Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

EmmaW

Trådstartare
Har ett sto på 9 år. Hon har bantat sakta men säkert och är nu i normalvikt äntligen! :banana: Hon går på bete dygnet runt med betesbegränsare och faller inte ur eller så men hon har nog ett behov av extra protein då hon har svårt att bygga muskler på rumpa och rygg. Så jag har kikat runt i denna djungel :confused: och funderar på lucern eller krafft muskel. Hon får i dag mineraler och nästan en liter havre varje dag. Hon har vilat nu i några omgångar pga av diverse orsaker (pga av mig) men håller på att sättas igång nu. så vad föreslår ni?:)

Sv: Bete och behov av extra protein, kluven och behöver lite hjälp!

Jag tycker att det verkar lite bakvänt med betesreducerare och en liter havre även om det är havrekross. Varför inte låta hästen vara utan reduceraren en del av dagen i stället?

Havre eller gräs? Varför är havren bättre? :confused:

Havren för mer energi och hon kan inte gå utan betesbegränsaren längre stunder, hon äter för mycket då. Hon är otrilgt lättfödd men äter mer än hon borde om hon får. Därav det hela.

Tycker också det låter lite avigt, bantning fast gödning?

Varför inte ta bort den från betet över natt? Om det inte går, ha den uppstallad då så du kan ge precis så mycket som den behöver (om den nu får i sig för mycket på betet).

Mer motion brukar också vara svaret när dom blir tjocka och inte bygger muskler?

Med tanke på proteinhalten i växande gräs så här på försommaren så är proteinbrist det sista jag tänker på. Det finns många skäl att hästar inte sätter muskler förutom proteinbrist. Behöver hästen mer protein, låt den beta mer.

Tycker också det låter lite avigt, bantning fast gödning?

Varför inte ta bort den från betet över natt? Om det inte går, ha den uppstallad då så du kan ge precis så mycket som den behöver (om den nu får i sig för mycket på betet).

Mer motion brukar också vara svaret när dom blir tjocka och inte bygger muskler?

Hon bantas inte längre men går på bete under kontrollerade former.

Hon skall oxå gå ute dygnet om då hon trivs allra bäst med det och lätt blir rastlös då hon står inne.( Uppstallning inget allternativ)

Vi ökar motionen succesivt då hon är under igångsättning.

Hon får nu i sig normalt med grovfoder på betet. Hon har en bra vikt. Hon är inte mager men har svårt att sätta muskler så jag vill kunna tillsätta protein i fodret och undrar då vilket som ni anser kan vara vettigast att börja med.
Tacksam för hjälp:d

Jag tycker fortfarande det verkar avigt med havre. De flesta hästar blir inte piggare av havre. Vad är det för hästras?

Om det bara är protein du vill öka till en häst som går på ett bete där den får i sig tillräckligt med torrsubstans - trots betesreducerar - så måste lusern vara det bästa alternativet. Havre till en lättfödd häst verkar inte vara så lämpligt. Sedan finns det ju proteinkoncentrat som soja och annat men det hade jag inte gett i några större mängder till en beteshäst eftersom du inte vet hur mkt protein den redan äter.

Sedan vet inte jag men jag låter inte min ponny gå dygnet runt med sin munkorg. Jag har fått för mig att det inte är bra. Dels blir det jobbigt med den, risken för skav ökar men också att hon inte kan tugga, beta av gräset på samma sätt som utan den. Hon har sin munkorg på sig max 8-9 timmar per dygn. Två timmar går hon utan och resten står hon på stall. Men det finns olika slags begränsare.

Senast ändrad:

Varför inte havre ? nyfiken? varför är det så dåligt?

Korsningsto, ca 155cm hög. Varmblod/pinto/arab.

Senast ändrad:

Med tanke på proteinhalten i växande gräs så här på försommaren så är proteinbrist det sista jag tänker på. Det finns många skäl att hästar inte sätter muskler förutom proteinbrist. Behöver hästen mer protein, låt den beta mer.

Det är inget alternativ som jag nämnt ovan. Min häst mår bättre av att ha det här upplägget än att stallas in och få hö hela sommaren. Vi har gjort så förrut och gör det inte igen. Hon har ett stort behov av att gå ute så mycket som möjligt och jag kan ge henne det. Hon har haft svårt att sätta muskler förrut oxå.

Är du medveten om att gräset är den bästa proteinkälla du kan få just nu? Sätter hästen inte muskler på det så lär inget annat proteinfoder hjälpa, då är det annat som behövs. Ger du selen?

Senare på säsongen kan det behövas proteintillskott.

Risken med bete är att hästen får i sig för mkt socker och fruktan. Om man har en häst som är känslig för detta som tex en fd fånghäst eller en IR häst så bör de undvika bete. Men i detta fallet är havre precis lika dåligt som gräs.

Men en varmblod/pinto/arab?
Vårt varmblod kräver ganska mkt mat och kan defintivt gå på bete dygnet om.
Havre är ett energifoder och om du är rädd för att ge för mkt energi så hästen blir tjock bör du välja ngt annat

Har faktiskt aldrig haft en så lättfödd häst som denna, men jag är inte rädd för att ge henne havre. Hon fungerar bra på det och jag ser inga problem av det faktiskt. Hon tar till sig energin, olika hästar reagerar olika på havre. Jag hade problem då jag ett tag hade henne på grund. Då blev hon tokigt pigg, på havre är humöret mer balanserat. på vintern får hon även betfor men inte nu på sommaren.

Jag ha en häst som är mkt lättfödd, dvs lite över hull nu. Hon är också under igångsättning så att säga. Går ej ute dygnet runt, men de hör inte hit. Jag skulle inte våga tillsätta havre som jag anser är ett energi foder innan jag ha fått igång hästen o känner att hmm de är nåt som saknas, hon behöver mer energi, då som först skulle jag fundera på att tillsätta något slags energi foder, dock skulle jag inte välja havre men de hör inte heller till diskutionen.

Men däremot till min häst som är lite för rund just nu vet jag inte om jag skullle tillsätta mer protein, som tex lusernpellets som jag annars tycker är ettt bra foder om man behöver mer protein. Men nu sa du din var i normalhull så att säga så de kanske är skillnad.

Jag skriver bara lite hur Jag tänker o funderar kring de, men säger inte att de är rätt som jag tänker men man måste ju kunna diskutera de....

Jag vet att många är emot havre som energifoder men hon svarar bra på det och vi är så igångsatta att jag märkte att hon behöver det.

Kanske tänker jag fel nu men om hon äter mindre än andra hästar på betet och mår bra av det och klarar sig på det (grovfodret) kan det inte då¨finnas en risk att hon trots allt inte får i sig tillräckligt protein? När hon stod uppstallad och jag märkte detta med musklerna bytte jag ut höet mot ett annat med mer protein och det blev mycket bättre. Men nu äter hon gräs och har samma symptom och eftersom jag inte kan öka gräsgivan för hennes eget bästa, och hon skulle nog inte få mer om hon åt hö heller för den delen så känns det som ett tillskott kan vara nödvändigt? Men jag har inte använt krafft muskler eller soja förrut och har bara gett lucern till min förra häst för en massa år sen men bara på vintern.....så därför ville jag ha lite råd.

Ja jag vet andra som ge havre till en del hästar o de funkar o då e de ju bara att köra på.

Jag ha ju läst att de inte ska vara skadligt att de få för mkt protein från grovfodret och lusern tillhör väl den gruppen så då skulle de väl inte vara skadligt att ge...

Jag ha en häst som inte hade muskler o han fick fri tillgång på grovfoder (detta va i vintras) o sen lusernpellets ca 4 kg/dag, han vilade med hela vintern men ändå så blev han musklad o jäkligt fin i kroppen, så jag gillar lusernpellets som protein foder.

Ja lucern är bra som proteinfoder, men det krävs ju att det är proteinbrist för att just proteinet ska hjälpa. Har man dåligt grovfoder så kan hästen "svälta" med fri tillgång, inga muskler och jättemage.

Ja lucern är bra som proteinfoder, men det krävs ju att det är proteinbrist för att just proteinet ska hjälpa. Har man dåligt grovfoder så kan hästen "svälta" med fri tillgång, inga muskler och jättemage.

Ja men man ha ju ögon o med de ser man ju om häste bli fin, sätter muskler eller om den bara faller ur helt o hållet o få en jättemage.

*spekulerar*
Att en häst på fri tillgång bete har proteinbrist är osannolikt, då försommarbete håller en kvot på åtminstone 11, kanske mer.

Jag skulle istället gissa att din häst med betesbegränsare dygnet runt just nu får i sig ett underskott av energi och troligen ett överskott av protein. Men proteinöverskottet omvandlas till energi för att fylla energiunderskottet och summan av kardemumman blir plus minus noll, dvs din häst går varken upp eller ner i vikt men sätter heller inga muskler eftersom det inte finns protein över till det.

Vore det min häst skulle jag testa att ta av betesbegränsaren någon timme om dagen om jag hade möjlighet. Då ser man ju snart om hon sätter muskler eller inte. Och självklart betesbegränsare på igen om måttbandet visar att vikten börjar öka.
Men det här är bara spekulationer och funderingar så ta inte det här som något facit;), inte alls säkert att jag har rätt.

*spekulerar*
Att en häst på fri tillgång bete har proteinbrist är osannolikt, då försommarbete håller en kvot på åtminstone 11, kanske mer.

Jag skulle istället gissa att din häst med betesbegränsare dygnet runt just nu får i sig ett underskott av energi och troligen ett överskott av protein. Men proteinöverskottet omvandlas till energi för att fylla energiunderskottet och summan av kardemumman blir plus minus noll, dvs din häst går varken upp eller ner i vikt men sätter heller inga muskler eftersom det inte finns protein över till det.

Vore det min häst skulle jag testa att ta av betesbegränsaren någon timme om dagen om jag hade möjlighet. Då ser man ju snart om hon sätter muskler eller inte. Och självklart betesbegränsare på igen om måttbandet visar att vikten börjar öka.
Men det här är bara spekulationer och funderingar så ta inte det här som något facit;), inte alls säkert att jag har rätt.

Då tänker jag .......spekulerar.....en häst på bete utan begränsning får i sig för att tala enkelt 100% av protein och 100% av energin i betet.
En häst med betesbegränsaren får i sig för att säga enkelt nu endast 50% av samma mängd, alltså 50% protein och 50% energi........borde det inte bli ett underskott då? ger havre för energins skull...men borde det inte bli underskott på proteinet oxå?:confused:?
Kanske tänker helt fel nu men känner att det kanske faktiskt kan finnas en viss logik i det hela...eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: tgd
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur