protein till att bygga muskler.
Men det här är som sagt bara min teori och jag är verkligen inte superduktig så ta det för vad det är.
Hoppas det blev någorlunda begripligt.:)

Känner igen mig i det du skriver, ungefär det jag oxå kommit fram till så visst finns det en sanning/logik i det, känns det som i alla fall. :D

Hej!

Ur min synvinkel är ditt resonemang snurrigt.

Hästen har bantat och gått ner i vikt, nu begränsas betet och den ges havre istället?

Min lättfödda häst går på betesgräs ca 5-6 timmar/dag och får max 2 kg hö till kvällen- resten får hon noppa gräsbitar i hagen. Ge energifoder skulle jag aldrig göra- hon får alldeles för mycket energi från gräset som det är.

Hon är omusklad pga nästan 3 månaders vila i vinter pga hälta, men det kommer ju ändras ju mer jag kan rida.

I ditt fall hade jag
1. låtit hästen beta utan begränsaren några timmar (så har du jämnat ut steg 2).
2. Tagit bort havren, kan inte se varför man ska begränsa energin på ett foder och lägga till enegi från annat foder.
3. Ridit mer så hästen får nåt att muskla sej på.

/Lavinia, som skrittade 3 timmar igår, och rider minst 1.5 h varje gång hon rider.. Om det inte är mer ansträngande träning såklart- då blir det mindre.

Hej!

Ur min synvinkel är ditt resonemang snurrigt.

Hästen har bantat och gått ner i vikt, nu begränsas betet och den ges havre istället?

Min lättfödda häst går på betesgräs ca 5-6 timmar/dag och får max 2 kg hö till kvällen- resten får hon noppa gräsbitar i hagen. Ge energifoder skulle jag aldrig göra- hon får alldeles för mycket energi från gräset som det är.

Hon är omusklad pga nästan 3 månaders vila i vinter pga hälta, men det kommer ju ändras ju mer jag kan rida.

I ditt fall hade jag
1. låtit hästen beta utan begränsaren några timmar (så har du jämnat ut steg 2).
2. Tagit bort havren, kan inte se varför man ska begränsa energin på ett foder och lägga till enegi från annat foder.
3. Ridit mer så hästen får nåt att muskla sej på.

/Lavinia, som skrittade 3 timmar igår, och rider minst 1.5 h varje gång hon rider.. Om det inte är mer ansträngande träning såklart- då blir det mindre.

I min värld låter ditt resonemang helt snurrigt!:confused:

Hästen blir sjuk om hon äter mer gräs. Så det är inget alternativ!

Varför ta bort havren då hon behöver energi och svarar bra på det? Om det fungerar så varför ta bort?Hon kan inte få mer energi från gräset då hon ej kan äta mer än hon redan gör utan att det blir dåligt för henne.

I dags skrittade jag i två timmar och ja vi ökar men ökar man för fort kommer oxå skador och jag rider hellre korta och lite intensivare pass några gånger i veckan än att alla skulle vara minst 1,5 timme. Men det ä'r ju upp till var och en och självklart beroende på vad man gör.:grin:

Allas lösning verkar vara att ge min häst mer gräs men det är inget alternativ

Tror jag ska testa krafft muskel i alla fall, eftersom jag inte är ute efter att öka grovfodret utan bara vill åt det extra proteinet.

Uppskattar dock allas olika synvinklar på det hela...man lär sig se det på flera sätt lixom.:banana:

Hej!

De flestas lösning är mer gräs eftersom gräset just nu innehåller massor med protein och dessutom en ansenlig mängd energi. Havre blir bara slänga pengar i sjön när motsvarande finns i hagen.

Hästen kommer ju inte muskla sej mer på mer protein om inte behovet finns, däremot blir den nog fetare, eftersom proteinfodret även ger mer energi (vilket är det de blir feta av) om du inte ger nåt i stil med soja eller potatisprotein.

Och som jag skrev tidigare- mer motion kommer ge mer muskler, jag förstår att du inte kan motionera galet just nu, men då kan du inte heller kräva att musklerna ska komma, för musklerna kommer med motion, inte med en massa extra foder.

/Lavinia

Hej!

De flestas lösning är mer gräs eftersom gräset just nu innehåller massor med protein och dessutom en ansenlig mängd energi. Havre blir bara slänga pengar i sjön när motsvarande finns i hagen.

Hästen kommer ju inte muskla sej mer på mer protein om inte behovet finns, däremot blir den nog fetare, eftersom proteinfodret även ger mer energi (vilket är det de blir feta av) om du inte ger nåt i stil med soja eller potatisprotein.

Och som jag skrev tidigare- mer motion kommer ge mer muskler, jag förstår att du inte kan motionera galet just nu, men då kan du inte heller kräva att musklerna ska komma, för musklerna kommer med motion, inte med en massa extra foder.

