Bete + hö

Lona

Trådstartare
Hästarna går nu i beteshage dagtid och står inne på nätterna.
Ur tjockhetssynpunkt så kan Baldur behöva hålla igen lite men hur skall jag beräkna kvällshögivan, det är ju omöjligt att säga hur mycket han käkar på dagen? Eller rättare sagt, hur lite hö kan man egentligen ge på kvällen?
(Islandshäst på 17 år, har ingen höanalys än då vi precis skall gå över från hösilage till hö.)

Sv: Bete + hö

Vi hade shettisen inne på nätterna (ja, fullblodet också, men där gällde det ju att få i så mycket som möjligt, så det var inget problem på det håller).

Kom in sent, ut tidigt. Fick inget under natten, möjligen en liten tuss bara för att ge något.

Hästen kan vara utan grovfoder max ca 8 timmar, sedan börjar tarmfloran dö av. Utefter det får man beräkna hur mycket hö man måste ge till natten. :)

Betar hästen hela dagarna och står inne 7 timmar på natten så äter den kanske inte hö i så rask takt, det kanske räcker med ett par kg till vissa individer?

Våra hästar som står inne mellan ca 20 och 6 äter ca 2 resp 4 kg hö på de timmarna, och det är min häst som går med betesreducerare dagtid som äter den större givan. Ger jag henne mindre så kommer hon att sätta i sig den givan på ett par timmar och sedan stå utan, och det vill jag inte.

En variant om man vill hålla nere mängden hö är ju att ge ett par kg men göra det svåråtkomligt via t.ex. ett finmaskigt hönät. Då får hästen grovfodertillförsel längre tid utan att näringsintaget blir för stort.

Kan du inte blanda ut med halm då? Så behöver du inte ge så mycket hö (om hästen är tjock) Men den har ändå något att tugga på :)

Kan du inte blanda ut med halm då? Så behöver du inte ge så mycket hö (om hästen är tjock) Men den har ändå något att tugga på :)

Fast han äter inte halmen, det är knappt att han äter höt nu när de käkar gräs på dagarna.
Eftersom de inte kan komma ut direkt på morgonen får de en liten högiva och den äter han inte alls.

Då har han ju redan bestämt sig ;) Ge den där tussen bara för att han ska ha något om han behöver, äter han så äter han och gör han det inte så spelar det ju liksom ingen roll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 016
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama