Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör ni i sommar med era hingstungar? Vänjer ni av och skickar iväg dem eller går dom med mamma på bete?
Tycker inte alls det var en dum fråga. Så självklart är det inte med hingstbete som gylle påstår. Ja, för henne förstås, men inte för alla.
Hur kommer det sig då att det finns sådana som inte gått med hingstar och ändå klarat sig bra?
Ja, det är klart att om man förmänskligar hästen så blir det en annan sak. Jag tror barn som får leka med barn som kanske är nått år mer eller mindre klarar sig lika bra.
Mina unghingstar är gåpåiga och smånaffsar ibland. De går på lösdriften ihop med andra unghingstar så det stämmer inte riktigt som du skrivit Min åring har heller inga problem alls med 2-4 års hingstarna men valacken på 7 har jag fått bli tvungen att sälja då han bara är le mot åringen. Så jag har hellre en åring ihop med lite äldre unghingstar än en äldre valack
håller helt med naffa om att en hingstflock med en äldre "pappa" (eller gammelfarfar, som i mitt fall ) håller ihop flocken och lär dem både det ena och andra samt att veta hut... När de får denna fostran blir de sällan eller aldrig besvärliga att hantera sen.Inte riktigt rätt ändå.
För ett årshingstar kan få det besvärligt med två och treårshingstar..
Då är det bättre med en äldre vallak som "pappa" och några ettårshingstar.
Själv tycker jag att just unghästbetet är ganska viktigt för framtiden.
Dom lär sig att föra sig i större flock, leker på lika villkor och blir väldigt sociala och bits ingenting senare i livet.
Det finns många som gnäller på att hingstfölen och vidare unghästen är gåpåig . bitig och lyssnar aldrig på nåt.
Något som säkerligen aldrig ens hade hänt om den fått utlopp för sin energi då den är ung.
Finns det ingen likvärdig att "ge sig på" så brukar oftast människan få sitta emellan.
Det är då "proffsen" börjar prata ledarskap och annat trams.
Det här är då direkt riktat till föl och ettåringar av hingstsort
AM
Grejen är att det där intresset dyker upp plötsligt och då kan det vara för sent. Det är inte ens säkert att du ser de där enstaka minuterna som intresset syns tydligt...Jag kommer inte att vänja av förrän han börjar visa intresse för henne eller hagkompisen