/Lavinia

Med fri tillgång på betet om nu detta hade varit möjligt så kommer även hästen gå upp i vikt, mer än vad som kan tränas till muskler. Men det är som jag sagt innan inget alternativ.

Eftersom hon uppenbarligen inte får i sig tillräckligt med energi genom betet och SVARAR bra på havren så behövs den uppenbarligen och då är det inte att slänga pengarna i sjön.

Eftersom behovet av proteiner har visat sig på samma sätt förrut och då åtgärdades genom att tillföra mer protein så tror jag på det den här gången med.

Jag är fullt medveten att muskler inte kommer gratis osv. och att med träning kommer kondition och muskler. Det är det vi jobbar på just nu och som alla vet så tar det ju tid innan man ser resultatet.:)

Men ingen har föreslagit fri tillgång på bete, att det inte är något alternativ är det ingen som ifrågasätter, jag undrar bara varför hästen skulle fara illa av att få beta ett par timmar extra om dagen.

Det är normalt sett dyrare att täcka näringsbehovet med havre än gräs. Det är i det perspektivet, som det är att kasta pengar i sjön. Givetvis är det bra att ge hästen mer mat om den inte får nog. Man kan dock fråga sig hur din häst klarar sig på vintern då proteinkvoten i grovfodert normalt ligger mellan 3 och 8 om den får proteinbrist när kvoten är bra mycket högre.

Om din häst verkligen har proteinbrist så rör det sig snarare om mat brist, proteinkvoten i växande gräs är hög, då fungerar i stort sett vad som helst. Det finns dock många andra orsaker till att hästar inte sätter muskler, men ger man hästar för lite protein så är ett av symptomen att de inte bygger muskler och är det värre brist så tappar de muskler.

Havren för mer energi och hon kan inte gå utan betesbegränsaren längre stunder, hon äter för mycket då. Hon är otrilgt lättfödd men äter mer än hon borde om hon får. Därav det hela.

Jag undrar om du blandar ihop energi med pigghet.???
Energi till en otroligt lättfödd häst som du skriver ger hull/fett.

Då tänker jag .......spekulerar.....en häst på bete utan begränsning får i sig för att tala enkelt 100% av protein och 100% av energin i betet.
En häst med betesbegränsaren får i sig för att säga enkelt nu endast 50% av samma mängd, alltså 50% protein och 50% energi........borde det inte bli ett underskott då? ger havre för energins skull...men borde det inte bli underskott på proteinet oxå?:confused:?
Kanske tänker helt fel nu men känner att det kanske faktiskt kan finnas en viss logik i det hela...eller?

Jag skulle vilja säga att en häst på försommarbete får i sig 100% energi och 200% protein.
Sätter man på en begränsare så får hästen i sig 50% energi och 100% protein. Dvs energin räcker inte och hästen omvandlar proteinet till energi. Får då ett underskott på protein = bygger inga muskler.

Givetvis ska hästen inte gå utan begränsaren hela tiden men två timmar om dagen kanske skulle göra susen? Varför köpa dyra tillskott när det växer "gratis" proteintillskott från marken?
// Linda

Det finns ju många anledningar att ge gräs i stället för havre; t.ex. är spannmål inte optimalt hästfoder (matsmältning, tänder), vilket gräs är...

Jag hör till dem som tycker att man ska ge så mycket grovfoder som möjligt och kraftfoder endast om hästen inte kan äta så mycket som den behöver, vilket lättfödda hästar sällan har problem med :grin:

Jag hade alltså hellre kompletterat gräset med lucern som ger ca 8 MJ och 150g protein (kvarnbyfoders) i stället för havre som ger mer energi (11-12 MJ) och mindre protein (86-119 g), men så här års hade jag aldrig gett något tillskott om det inte krävdes någon näve för att få i dem mineraler osv.

Varför tror du att hon har proteinbrist? Om jag fattat rätt så är det inte så att hon tappar muskler, även om hon inte sätter några heller. Att hon nu är tunnmusklad när hon precis har bantat ner sig är ju inte konstigt och om hon inte kommit igång riktigt efter vila så kan hon ju inte få några heller, hur du än fodrar? Just nu, så skulle jag inte tro att det är brist på protein i foderstaten eftersom det växer så det knakar ute OM det är så att hon täcker sitt energibehov med bete. Om hon inte gör det så lär hon även behöva mer strå, TS - dvs grovfoder...

Kan det vara tänderna som spökar? Om hon får hel havre och inte förmår tugga sönder kärnorna kan hon inte tillgodogöra sig vare sig energi eller protein. Hur ser det ut i andra ändan?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: tgd
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II