Bete för unghästar

E

Emelie3

Hur länge låter ni era treåringar gå på bete i sommar? Vilken del av sommaren går de ut på bete (Juni, juli, maj, vilken månad alltså). Ni som har äldre hästar men erfarenhet av bete vad de kan ge för negativa/positiv effekt med längre kortare bete?

Lite reflektioner tack! :D

Sv: Bete för unghästar

mitt sto kommer gå på vila/bete hela sommaren. direkt efter treårs blir det vila, hon kommer skos av 18/5 och därefter gå ute dygnet runt till mitten på september. då stallas hon in och börjar sättas igång igen. jag tror på en mental och fysisk lång vila för henne efter den långa och periodvis intensiva inlärningsfas vi haft sedan i höstas. både hon och jag behöver en återhämtningsperiod:p . den aktivitet som kan förekomma är på sin höjd en promenad vid hand ned till sjön:) .

Emelie3 skrev:
Hur länge låter ni era treåringar gå på bete i sommar? Vilken del av sommaren går de ut på bete (Juni, juli, maj, vilken månad alltså). Ni som har äldre hästar men erfarenhet av bete vad de kan ge för negativa/positiv effekt med längre kortare bete?

Lite reflektioner tack! :D

Jag ska låta min 3 åring gå på bete i sommar runt 4-5 veckor, och under den tiden bara focuserad på dom anndra hästarna, tänker inte låta henne gå för länge, för att jag inte har möjligheter att låta henne vara borta längre, (har inga betesmarker på hemmaplan) tävlings hästarna ponnyer osv, går inte på bete dom går i sina sommar hagar med tillräkligt mkt gräs, offtast går dom in också under natten, och då stöd fodras dom med hö. :)

Mina går på bete hela sommaren (brukar bli släpp 1 juni ungefär, men då har de gått på gräs i vinterhagen innan, och så tar jag in dem i typ september/oktober). Unghästar, promenadhästar, tävlingshästar - rubbet har haft det så. MEN, bete betyder inte automatiskt VILA. Tvärtom har mina hästar den intensivaste perioden på sommaren.

Unghästen kommer alltså gå på gräs (= bete) hela sommaren, men kommer att tränas på kontinuerligt hela sommaren, men med viloveckor/vilopauser kontinuerligt. Dvs precis som nu.

'Långledigheter' lägger jag vintertid, då är det iaf bara mörkt och kallt och blä :angel:

Tack för svaren! Mer reflektioner tack! :bump:

unghästar kan gott gå hela sommaren. det är ju viktigt att hästen får tid att ta in allt du gjort med den innan.. tro mej det funkar köpte en 4-åring som va riden ½ år då.. har jobbade vi lagom mycket de halvåret fram till sommaren. då han fick så nästan hela sommaren efter den vilan trodde man att man tagit fel häst i sommarhagen han va hur fin som helst ,,, som att han hade gått där och fattat vad vi menat hela tiden...

tycker du ska låta hästen gå iallefall 4-5 veckor i sommar och sen ta upp arbetet igen..-.. lycka till
hoppas de blir en fin häst...

Vi har en treåring som ska få gå på bete hela sommaren mitten av juni tom sept. Men min tanke är inte att hon ska vila, kommer att rida 3-4 dagar i veckan. Kanske kan det bli 1-2 veckors vila men inget mera. Hon är sparsamt riden nu.
Vår tvåring ska däremot få gå o skrota i hagen hela sommaren för jobbet börjar till hösten med lite körning och kanske lite uppsuttet.

:)

Ja, hade tänkt att rida henne 3-4 dagar i veckan i maj när jag får hem henne i början av maj, och igenom hela maj. Sedan skall hon vila heeela juni och bara ta det lugnt och umgås med alla hästar! Låter det bra? :D

Mitt sto gick på bete på Velligeängar (2 mil långt och 6 km brett..tror jag) där gick hon från juni till slutet av augusti med 149 andra hästar och 150 kossor :D De har så kul tsm . Förra året gick hon dock inte så länge då vi betäckte henne, och detta året så ska hon inte gå där alls, utan gå här hemma med de andra hästarna. Hon är nu 4 år :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama