bete och åker.hektar

Rebeckafalk

Trådstartare
halloj !

Hur många hästar ska/kan de gå på 1 hektar ( sommarbete)?
Det ska gärna bli uppätet alltihoppa.

Vad är rimligt pris att ta för sommarbete ?tex, sommar bete för unghästar?
men tillsyn varje dag + vatten. behöver någon tillfoder kommer det att ges.

Och vad skulle man kunna sälja en hektar för ? bete-åker /södra sverige

tack i förhand ! :)
 
Sv: bete och åker.hektar

1 ha är inget stort bete, men kanske 0,5 -3 hästar beroende på häststorlek, behov och tillväxt samt hur länge de ska gå där.

Gäller det bara 1 ha bete är det för litet för exempelvis 2 unghästar någon längre period.

Vad marken är värd beror helt på läge och intresse. En liten markplätt på ett ha som ligger fristående en bit från annan brukbar mark och svårtillgänglig är inte mycket värd och ett stycke intill en hästgård utan mark kan vara värd en förmögenhet.
 
Sv: bete och åker.hektar

1 ha är inget stort bete, men kanske 0,5 -3 hästar beroende på häststorlek, behov och tillväxt samt hur länge de ska gå där.

Gäller det bara 1 ha bete är det för litet för exempelvis 2 unghästar någon längre period.

Vad marken är värd beror helt på läge och intresse. En liten markplätt på ett ha som ligger fristående en bit från annan brukbar mark och svårtillgänglig är inte mycket värd och ett stycke intill en hästgård utan mark kan vara värd en förmögenhet.


Ok hade tänkt kanske 6 st/ha iaf då tänkte jag helt fel :). Ne detta har att göra med 17 ha Varv 2 ha lövskog.
 
Sv: bete och åker.hektar

Har du 17 ha så är det lite annorlunda, man har mer att spela med, kan låta mark vila under perioder och så, men vill ha in 6 hästar per ha (1,5) fotbollsplaner och de ska livnära sig en hel betessässong låter ordentligt optimistiskt och trångt, rimligen måste du dela upp dem på olika flockar också, 90-100 hästar i en hage låter som en mardröm.

Många har 1-2 hästar per Ha som riktmärke.
 
Sv: bete och åker.hektar

En hektar per häst behöver du om de skall livnära sig på enbart bete.
i teorin kanske
i verkligheten har jag just nu 15 hästar, varav ca hälften shettisar, som livnär sig till 100% på gräs och mina 4 ha hagar hemmavid räcker gott till dem... Även fullblodet har mkt gott hull.

Fast det är väldigt väderberoende, kommer det inget regn så tar gräset slut ganska fort. Vi har i år, för ovanlighetens skull, fått tillräckligt med regn.
 
Sv: bete och åker.hektar

Tänk på att om du tar emot fler än tre hästar på bete så ska du ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, som man söker hos Länsstyrelsen.
 
Sv: bete och åker.hektar

Tänk på att om du tar emot fler än tre hästar på bete så ska du ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, som man söker hos Länsstyrelsen.


å tack det visste jag ej. Men då har jag fått ett hum om hur många hästar per ha det kan gå. Jag tänkte helt fel hehe.

Vad skulle ni vilja betala för sommarbete och hur länge från - till när?
 
Sv: bete och åker.hektar

Man brukar säga att om det är varmblodiga hästar med stort behov av mat så räcker en ha per häst hela sommaren om de enbart ska leva på det. Har man mer svårförklarlig hästar kan mindre räcka ganska långt. Ska man ta betalt för att hyra ut bete så bör detta räcka efter just de hästarnas behov. 6 hästar per ha är helt galet, det lär inte gå alls, det kan du bete ta betalt för, då blir folk arga ;)
 
Sv: bete och åker.hektar

Jag har tagit mellan 500-700 per häst och månad för bete, då har jag fullstorl paddock och tillgång till stall. Ger tillsyn flera ggr per dygn, och vi hjälps åt med vattnet.
 
Sv: bete och åker.hektar

1-2 hästar hektar rekommenderas för att inte få för högt parasit tryck.

Sedan beror det på hur man lägger upp det och sköter betet.
Mockar man hagen blir ratorna mindre.
Delar man upp i mindre hagar tex 4 och låter hästarna beta i en i taget.
Gödslar hagarna.

Kan man komma upp i flera hästar per hektar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 239
Senast: ameo
·
Fritid Det ser ut som att vår husvagn har förolyckats i ett takras :( Vilket gör att vi oundvikligen behöver köpa en ny vagn om vi ska tro att...
Svar
3
· Visningar
1 072
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 601
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp